رواية جديدة حكاية بنت الريف لصباح عبد الله فتحي - الفصل 38 - الثلاثاء 7/5/2024
قراءة رواية حكاية بنت الريف كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية حكاية بنت الريف
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله فتحي
الفصل الثامن والثلاثون
تم النشر يوم الثلاثاء
7/5/2024
دهب وهي خارجة من مكتب شهاب وبتتكلم نفسها بغضب: "ايه القرف اللي على الصبح ده، ياربي، هو أنا ناقصة واحد زي الزفت ده؟"
وتكلم واحد من العساكر: "لو سمحت، ممكن أعرف هي فين ساحة التدريب؟"
الشاب بغزل: "هو أنتي بتسألي على ساحة التدريب ليه؟ هو حبيبك موجود هناك يعني، وجاية تطمني عليه يعني؟"
دهب تبص له بغضب وتجي ضربه العسكري بالقلم وبصوت عالي: "احترم نفسك يا عسكري واعرف إنت بتكلم مين، أنا حضرت الشرطية دهب."
العساكر كلهم يقفوا باحترام وحتى العسكري اللي دهب ضربته بالقلم.
العسكري يضرب تحية السلام: "آسف يا فندم، ماكنتش عارف لأن حضرتك مش بالزي الرسمي."
وإحدى من الخلف: "معاك حق يا عسكري، اللي يشوفها بنظامها ده يفكر إن دي واحدة متخرجة من الأزهر الشريف مش شرطية خالص."
دهب تنظر إلى الشخص اللي بيتريق عليها وعلى نظام لبسها: "ماتلاقيش غير هذا الشخص الذي كرهته من أول لقاء لهم تنظر له بغضب."
شهاب يحب يكسر غرور دهب الزائد عن حدوده بالنسبة له: "اعتذري من العسكري فورًا يا حضرت الشرطية، أحنا هنا بنحترم العساكر مش بنرفع أيدينا عليهم ونقلل من قيمتهم."
دهب بستغراب: "افندم مين اللي يعتذر؟"
شهاب بغضب أكثر من هذه المغرورة: "على ما أظن إن كلامي واضح مش محتاج شرح يا حضرت الشرطية، وماتنسيش أنا مين وانتي مين."
❈-❈-❈
دهب بغضب لكنها تمسك نفسها علشان ما تعملش حاجة تندم عليها: "طبعاً عارفة إن حضرتك حضرت المدرب بتاعي وحضرت الرائد، بس اللي أنا ماكنتش عارفاه إن حضرتك انسانة حشرية وبتدخل في حاجة ماتخصكش. وزي ما حضرتك بتقول احنا هنا بنحترم العساكر مش بنقلل من قيمتهم، وأنا شرطية، فإزاي حضرتك عايز تقلل من احترامي كشرطية علشان عسكري غلط في الكلام معايا يا حضرتك الرائد؟ نصيحة مني، ماتدخلش في شيء مايخصكش وانت مش فاهم إيه اللي حصل."
دهب تبص له: "من تحت لفوق وكبرياء أنثى بعد إذنك يا فندم."
أما شهاب فهو كان يشتعل من كثرة الغضب وبيتوعد: "ماشي يا دهب، ماكنش حضرت الرائد شهاب لو ماكسرتش لكي غرورك وكبريائك ده."
وبصوت عالي: "روح يا عسكري، عرف الكل انهم يكونوا جاهزين في ساحة التدريب خلال خمس دقائق."
العسكر بخوف من غضب شهاب: "أمرك يا فندم."
شهاب يشاور للعسكري بالرحيل وبغضب: "ماشي ياست دهب، شوفي أنا هعمل فيكي ايه."
❈-❈-❈
في المنزل عند مهند،
تقي بدلع: "بابا، أنا عايزة فلوس."
مهند: "ليه أن شاء الله مش لسه واخده مصاريف الشهر من أمك."
تقي: يوووه، بقا يا بابي، محسسني إنك واحد شغال في شركة أو مش لاقي تاكل، مش رجل أعمال.
مهند، بغضب: أنا علشان رجل أعمال أبقى أخليكي تاخدي كل اللي إنتي عايزاه.
تقي، بدموع وخوف من صوت مهند العالي: أنا ساعات بحس إنك مش بابي ومش عارفة ليه كل ما أطلب منك حاجة تعاملني بالشكل ده، هو أنا مش بنتك.
سوزان تدخل وتلاقي تقي منهارة في البكاء وبخوف: أم تقي، حبيبتي، مالك بتعيطي ليه كدا وايه الكلام اللي أنا سمعتك بتقوليه لبابي، ده في حد يكلم بابي بالشكل ده؟
مهند بجمود وحزن في نفس الوقت: معاكي حق يابنتي ويبص على سوزان اللي يتبني على الكذب والخداع مستحيل يكون في اب حنون او يكون في سعادة
تقي بعدم فهم: قصدك ايه يابابي مش فاهمة.
سوزان تحب تغير الموضوع: تقي حبيبتي ممكن تفضلي على اوضك عايزه اتكلم مع بابي شويه علي انفراد.
تقي وعنيها على ابوها: حاضر يامامي عن اذنكم
سوزان: اتفضلي ياحبيبتي ولو سمحتي اقفلي الباب وراكي.
تغادر تقي وتبص س على مهند وبدموع: معقوله 25 سنة لسه مش قادر تنسي حاجه يامهند طيب بنتي الغلبانه ذنبها ايه علشان تعملها بالشكل القاسي ده هي مش بنتك برضو.
مهند بغضب: العيب الوحيد انها بنت واحده رخيصه زيك وايوه انا مانستش حبيبت قلبي ومراتي دهب و مستحيل انساها لحظة ( ودموعه تنزل) انا حتي بسبب غبائي ماقدرتش اطلب منها السماح انا لحد دلوقتي قلبي بيبكي بدل الدموع دم علي موتها وبعدها عني ومش هقدر اسامح نفسي ومن كتر الخجل من اللي انا كنت بعمله في دهب اخر فتره اخجل ابص في المرايه 25 سنة وانا عايش في عذاب.
ويسمك سوزان من رقبتها وبغضب: وده كله بسبب فخ واحده رخيصه وانا بغبائي وقعت فيه بس ياريت يرجع الزمن واقدر اطلب السماح علي الاقل منها.
ويذوق سوزان ويوقعها على الارض: او ياريت كنتي انتي اللي موتي مش حبيبتي دهب.
سوزان وقعت على الارض وهي حطه ايديها علي رقبتها وعماله تكح على اخرها كح كح كح وبدموع: كل ذنبي ان انا حبيتك بجنون وكنت مستعده اعمل المستحيل علشان بس اكون معاك ونجحت في كده بس لو كنت اعرف ان عيشتي معاك هتكون بالشكل ده انا كنت عملت المستحيل علشآان ابعد عنك.
وتاخد بعضها وتجري علي بره.
اما مهند قاعد علي الارض ودموع الندم على وجهه وبدموع: انا اسف يادهب أتمنى لو اقدر اطلب منك السماح لو مره واحدة وارتاح من العذاب اللي انا فيه ده انتي ذكيه اوي يادهب انتي موتي وارتاحتي بس بتعقبني على اللي عملته فيكي اه ياحبيبت قلبي لو تعرفي حصل ايه فيا لما عرفت انك في المستشفى بين الحيا والموت.
ويغمض عينه ويفتكر هذا اليوم اللي قلب حياته رآسنا على عقب.
❈-❈-❈
رجوع الي الماضي.
مهند في الوكاله وبيقول بصوت عالي: ايه ياستاذ هاني ماكنتش ناوي تنزل الشغل النهاردة ولا ايه
هاني بآحراج من العمال: انا اسف يامهند بس اتاخرت شويه معلش بس نور تعبانه شويه علشان حامل جديد
مهند لسه هايرد بس الفون يرن مهند بستغراب: عصام بيرن ليه ده بعد الفتره دي كلها (وبغضب) أكيد اتصال علشان الست دهب.
ويقفل التليفون
في الجانب الاخر
عصام وهو سايق العربيه ويبص على دهب وبدموع: بيسنكل
دهب بتعب: معلش ياعصام رن تاني نفسي اسمع صوته قبل ماموت.
شيرين بدموع: بس يادهب بالله عليكي موت ايه لا ان شاء الله هاتقومي بالسلامه.
عصام يرن علي مهند مره اخري
❈-❈-❈
مهند بصوت عالي: اووووف بقا عايز ايه الزفت ده
هاني بفضول: هو مين اللى عمال يرن عليك ده يامهند
مهند بعصبيه: ده عصام
هاني بستغراب: عصام طب رد لايكون يعرف حاجه عن دهب ولا حاجه.
مهند بغضب وصوت عالي: وعلشان كدا انا مش عايز ارد عليه
هاني بحزن: انا خايف عليك اوي يامهند لايجي يوم ماتقدرش تبص لنفسك في المرايه بسبب اللي انت بتعمله في دهب ده والخوف الاكبر انك ماتقدرش تطلب منها السماح
مهند يضحك بسخريه: لا ماتخفش ياخويا مش عايز اطلب السماح من حد وبعدين مش هي اللي عايزه كده تشرب بقا انا حبتها حب مستحيل ارجع احبه لحد تاني بالدرجة دي بس هي عملت ايه قالت عليا راجل خاين وكذاب وده كله علشان اتجوزت واحدة غيرها مع اني عرفتها وشرحت لها كل حاجه بس هي ماقدرتش تثق فيا او تحبني نص الحب اللي انا كنت بحبه ليها وبرضو لما كسرت قلبي وسابت البيت وطلعت منه انا ماكنتش متخيل ان هي تسيب البيت علشان هكون اب من واحده غيرها دهب حقوده وبتغير من سعادت غيرها بس الحمد لله اني عرفت الحقيقه قبل ماكنت ناوي ادمر حياتي وادفن نفسي بالحيا علشان واحدة مش بتخلف
هاني بحزن: يعنى انت فاكر أخطاء دهب بس مش قادر تشوف انتي كنت بتعمل ايه فيها دهب لم سابت البيت سابته علشان تحافظ على كرامتها اللي راحت في التراب مش علشآان بتحقد او بتغير من سعادت واحده تانية زي مانت بتقول يامهند لو كانت بتغير زي مانت بتقول ماكنتش استحملت كل اللي كان بيحصل فيها دهب كانت بتحبك علشان كدا استحملت معملتك ليها في الفتره الاخيره بس انت اللي ماقدرتش تكون حكيم وعادل مع الاتنين يامهند وللاسف انت ظلمت دهب ووقفت في صف سوزان علشان هي اللي هاتجيب لك عيال مش كدا.
❈-❈-❈
مهند بصوت عالي: لا انا فضلت مع دهب لحد الاخر وحتي لما عرفت ان هي مش بتخلف انا فضلت معها وحبي ليها مانقصش سنتي حتي بس هي اللي اتغيرت ولما كنت بقف مع سوزان كان علشآان هي حامل واكيد مزاجها بيتغير من الحمل بس كلكم مفكرين اني بظلم دهب
هاني للاسف: ده مش مبرر علشان تعمل اللي انت كنت بتعمله فيها.
ويسيب مهند ويمشي.
وبعد وقت كان مهند في المنزل والكل مجتمع علي سفرت الاكل.
نور: شهاب حبيبي كل يلا واقعد محترم عيب كدا
شهاب بيعيط ومش عايز يسكت. سوزان بضيق: سكتي الولد ده يانور هايصحي تقي بصوته العالي ده وانا ماصدقت نيمتها.
سماح: وهي هتعمل ايه يعني ياست هانم وهو طفل مش عارف حاجة.
مهند: ايه يامي سوزان ماقلتش حاجه غلط.
سماح بحزن: ماشي يامهند.
والباب بيخبط.. هانم تفتح الباب تلاقي عصام وشرين تبص لهم بستغراب من وجود طفلة معاهم وهم اللي علي الباب.
عصام وباين عليه الحزن: مهند موجود؟
هانم: ايوه ياستاذ عصام اتفضل.
عصام يدخل وهو شايل طفله صغيره علي ايديه
مهند باستغراب: عصام؟
ويتحول الاستغراب لغضب وبصوت عالي: انت جاي تعمل اي هنا؟
الكل ينتبه لوجود عصام
سماح: عيب كدا مهند اتفضل ياعصام يابني.
❈-❈-❈
عصام بحزن: انا مش جاي اقعد بس في امانه من دهب وجاي اوصلهالك يامهند.
مهند بغضب: انا ماعرفش واحده اسمها دهب واللي هي بعتاه ارميه في الزباله وانت خارج انا مايلزمنيش حاجه منها وياريت تقول لها الرسالة دي قول لها مهند مابقاش يهمو اذا كنتي عايشه ولا ميته وعرفها ان انا عايز اطلقها واتفضل من غير مطرود.
عصام بدموع: ياريت والله لو تطلقها والامانه اللي هي سبتها انت ماتستاهلهاش علشان كدا هاخدها انا.
ويبص علي الطفله بحزن: ماتخفيش ياحبيبتي بوعدك هاعمل المستحيل علشان اخليكي مرتاحه في حياتك
سماح بدموع: هي فين دهب يابني وابن مين الطفل اللي معاك ده.
عصام بدموع: دي امانه من دهب بس ابنك بيقول ارميها في الزباله وانا خارج.
ويبص علي دهب الصغيره: معقولة حد غبي يرمي الملاك ده في الزباله علشان كدا هاخدها انا
مهند بصدمه: هو مين الطفل الصغيره ده وليه دهب بعته طفل صغير.
عصام: دي بنت دهب وهي بعتتها ليك يامهند بس الظاهر انك مش كدا المسؤلية دي علشان كدا انا هتحملها بدالك.
سوزان بغيظ: ايه هي المدام دهب لاقت طفل صغير ومش قدره تتكلف بيه بعتته علي هنا.
شيرين بدموع: لا ابدا دي بنت دهب.
مهند بصوت عالي: بنت مين؟
❈-❈-❈
عصام: زي ما سمعت يا مهند دي بنتك انت ودهب.
سوزان تحب تقلب الوضع قبل مامهند يحن لدهب ويرجعها على البيت تاني: ازاي بت دهب وهي اصلا مش بتخلف ايه هي دي لعبه جديدة منها ولا ايه ايوه اتلاقيها لم لاقت ان مهند مش مهتم بيها قالت اعمل اللعبه دي وبعتت طفل صغير علشآان مهند يرجع لها وبعدين دهب ماكنتش حامل لما طلعت من البيت ازاي بقا دي بنت دهب؟
مهند بعد ما كان فرحان يقلب وشه لغضب: واما دي بنت دهب هي المدام مش لاقيه تاكله للدرجاتي علشآان مش قادره تربي بنتها ده لو كلبه كانت حربت علشآان ابنها
هاني: مهند ايه اللي انت بتقوله ده.
مهند بصوت عالي وكله غضب: ياريت مافيش حد يدخل
ويبص على عصام: وانت خد القرف اللي معاك ده ورجعه لصاحبه وحتي لو كانت مني عرف الست هانم أن انا مش يشرفني يكون عندي ابن منها وعلشان اخلص ضميري بيني وبين ربنا خد الشيك ده اديه لها وحطو الرقم اللي انتم عايزينو بس انا مش عايز افتكر ان كان في واحدة في حياتي اسمها دهب.
عصام بغضب ودموع: ده هي اللي ماكنش يشرفها زوج زيك ماقدرش يوفي لها وهي مراته ولا قدر يحكم بالعدل لم اتجوز. واحد رخيصه وظالمه وجه عليها بدل المره الف مره وكل مره هي تجي علي نفسها علشآان بتحبك وحتي كانت مستعده توصل نفسها لحبل المشنقة علشانك وعرضت نفسها للموت اكتر من مره ولا انت نسيت هي عملت ايه علشآانك وبتقول ان انت مش يشرفك انك تفتكر اسمها خلي فلوسك لنفسك دهب دلوقتي مش محتاجة فلوس من حد بس ياريت تحترمها شويه او تفتكرها بالسيره الطيبه ولو مش قادر ماتجيبش سيرتها احسن.
مهند ضحك بسخرية: وانا افتكر واجيب سيرت واحده زي دي ليه انا مش يهمني اذا كانت عايشه او ميته واتفضل بقا وخد اللي معاك علشآان دماغي وجعاني من الصوت العالي وخد الشيك معاك انا عارف ان هي بعتاك علشآان تاخد فلوس وانا من كرمي مش هارجعك فاضي
شيرين بدموع: بس دهب هاتعمل ايه بفلوسك ياستاذ مهند بس احنا علشان نوصل الامانه دهب ماتت ووصتني انا وعصام نوصل بنتها ليك بس انت مش محتاج حاجه تفكرك بيها احنا هناخد الذكري دي
❈-❈-❈
الكل في حاله من الذهول بسبب الكلام اللي شيرين بتقوله اما مهند ف هو كان في عالم اخر وعقله واقف عند كلمة شيرين
دهب ماتت دهب ماتت مش محتاجه فلوسك دلوقتي ماتت
نور بدموع: لا بالله عليكم حد يقول اللي انا سمعته غلط وان دهب عايشه.
مهند وهو لسه تحت تاثير الصدمه: اكيد بيهزرو
عصام بدموع: لا مش بنهزر يامهند دهب من بعد ماخسرت ابنها الاول هي جاله الخبيث وماتعلجتش منه
ويحكي كل حاجه حصلت مع دهب وشيرين تقول علي كل حاجة سوزان عملتها في دهب من اول ماظهرت في حياتهَم
الحاضر
مهند بدموع: انا مستحيل اسامح نفسي علي اللي انا عملته والكلام اللي انا قولته عليكي يادهب هما كان معاهم كلهم كان معهم حق انا ماقدرتش اوفي لكي وانتي معايا ولا قدرت اكون عادل في حقكك وحتي ماقدرتش اقدملك الاحترام بعد موتك اها ياقلبي وعلي الحاله اللي انا وصلت نفسي ليها وحتى بنتي الذكري الوحيدة منك انا لحد دلوقتى ماعرفش شكلها ايه ماقدرتش ابص لها انا ماستهالهاش.
❈-❈-❈
في منزل عصام وشرين
شيرين بدموع: يعني ايه دهب عرفت كل حاجة علشان كدا نزلت من غير ماتبص على واحد فينا؟
عصام: اهدي ياشيرين دلوقتي الوضع حساس جدا بس اللي انا خايف منه ردت فعلها وايه سبب الهدوء ده لو اللي في دماغي حصل يكون فتحنا باب جهنم علي نفسنا.
شيرين بصدمه: ده ممكن يحصل ودهب تروح لمهند
عصام: وده اللي انا خايف منه لتعمله بجد سوزان مش هاتسبها في حالها لو عرفت لها طريق دي حولت تقتلها اكتر من مره من قبل مانسافر.
شيرين: والله ياريت مرجعنا ياعصام.
عصام: مش وقت الندم احنا لازم نمنع دهب ان هي تشوف اي حد من العيلة دي.
❈-❈-❈
في النيابة عند دهب.
دهب واقفه في ساحة التدريب تحت الشمس
وشهاب قاعد علي الكرسي تحت الشمسيه. واحد من الظباط اللي بيتدبروا مع دهب.: انا تعبت اوي بق لينا خمس ساعات واقفين بالنظام ده هو إحنا هنرجع لايام الجيش تاني ولا ايه؟
ايهاب بستغراب: هو ايه نوع التدريب ده ياشهاب هو احنا في كتيبت جيش يابني؟
شهاب وعينه على دهب: انا لازم اربيها واكسر غرورها ده ولازم واخليها تعترف ان هي مش قد الشغل ده
ايهاب بستغراب: هي مين؟
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية