رواية جديد وللرجال فيما يعشقون مذاهب لنور إسماعيل - الفصل 22 - 3 - الثلاثاء 24/12/2024
قراءة رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخر
رواية وللرجال فيما يعشقون مذاهب
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة نور إسماعيل
الفصل الثاني والعشرون
3
تم النشر الثلاثاء
24/12/2024
نظرت حبيبة إليه وتنهدت بعمق وهى تنظر ناحية الورود
_كُل دول عشانى
_وأكتر منهم لو تؤمرى بس
تبسمت حبيبة، تناول عمار إحدى الورود ووضعها بجانب شعر حبيية عند أذنها فضحكت هى
وضعها وهو يتغنى لها
_تعالى نحلم سوا ، الله على الأحلام ..دا الحُب زى الهوا ،إسكن عنيا ونام
وضعت حبيبة يدها على يده على الرمال وهى تردف مصوبه حدقتيها البندقتين إليه وكأنها
تتحدث إلى قلبه مباشرة
_وأخيراً ياعمار ، مفيش تعب مفيش ذُل مفيش سجن ..أنا معاك وبس
هنا أمسك عمار رأس حبيبة وأراحها على صدره وهو يتحدث ناظراً إلى البحر
_آن الأوان نرتاح شوي ي حبيبة عمار ، نرتاح من كُل الل تعبناه ووچع جلوبنا
أردفت حبيبة وهى مازلت ع وضعها على صدره
_لسه قلبك بيوجعك ؟!
إبتسم عمار وهو يداعب وجهها بأنامله وأردف
_هيوچعنى كيف وعلاچه ودوا فيه طول عمره وعمره م خرچ منه
هنا رفع وجهها له وأردف ناظراً إلى مقلتيها
_عارفه إنتِ إيه يا حبيبة ..مش بس حبيبة جلبي ،إنتِ حبيسة جلبي
محبوووسه چواه وخروچك خروج روحى ..يا أغلى من روحى
إسمتعت كلماته على صوت دقات قلبه، على صوت نبضاته الملتهبه المتحدثة ب إسمها
شعرت ب كل كلمه، بكل همسه ،بكل معنى يريد إيصاله
ضحكة عيناه ، تبسم ثغراته ، صوته الهادئ ..كله متجسد ب أحلى معانى الأمان لها
الأمان وحسب ،الامان والحب معاً ..فهكذا ملكت كُل الدنيا.
_إمتى هسمعها يا حبيبة ؟
إبتسمت حبيبة بخجل واعتدلت من نومتها على صدره وأردفت تنظر بعيداً عنه
_أقول إيه ياعمار
_أنا بحبك ..
تبسمت ونظرت إلى أسفل فرفع ذقنها له لتنظر إليه ،ف أمسكت سلة الورود ونهضت تجرى أمامه
فهرول هو خلفها يحاول اللحاق بها ،و م أن كاد يصل إليها حتى خرج حوتاً كبيراً من البحر وإلتقمه أمام عيناها!!
نهضت حبيبة فزعه من حِلمها هذا!! واستعاذت بالله من الشيطان الرجيم وأخذت تنظر حولها أين هو سجانها؟
لم يكن موجوداً ،تمتمت حمداً لله وعادت تفكر فى أمر الحلم ..
وعلى الجهة الأخرى كانا عمار وزوجته زمزم فى زيارة للفحص النسائي المتكرر منذ زواجها ،جلس الطبيب ممسك أوراق التحاليل والأشعة وأردف
_طيب ، إحنا مؤمنين بقدر الله وقدره ..بعد المُدة دى وإشعة الصبغه الل عملناها والتحاليل
أوضح أن البشمهندس عمار سليم وأن مدام زمزم بتعانى من بطانه رحم مهاجرة ودى من الصعب الحمل الطبيعى عليها وفى وجودها بل يكاد يكون نادر، أنا آسف جداً
قالها الطبيب، فأجهشت زمزم بالبكاء أمامه ليصطحبها عمار ويصافح الطبيب ويخرجا من العيادة .
جلسوا إلى سيارة عمار ومازالت زمزم على بُكاؤها ، مسح عمار عبراتها ب أنامله وأردف لها
_عتبكى ليه دلوك؟ دا قضاء ربنا وبُكاكِ دا قنوط وإسمه عدم رضا
رفعت زمزم عيناها إليه وقالت
_مش هبجى أم ابداً يا عمار
إبتلع ريقه بصعوبة، يحاول تهدئتها بالحديث رغم مرارة حلقه من هول م علم
_مين جال كديتى؟ هنسافر نكشف فالاقصر ، لو حكمت نروح مصر
دكتور وتنين وتلاته ، مش هسيبك يا زمزم
شعرت وكأن الخوف ذهب عنها حينما هتف بهذه الكلمه فقالت له
_صوح ياعمار ،هنكشفوا تانى ومش هتسيبنى
زفر عمار بحرارة ونظر إلى زجاج السيارة أمامه وأردف
_أيوة يا زمزم ، حتى لو كل الدكاترة أكدت ان مفيش خِلفة ..مش هسيبك
صمت ف هدأت هى ومن ثم قالت
_بس أمك وابوك وعمك وو
_محدش له صالح ، دى حياتى أنى
_وانت منفسكش فالعيال ، عاوزش تبجى أب!
أنا بشوفك مع عمار ولد وليد عتبجى فدنيا تانيه معاه وعتنسى كُل الل حواليك
متكدبش علىّ وتجولى مش فارج
هز عمار رأسه وحاول تخبأه مشاعره قدر الإمكان حتى لا يجرحها وأردف
_لاء طبعاً وفارج ونفسي ،بس إرادة ربنا إنا راضى بيها
_يعنى ممكن متسبنيش بس تتچوز علىّ مش كديتى؟
زفر عمار بفروغ صبر وأردف
_لاه مش هنتچوز يا زمزم ، انا راضى بجيسمتى بتاعت ربنا
_حتى حبيبة؟ هتتچوزهاش
رفع عمار حاجبيه ومظر ناحية نافذة السيارة وتحامل على نفسه وأردف
_هو إحنا ليه كل حوار مابينا تدخلى فيه حبيبة؟
هتفت زمزم بصوت متهدج باكى
_عشان إنت لسه عتحبها
_عيب الكلام ديتى يا زمزم ،يخرب البيوت والله ..دى مرت ولد عمى مرت ولد عمى وبس
لا عنحبها ولا تحبنى هى مرت إلياس وأنا أتچوزتك إنت ِ
لو فتحتِ تانى الموضوع دى هيبجالى تصرف مشفتيهوش منى يا زمزم
أنا بحبس اتعصب عليكِ ولا بحب تسمعى منى كلام يضايجك لكن كُتر كلامك فالموضوع دى خنجنى يابت
الحلال
أخذت تشهق إثر بكاؤها وتمسح بالمنديل دمعاتها وتردف
_جصدك بجيت خنجاك ياعمار؟
حاول أن يكظم غيظه وإنفلات عصبيته وأردف لها
_زمزم ، أنا زين وياكِ ومش مجصر وعمرى لا چيبت سيرة حبيبة ولا سيرة چواز عليكِ من أصله
تخترعيش مشاكل الله يرضى عنك
رفرفت زمزم ب أهدابها عدة وقالت له بصرامه تنظر إلى زجاج السيارة أمامها
_يبجى معلش ودينى لبيت أبوى يومين أرتاح فيهم واريحك
_أنا طلبتش منك تريحينى وتمشى
_لكن أنا عاوزة نروح بيت أبوى ممكن
أدار عمار مفتاح السيارة بعصبيه وأردف بنبرة متحفزة
_على كيفك !
❈-❈-❈
بمرحاض الشقه كانت عبلة تقوم ب إفراغ كل مافى معدتها
وهذه لست المرة الأولى لهذا اليوم .
وقفت أمام المرآه وأخذت تلطم وجنتيها وهى تردف
_يامُرى يا شندلتى يا حزونى ، الواد لسه كملش ٣شهور
أنا لسه فوجتش من أول ولادة ..طب هجوله أيا ديتى؟
مش بعيد يلجحنى من البلكونه أنا وولدى لو عرف
خرجت عبلة من المرحاض وذهبت إلى غرفة النوم فوجدت وليد يداعب صغيرهما ويذهب معه فى اللهو واللعب والقبلات فقالت هى مترددة كيف لها أن تبدء الموضوع
_جولى يا وليد ؟ عتحب عمار صوح ..نجصد عمار ولدك مش عمار ولد عمك
على مداعبته وليد لطفله أردف لها
_لاه عنكرهه سم، فيه حد عيكره ولده ..يمكن دى أكتر حاچه زينه عملتيها معاى يا طبلة، جصدى ياعبلة
تبسمت عبلة وحاولت ترتيب الكلمات بعقلها لتترجمها فمها وقالت
_يعنى العيال عتحبهم منى مش صوح، الأطفال أحباب الله والاطفال هى الل بتجرب الأم والاب من بعض
وو
ترك وليد الطفل ونظر لها فاغر فاه وأردف
_ايوة آخرتها ايه الخُطبه دى ، هترشحى روحك فمجلس الشعب ي جندلة (قندلة)
جلست عبلة بجانبه ببطئ وقالت بهدوء على غير عادتها
_لاه نجصدش بس يعنى ..بص هنجولك اصل
_إخلصى جولى فيه إيه فُضى
_مممم بص هنجولك ع طول ، شكل مرة نسيت فيها الحباية وشكلى كديتى والله اعلم
حامل !!
فغر فاه وليد واتسعت حدقة عينه وأمسكها من شعرها وأخذ يهز رأسها يمينا و يساراً وهو يردف
_حامل كيف،هاه كيييف
خلصت عبلة نفسها من يده وقالت
_وه! حامل زى م كل الحريم ب تشيل وهى أول مرة
_ولدك لسه عداش عليه٣ شهور
نهض وأمسكها من ذراعها وأردف بعصبيه مضحكه
_أرنبة! عليا الطلاج أرنبه ..أول چوازنا حملتى وسجطتى وفنفس الشهر حملتِ فولدك وجبتيه فالسابع وبعد ٣شهور حامل ...والله أنا خايف منك تولدى المرة دى أجى فيوم اجولك صباح الخير تجوليلى انا بولد
إنتِ چنس مِلتك إيه ؟
صفعها بالوسادة ف أردفت هى
_عنجولك شكل مرة نسيت الحباية بالغلط
_ولما إنتِ ڤولتك عالى عتنسيها ليييه،ليييه يا چاموسه ليه يابجرة
والله جالولى ، جالولى الأيام الطين أهيه يا وليد جولتلهم لسه بدرى راح نزل الجفا على جفاى طلعتٌ إنتِ وعيالك
كورت عبلة قبضه يدها ولكمته بصدره وقالت
_جول الحمدلله، ولد عمك لاجيش ضِفر عيال ومن داكتور لداكتور چاك چريمه
_چاكِ چريمه إنت ونرتاح منك ، هو أنا لسه فوجت يابت !
لسه فوجت .هوب چواز هوب أول عيل هوب تانى عيّل
دا هوايل علينا وعاللى خلفونا
جلست عبلة بجانبه ثانية تتودد إليه وأردفت وهى تلامس صدره
_نفسي چايه عالمانچا ..ماتچيبلى مانچا يا وليد !
_مانچا فالشتا! فالشتا يامرارى
أمسك الوسادة وأخذ يصفعها عدة مرات بها وخى تهرول أمامها ،من ثم ترك الوسادة
وبيده يقوم بصفعها بطريقه مضحكه وبركلها بقدمه غاضباً واحتجاجاً عما قالت وأخبرته
ولكن ما بيده حيله سوى هذه الفعلات واستسلام بعدها للامر الواقع .
❈-❈-❈
الحياة كماسح مدولب مهما خطونا بها ودفعنا به، إلا أن خطأ واحد كفيل بمحو الأثر الذي سعينا إليه، رُبما لم نحسن الإختيار ورُبما علينا الدوران باستمرار .. إلى اللاشيء أو الى كل شئ.
بليلة مظلمه ،لايوجد بها حتى نور القمر ..دلف أحدهم متسللاً إلى حظيرة منزل درويش المنتصر
ملثم لايُرى من وجهه أى شئ أو مَعلم ، ولج بخوات هادئه وفتح الباب الخلفى والى الداخل سكب الكثير من البنزين على الارض وسط البهائم النائمه. حتى تعثررت خطوات هذا الشخص بشئ صلب !
وقف ،ركل هذا الشئ عدة مرات حتى برز منه قطعه قماش رثه ،جثى على ركبتيه وأخذ يحاول جذب هذه القطعه وبصعوبه بالغه تم اخراجها ليجدها لفافه.
قام بفتحها بعدما شقّها بقوة ليجد مالم يكن فى توقعه أو حسبانه!
سبائك ذهب خالص!! لمعت بعين هذا المتلصص ولف قطعه القماش ثانية وحملها
وقام ب إشعال عود كبريت وقذفه خلفه وأغلق الباب وهرول هارباً..!
يتبع...
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة نور إسماعيل، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية