رواية جديدة شوق الجزء الثاني لأسماء عبد الهادي - الفصل 47 - السبت 1/3/2025
رواية رومانسية جديدة شوق الجزء الثاني
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية شوق الجزء الثاني
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة أسماء عبد الهادي
الفصل السابع والأربعون
تم النشر السبت
1/3/2025
ادم كان في موقف لا يحسد عليه ومبقاش عارف يودي وشه فين من ابلة شوق ولا دكتور مالك
ووعد كانت بتبصله بلوم وعتاب انه حطها هي كمان في موقف مش لطيف خالص
شوق اتكلمت ممكن تفهمنا انت بتعمل ايه اهنه وكمان في وقت متأخر زي اكده ومن غير ما نعرف !!
اتلجلج ادم ومبقاش عارف يرد من الكسفة اللي هو فيها اااا ببسس انا اصلي ااا
شوق باااس بااس انت هتفضل تبتبس اكده كاتير .. الواد ديه حالته خطيرة يا دكتور رائد اني بقول نجوزه بدري بدري بدال ما يعملنا زي القرد كل يوم ينط على الشجر قصدي البلكونات في انصان الليالي
اتنحنح ادم بجدية وقال ااحم انا اسف جدا يا دكتور رائد اوعدك مش هتتكرر انا مكنش قصدي ازعلكم كل الحكاية ان مراتي كانت وحشاني وكنت عايز اسلم عليها.. عارف انه مش مبرر للي عملته بس اهو اللي حصل
ابتسم رائد وهو بيبص لشوق بيفكرني بجنون مهند اخوكي ولا هو جنونه بهت على الكل ولا ايه
شوق ضحكت معاك حق فعلا الظاهر اكده مهاند بهت ع الكل فعلا الواد يزن المجنون نايم شارب واكل عند عمه امير ومش عايز يروح بيروحوه وش الفجر بالعافية وقال ايه انا عايز اقعد مع مراتي ... علشان اكده وعلشان حالتكم الهباب داي قررنا فرحكم هيكون خلال يومين بالظبط بإذن الله تعالى صح يا دكتور
رائد بأمر الله ربنا يتمم لكم ع خير ودلوقتي يلا اتفضل يا حضرة الظابط من حيث اتيت وياريت متتكررش تاني لو سمحت
ادم حاضر يا دكتور مش هتتكرر طالما الجواز بعد يومين انما لو كان اكتر موعدكش صراحة .. السلام عليكم قالها وهو بينط من البلكونة لتحت
شوقواه شوف الواد وعمايله لكن الكل شهق بخوف لما لاقوه بينط من البلكونة وعد ااددم!!
وجريوا بسرعة بصوا لتحت يطمنوا عليه لقوه واقف وبيقول لوعد متخافيش اني كويس نطة هينة مهياش حاجة جنب اللي بنعمله في المهات ممكن ننط من سابع دور عادي
اتفزعت وعد وحطت ايديها ع بوءها ايه
ضحك ادم لاه متصدقيش اوي يعني اني اكده اقع واتكسر حتت
وعد الف سلامة عليك بعيد الشر عنك
ادم خايفة عليا يا قلبي
وعد طبعا لو مخفتش عليك اخاف على مين هنا لقا ادم فردة شبشب لابسة في وشه وشوق بتقوللاه نجيبلك شجرة واتنين لمون يا ولا امشي من اهنه يلا ... يا هنااااء تعالي شوفي ولدك
ادماااه نشينة عالمية يا ابلة شوق انتي جيتي عندنا الحربية اتعلمتي نشان ولا ايه ديه ولا اجدعها ظابط بينشن ويصيب الهدف بدقة اكده
شوق الابلة شوق تعليم وتأديب واصلاح ياولا ❈-❈-❈مادونا حست خلاص ان دي النهاية وان حياتها لحد هنا وهتقف غمضت عنيها واتمنت في اللحظة دي ان آخر حد تشوفه يكون مالك وكأن اللي اتمنته حصل سمعت صوته فعلا وهو بيأمر الرجالة انهم يتحركوا ودارت حرب طاحنة ما بين الطرفين وكأن مالك حس بمادونا وبأنها في خطر ففتحت عنيها بسرعة وبصتله بفرحة وتناست استسلامها وجاهدت لاخر نفس فيها انها تعيش وبمهارتها المعهودة استغلت ارتباك الحرس بدخول مالك ورجالته وقدرت تخلص نفسها من حصار رجالة الجوكر
اما الجوكر اول ما عرف انه اتكشف وفيه هجوم مضاد ساب رجالته يقاموا رجالة مالك وقرر يهرب هو من المكان بعد ما ياخد كل اللي يخصه
مادونا عرفت باللي بيفكر فيه علشان كدا جريت وراه تحصله وتحاول تمنعه لكن مالك نادى فيها وقال اخرجي انتي وسيبه ليا حسابه معايا عسير
حست مادونا بالخطر والخوف على مالك علشان كدا مرضيتش تسمع كلامه وفضلت تحاول توقف الجوكر فبصلها مالك بغضب وفضل يقاتل ويحاول يوصلهم لحد ما بقوا هما الاتنين قدام الجوكر بيحاولوا يوقفوه
مالك مش قولتلك اخرجي مسمعتيش الكلام ليه
مادونا اظن اني زيي زيك يا حضرة الظابط مش اقل منك ف حاجة علشان اسيب المهمة في الوقت دا وانسحب
مالك اظن ان دا امر يا حضرة الرائد لما ينطلب منك تنسحبي يبقى تنسحبي
مادونا بعند انا اللي احدد انسحب امتا ومش هنسحب الا لما المهمة تخلص تماما ويتم القبض ع الجوكر
في الوقت دا جالهم اشارة من علي مالك انت لسه بتعمل عندك ايه انسحب انت ومادونا والرجالة كلهم حالا انت ناسي اننا فخخنا المكان كله بالألغام اللي هتنفجر ف اي لحظة خلاص قدرنا ناخد اللي احنا عايزنه يلا اخرجوا
مالك بص لمادونا وقال سمعتي يلا اخرجي بقا
مادونا طيب يلا معايا مش هخرج من غيرك
مالك انتي عنيدة ليه اسبقيني قولت
مادونا وانا مش هخرج الا رجلي ع رجلك مش فاهمة نيتك ايه المكان هينفجر
في الوقت دا اتلم عليهم رجالة كتير تبع الجوكر فحاولوا يتخلصوا منهم باسرع وقت فقال مالك بغيظ مش قولتلك اخرجي هحاسبك على عصيانك دا لكلامي ادينا اتحاسرنا والوقت بيمر مردتش عليه مادونا وفضلت تقاتل المجرمين لحد ما اتغلبوا عليهم بس للاسف الجوكر هرب علي كلمهم تاني اخرجوا حالا ثواني والقنابل هتنفجر فجري مالك ومادونا لبرا
لكن مادونا جت تخرج لقت الجوكر بيسحبها تاني وبيغرز سكينة في جنبها فوقعت على الارض من شدة الالم ومقدرتش تتحرك
صرخ مالك باسمها بأعلى صوته ومن شدة غضبه في الوقت دا طعن الجوكر في قلبه موته في الحال وف اللحظة دي بالظبط انفجرت القنبلة في قاع المكان في السجن اللي تحت الارض اولا وبعد كدا القنابل اللي فوق هتنفجر تباعا
نزل مالك برجليه يطمن على مادونا مادونا انتي بخير سامعاني!!
مادونا بألم اهرب يا مالك القنابل اشتغلت خلاص ثواني معدودة والمكان هينهار ويولع كله
مالك شالها وهو بيقول اتماسكي هوصلك لأقرب مستشفى بسرعة يا عنيدة كم مرة قولتلك اخرجي مادونا نزلني مش هتلحق تجري وانت شايلني النار هتطولك انت لازم تجري بسرعة انا كدا كدا خلاص هموت
مالك شالها وجري بيها لبرا وهو بيقول بعيد الشر عنك انتي هتعيشي وهتفضلي معايا طول العمر ودي كانت اخر كلمة تسمعها قبل ما تغيب عن الوعي
فانطلق مالك بكل قوته لبرا وكانت النار اندلعت ف كل مكان فصرخ فقوة باسمها خايف النار تطولهم وميقدرش ينقذها لكن علي كان ف استقبالهم هو ورجالته وبالمعدات اللي معاهم بقوا يبعدوا النار عن مالك لحد ما وصل بمادونا لبر الأمان وحطها بسرعة ف عربية الاسعاف اللي كانت في انتظارهم برا وما هي الا ثواني بعدها والمكان بقا ركام وعربيات الشرطة والاسعاف مالية الأجواء ولما ركبوا الاسعاف قال علي انتوا لاوم تترحلوا مصر العين بقت عليكم وخصوصا بعد ما اتكشف هويتكم يعني انتم في خطر
مالك طب نعالج مادونا الاول الجوكر طعنها
علي مفيش وقت انتوا هترجعوا مصر ف طيارة خاصة وف الطيارة هتتلقى انت ومادونا الاسعافات الخاصة لحد ما توصلوا مصر بالسلامة متقلقش يا حضرة الظابط حياتكم تهمنا
وبالفعل وصلوا بالاسعاف للطيارة الخاصة اللي كان فيها دكاترة وممرضين ف انتظارهم اسعفوا مادونا في الطريق وكمان عالجوا مالك من الجروح الطفيفة اللي اتعرض ليها من النار مادونا لما فاقت لاحظت اهتمام مالك بيها والخوف اللي ف عنيه ناحيتها مالك اول ما شاف مادونا فتحت عنيها مادونا حمدا لله على السلامة انتي كويسة!! حاسة بإيه
مادونا بألم انت كويس يا مالك؟؟
مالك سيبك مني انا اهو زي الطور قدامك المهم انتي جنبك بيوجعك؟؟
مادونا فيه الم بس مش شديد اوي اقدر اتحمله يعني احنا فين وايه اللي حصل
مالك الحمد لله ربنا نجانا ع اخر لحظة واحنا خلاص راجعين مصر
مادونا بحزن لانها لما ترجع مصر هتبعد عن مالك ايه راجعين مصر ليه!!
مالك للاسف اتكشفنا ولو كنا فضلنا ثانية واحدة في المانيا كنا هنتصفا
مادونا اتنهدت بأسى وبعدين لاحظت جروح وشه انت كويس وشك!!
مالك عادي جروح سطحية متشغليش بالك غمضي عينك بس وارتاحي ودقايق هنكون ف مصر وتكوني في بيتك ووسط اهلك
مادونا مكانتش عايزة ترجع بيتها وخاصة انها فيه مش مرحب بيها وعمرها ما حست فيه بحنان الأم الوحيد اللي كان بيحن عليها هو والدها ومات فقالت لا انا تعبانة مش عايزة ارجع البيت اا يعني علشان ميقلقوش
مالك بخوف حاسة بإيه يا دكتورة من فضلك شوفيها
قربت منها الدكتورة وفحصتها وقالت هي الحمد لله عدت مرحلة الخطر لو حابب تطمن اكتر ممكن تفضل في المستشفى ع الاقل ٢٤ ساعا كمان
مادونا لالا مش عايزة اقعد في المستشفى مبحبش جو المستشفيات
مالك طب هتقعدي فين لا عايزة تروحي لأهلك ولا تقعدي ف المستشفى
مادونا بمكر اي مكان مش هتفرق لو هفضل ف المركز عادي
مالك لا طبعا مركز ايه وانتي تعبانة انا هاخدلك اذن اسبوع ترتاحي وفكر شوية وبعدين قال امم ايه رايك تيجي تقعدي عند ماما شوق
مادونا فكرت ان ماما شوق دي تكون امه وكمان سمعته بيكلمها اكتر من مرة فقررت توافق وبكدا هتكون جنبه وف بيته فقالت تمام ماشي اللي تشوفه معلش هتقل عليكم
مالك لا ولا يهمك المهم تكوني مرتاحة
هنا اتنهدت مادونا فعلا براحة ودا لانها عايزة كدا فعلا
❈-❈-❈صحي خالد من النوم ملقاش فداء جنبه ولقاها قاعدة بتتكلم مع كيان اللي كانت بتستعد للنزول للجامعة يلا يا مامي انا هروح للجامعة انا خلاص فطرت والله شبعت كفاية ساندويتش واحد
فداء ماشي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك في امان الله
كيان حاضر يا مامي ولما شافت والدها بابي صباح الخير كويس اني شوفت حضرتك قبل ما انزل
خالد صباح الخير على روح بابي عاملة ايه
كيان طبعت بوسة ع خد ابوها الحمد لله يا بابي والله كويسة يلا بااي علشان عندي محاضرة بدري النهاردة
خالد مع السلامة يا روحي ولما مشيت كيان بص خالد لفداء صباح الخير يا فداء
فداء باقتضاب صباح النور قالتها وقامت علشان تمشي
خالد ايه رايحة فين
فداء هحضرلك الفطار
خالد انتي فطرتي؟؟
فداء قالت وبالرغم من ان هي محطتش حاجة ف بوءها من قلقها ع اياد اه مع كيان من بدري
خالد خلاص يبقى مش هفطر طالما مش هتفطري
فداء قامت علشان تمشي
خالد استني يا فداء انتي لسه زعلانة مني ليه ممكن اعرف
فداء بعصبيةمش زعلانة يا خالد مش زعلانة .. انت حر تحب اياد تكرهه مش هغصب عليك تحبه بالعافية
خالد مين قال اني بكره اياد بالعكس انا بحب اياد ومش عايزه يبعد
فداء لا يا شيخ بتحبه!! طب احلف كدا!! وتصرفاتك كلها معاه ..كل دا وبتحبه اومال لو بتكرهه كنت عملت ايه بس
خالدانتي عايزة ايه دلوقتي انا ع فكرة مقولتش لاياد امشي لو عايزاني اروحله ارجعه البيت دلوقتي حالا هرجعه
فداء مش هيرجع اياد خلاص اتكسر ومش هيرجع مهما عملت... انت السبب ف كل اللي حصل واللي بيحصل ليه ليه حرام عليك والله حرام عليك
قالتها ودخلت أوضتها تعيط زفر خالد بضيق وقرر يخرج من البيت بالكامل
❈-❈-❈شوق كانت قاعدة ع السفرة ومعاها رائد ووعد ويوسف ونغم
شوق كلي يا نغم يا قلبي علشان اللي في بطنك يا تغذي ما تاخد بالك من مراتك يا يوسف
يوسف والله موضوع الأكل دا تاعباني معاها يا ماما شوق اكلتها ضعيفة اوي
شوق لاه يا قلبي لازمن تتغذي كويس علشان الجنين يبقى ف صحة كويسة وينمو بشكل طبيعي انتي معاكي روح تانية مسؤلة منك يا بنتي عارفة لن وحم الحمل عفش وغصبن عنك قرفانة من كل حاجة بس اتغصبي يا قلبي علشان صحتك
نغم حاضر يا ماما شوق هحاول والله
رائد اسمعي نصايح ماما شوق يا نغم هي عارفة مصلحتك
نغم حاضر يا بابا هحاول والله
شوق بصت لبنتها وانتي يا قلب امك مبتكليش ليه
وعد بنوم مليش نفس يا مامي انا عايزة انام
شوق واه يا وعد بتجيبي النوم ديه كله منين دا انتي نص يومك نوم ولو سبناكي هتنامي طول اليوم .. حد قالك انك بعد الجواز مش هتنامي يا بنتي
وعد ايه يا مامي مش عايزاني اتدلع في بيت بابي ولا ايه
شوق لاه يا قلبي اتدلعي براحتك ربنا يبارك فيكي... طب خلاص كلي لقمة بسيطة واطلعي نامي تاني
وعد اول ما اخدت الافراج قامت بسرعة لالا انا هقوم انام ولو ادم سأل عليا مجتش معاه نختار الفستان ليه قوليله يختاره هو على زوقه سلااام انا رايحة اكمل نوم
رفعت شوق حاجبها وبصت للكل اللي انخرط ف الضحك شوق ضحكت هي كمان البنت داي غريبة ليه اكده انا هسيبها تنام ولما ادم ياجي يصحيها بمعرفته
وبعد شوية الجمع اتفرق كل واحد رتح يشوف وراه ايه
اما شوق فكانت قاعدة ترتب قايمة كروت الدعوة للفرح فلقت مالك داخل عليها ومسند مادونا اللي استغلت تعبها علشان تكون قريبة من مالك... اللي بقت حابة قربه وبتكره تبعد عنه رغم انها كانت العكس كانت تشوف العما ولا تشوفه لكن سبحان مغير القلوب والاحوال
اول ما شافته شوق ابتسمت بفرحة مالك يا نضري حمدا لله عل السلامة يا ولدي اني منيش مصدقة نفسي انك قدامي سالم غانم حمدا لله على السلامة يا نن قلبي من جوة
مالك الله يسلمك يا ماما شوق وحشتيني اوي
شوق وانت كمان يا بطل الحمد لله رجوعك لينا بالسلامة قالتها وبصت لمادونا فعرفتها من وصف مالك ليها انتي مادونا مش اكده!!
مادونا اه يا طنط
شوق اهلا وسهلا بيكي يا بنتي مالك ماسكة جنبك ليه خير اوعي تكوني انصابتي ف المهمة !!
مالك اه للاسف يا ماما شوق مادونا اتعطنا ف جنبها من كم ساعا بس والحمد لله ربنا سترها وعدت ع خير
شوق بقلق واه يا قلبي بعيد الشر عنك الحمد لله انك بخير وسايبها يا مالك واقفة شيلها يا ولدي داي مطعونة يعني مينفعش تتحرك الجرح يتفتح... شيلها وهاتها انه ف اوضة المسافرين اهنه تعالى
قرب مالك من مادونا علشان يشيلها ومادونا ابتسمت بخجل وكانت في قمة سعادتها
فتحت شوق الاوضة ونفضت السرير وقالت حطها اهنه بالراحة يا ولدي
فلما نيمها مالك بشويش غطتها شوق بغطا خفيف وهي بتقول وهي بتحط ايديها على جبينها وبترقيها بسم الله بسم الله بسم الله اعيذك بعزة الله وقدرته من شر ما تحدي وتحاذري قالتها ٣ مرات وبعدين قالت سلامتك يا بنتي ربنا يقومك بالسلامة... حاسة بحاجة اجيبلك مسكن!! .. مالك الدكتور شافها وكتبلها علاج!!
مالك اه ياماما وعلاجها معايا اهو والباقي هنعت نجيبه
شوق طب يا حبيبي هات الروشتة واني هبعت اجيبه اني هروح احضرلها حاجة خفيفة تاكلها وانت كمان زمانكم ع لحم بطنكم
مادونا لالا مليش نفس احط اي حاجة في بوءي دلوقتي
مالك وانا كمان انا جعان نوووم انا بقالي كتير اوي منمتش كويس
شوق طيب يا حبايبي اللي تشوفوه اقعد بس خمسة مع مادونا علشان تاخد عن المكان وبعد اكده اطلع نام ف اوضتك
قالتها وخرجت وسابتهم
مادونا مامتك شكلها طيبة اوي انا حبيتها جدا مشوفتش حد في طيبتها دي
مالك يااه ماما شوق اطيب واحن قلب ف العالم مأظنش فيه زيها اصلا ربنا يباركلنا فيها
مادونا بحسرة على امها يا بختك بيها بجد بس ايه كلامها لهجته غريبة مش زيك
مالك احنا اصلنا صعايدة وماما شوق بتعتز بلهجة بلدها ومبتحبش تغيرها لكن احنا مولدين هنا فبالتالي مش متعودين على لهجة اهل الصعيد
مادونا اها علشان كدا
مالك طب انا هسيبك ترتاحي وهطلع انام لو احتاجي اي حاجة كلميني ومتردديش تطلبيها من ماما شوق مش هتتأخر عنك...
مادونا هزت راسها وغمضا عنيها باستسلام للنوم براحة بال غير طبيعية
اما مالك فخرج برا وقال لشوق ماما شوق من فضلك بلغي بابا وماما اني رجعت علشان ميقلقوش وانا هرتاح كم ساعة وهروحلهم
شوق متقلقش زمانهم جايين دلوك لان بعد فكرة فرح اخوك يزن
مالك رفع حاجبه نعم وانا اخر من يعلم يا عيني كأني مش فرد في العيلة دي ولا ايه
شوقيا ولا ما انت في مهمة وقولتي انك الكم يوم دولن مش هتعرف تكلمني فبالتالي معرفتش ابلغك الخبر
مالك يبقى يتأجل النيلة الفرح لحد ما ارجع ولا حضوري زي عدمه يا ماما
شوق مين قال اكده بس يا نضري انت غالي علينا كلياتنا ومنقدرش نستغنى عنك بس عارفين ظروف شغلك وكمان ظروف حصلت لاخوك هبقى احكيلك عليها لما تنام وترتاح وربنا اني كنت بطلبها من ربنا انك تحضر الفرح واهو ربنا بكرمه استجاب لدعائي ولقيتك قدامي متحكمش ع الامور بظاهرها ابدا يا ولدي ومتتسرعش في العصبية ابدا اخد مالك نفس عميق اسف يا ماما شوق انتي اتعصبت عليكي بس جايز من تعبي انفعلت انا هطلع انام دلوقتي
شوق ماشي يا ولدي اطلع نام وارتاح وقر عينك يا غالي
الفصل السابع والأربعون
تم النشر السبت
1/3/2025
ادم كان في موقف لا يحسد عليه ومبقاش عارف يودي وشه فين من ابلة شوق ولا دكتور مالك
ووعد كانت بتبصله بلوم وعتاب انه حطها هي كمان في موقف مش لطيف خالص
شوق اتكلمت
ممكن تفهمنا انت بتعمل ايه اهنه وكمان في وقت متأخر زي اكده ومن غير ما نعرف !!
اتلجلج ادم ومبقاش عارف يرد من الكسفة اللي هو فيها
اااا ببسس انا اصلي ااا
شوق
باااس بااس انت هتفضل تبتبس اكده كاتير .. الواد ديه حالته خطيرة يا دكتور رائد اني بقول نجوزه بدري بدري بدال ما يعملنا زي القرد كل يوم ينط على الشجر قصدي البلكونات في انصان الليالي
اتنحنح ادم بجدية وقال
ااحم انا اسف جدا يا دكتور رائد اوعدك مش هتتكرر انا مكنش قصدي ازعلكم كل الحكاية ان مراتي كانت وحشاني وكنت عايز اسلم عليها.. عارف انه مش مبرر للي عملته بس اهو اللي حصل
ابتسم رائد وهو بيبص لشوق
بيفكرني بجنون مهند اخوكي ولا هو جنونه بهت على الكل ولا ايه
شوق ضحكت
معاك حق فعلا الظاهر اكده مهاند بهت ع الكل فعلا الواد يزن المجنون نايم شارب واكل عند عمه امير ومش عايز يروح بيروحوه وش الفجر بالعافية وقال ايه انا عايز اقعد مع مراتي ... علشان اكده وعلشان حالتكم الهباب داي قررنا فرحكم هيكون خلال يومين بالظبط بإذن الله تعالى صح يا دكتور
رائد
بأمر الله ربنا يتمم لكم ع خير ودلوقتي يلا اتفضل يا حضرة الظابط من حيث اتيت وياريت متتكررش تاني لو سمحت
ادم
حاضر يا دكتور مش هتتكرر طالما الجواز بعد يومين انما لو كان اكتر موعدكش صراحة .. السلام عليكم
قالها وهو بينط من البلكونة لتحت
شوق
واه شوف الواد وعمايله
لكن الكل شهق بخوف لما لاقوه بينط من البلكونة
وعد
ااددم!!
وجريوا بسرعة بصوا لتحت يطمنوا عليه
لقوه واقف وبيقول لوعد
متخافيش اني كويس نطة هينة مهياش حاجة جنب اللي بنعمله في المهات ممكن ننط من سابع دور عادي
اتفزعت وعد وحطت ايديها ع بوءها
ايه
ضحك ادم
لاه متصدقيش اوي يعني اني اكده اقع واتكسر حتت
وعد
الف سلامة عليك بعيد الشر عنك
ادم
خايفة عليا يا قلبي
وعد
طبعا لو مخفتش عليك اخاف على مين
هنا لقا ادم فردة شبشب لابسة في وشه
وشوق بتقول
لاه نجيبلك شجرة واتنين لمون يا ولا امشي من اهنه يلا ... يا هنااااء تعالي شوفي ولدك
ادم
اااه نشينة عالمية يا ابلة شوق انتي جيتي عندنا الحربية اتعلمتي نشان ولا ايه ديه ولا اجدعها ظابط بينشن ويصيب الهدف بدقة اكده
شوق
الابلة شوق تعليم وتأديب واصلاح ياولا
❈-❈-❈
مادونا حست خلاص ان دي النهاية وان حياتها لحد هنا وهتقف غمضت عنيها واتمنت في اللحظة دي ان آخر حد تشوفه يكون مالك
وكأن اللي اتمنته حصل سمعت صوته فعلا وهو بيأمر الرجالة انهم يتحركوا ودارت حرب طاحنة ما بين الطرفين وكأن مالك حس بمادونا وبأنها في خطر
ففتحت عنيها بسرعة وبصتله بفرحة وتناست استسلامها وجاهدت لاخر نفس فيها انها تعيش وبمهارتها المعهودة استغلت ارتباك الحرس بدخول مالك ورجالته وقدرت تخلص نفسها من حصار رجالة الجوكر
اما الجوكر اول ما عرف انه اتكشف وفيه هجوم مضاد ساب رجالته يقاموا رجالة مالك وقرر يهرب هو من المكان بعد ما ياخد كل اللي يخصه
مادونا عرفت باللي بيفكر فيه علشان كدا جريت وراه تحصله وتحاول تمنعه
لكن مالك نادى فيها وقال
اخرجي انتي وسيبه ليا حسابه معايا عسير
حست مادونا بالخطر والخوف على مالك علشان كدا مرضيتش تسمع كلامه وفضلت تحاول توقف الجوكر
فبصلها مالك بغضب وفضل يقاتل ويحاول يوصلهم
لحد ما بقوا هما الاتنين قدام الجوكر بيحاولوا يوقفوه
مالك
مش قولتلك اخرجي مسمعتيش الكلام ليه
مادونا
اظن اني زيي زيك يا حضرة الظابط مش اقل منك ف حاجة علشان اسيب المهمة في الوقت دا وانسحب
مالك
اظن ان دا امر يا حضرة الرائد لما ينطلب منك تنسحبي يبقى تنسحبي
مادونا بعند
انا اللي احدد انسحب امتا ومش هنسحب الا لما المهمة تخلص تماما ويتم القبض ع الجوكر
في الوقت دا جالهم اشارة من علي
مالك انت لسه بتعمل عندك ايه انسحب انت ومادونا والرجالة كلهم حالا انت ناسي اننا فخخنا المكان كله بالألغام اللي هتنفجر ف اي لحظة خلاص قدرنا ناخد اللي احنا عايزنه يلا اخرجوا
مالك بص لمادونا وقال
سمعتي يلا اخرجي بقا
مادونا
طيب يلا معايا مش هخرج من غيرك
مالك
انتي عنيدة ليه اسبقيني قولت
مادونا
وانا مش هخرج الا رجلي ع رجلك مش فاهمة نيتك ايه المكان هينفجر
في الوقت دا اتلم عليهم رجالة كتير تبع الجوكر فحاولوا يتخلصوا منهم باسرع وقت
فقال مالك بغيظ
مش قولتلك اخرجي هحاسبك على عصيانك دا لكلامي ادينا اتحاسرنا والوقت بيمر
مردتش عليه مادونا وفضلت تقاتل المجرمين لحد ما اتغلبوا عليهم بس للاسف الجوكر هرب
علي كلمهم تاني
اخرجوا حالا ثواني والقنابل هتنفجر
فجري مالك ومادونا لبرا
لكن مادونا جت تخرج لقت الجوكر بيسحبها تاني وبيغرز سكينة في جنبها فوقعت على الارض من شدة الالم ومقدرتش تتحرك
صرخ مالك باسمها بأعلى صوته ومن شدة غضبه في الوقت دا طعن الجوكر في قلبه موته في الحال
وف اللحظة دي بالظبط انفجرت القنبلة في قاع المكان في السجن اللي تحت الارض اولا وبعد كدا القنابل اللي فوق هتنفجر تباعا
نزل مالك برجليه يطمن على مادونا
مادونا انتي بخير سامعاني!!
مادونا بألم
اهرب يا مالك القنابل اشتغلت خلاص ثواني معدودة والمكان هينهار ويولع كله
مالك شالها وهو بيقول
اتماسكي هوصلك لأقرب مستشفى بسرعة يا عنيدة كم مرة قولتلك اخرجي
مادونا
نزلني مش هتلحق تجري وانت شايلني النار هتطولك انت لازم تجري بسرعة انا كدا كدا خلاص هموت
مالك شالها وجري بيها لبرا وهو بيقول
بعيد الشر عنك انتي هتعيشي وهتفضلي معايا طول العمر
ودي كانت اخر كلمة تسمعها قبل ما تغيب عن الوعي
فانطلق مالك بكل قوته لبرا وكانت النار اندلعت ف كل مكان فصرخ فقوة باسمها خايف النار تطولهم وميقدرش ينقذها لكن علي كان ف استقبالهم هو ورجالته وبالمعدات اللي معاهم بقوا يبعدوا النار عن مالك لحد ما وصل بمادونا لبر الأمان وحطها بسرعة ف عربية الاسعاف اللي كانت في انتظارهم برا
وما هي الا ثواني بعدها والمكان بقا ركام وعربيات الشرطة والاسعاف مالية الأجواء
ولما ركبوا الاسعاف قال علي
انتوا لاوم تترحلوا مصر العين بقت عليكم وخصوصا بعد ما اتكشف هويتكم يعني انتم في خطر
مالك
طب نعالج مادونا الاول الجوكر طعنها
علي
مفيش وقت انتوا هترجعوا مصر ف طيارة خاصة وف الطيارة هتتلقى انت ومادونا الاسعافات الخاصة لحد ما توصلوا مصر بالسلامة متقلقش يا حضرة الظابط حياتكم تهمنا
وبالفعل وصلوا بالاسعاف للطيارة الخاصة اللي كان فيها دكاترة وممرضين ف انتظارهم اسعفوا مادونا في الطريق وكمان عالجوا مالك من الجروح الطفيفة اللي اتعرض ليها من النار
مادونا لما فاقت لاحظت اهتمام مالك بيها والخوف اللي ف عنيه ناحيتها
مالك اول ما شاف مادونا فتحت عنيها
مادونا حمدا لله على السلامة انتي كويسة!! حاسة بإيه
مادونا بألم
انت كويس يا مالك؟؟
مالك
سيبك مني انا اهو زي الطور قدامك المهم انتي جنبك بيوجعك؟؟
مادونا
فيه الم بس مش شديد اوي اقدر اتحمله يعني احنا فين وايه اللي حصل
مالك
الحمد لله ربنا نجانا ع اخر لحظة واحنا خلاص راجعين مصر
مادونا بحزن لانها لما ترجع مصر هتبعد عن مالك
ايه راجعين مصر ليه!!
مالك
للاسف اتكشفنا ولو كنا فضلنا ثانية واحدة في المانيا كنا هنتصفا
مادونا اتنهدت بأسى وبعدين لاحظت جروح وشه
انت كويس وشك!!
مالك
عادي جروح سطحية متشغليش بالك غمضي عينك بس وارتاحي ودقايق هنكون ف مصر وتكوني في بيتك ووسط اهلك
مادونا مكانتش عايزة ترجع بيتها وخاصة انها فيه مش مرحب بيها وعمرها ما حست فيه بحنان الأم الوحيد اللي كان بيحن عليها هو والدها ومات فقالت
لا انا تعبانة مش عايزة ارجع البيت اا يعني علشان ميقلقوش
مالك بخوف
حاسة بإيه يا دكتورة من فضلك شوفيها
قربت منها الدكتورة وفحصتها وقالت هي الحمد لله عدت مرحلة الخطر لو حابب تطمن اكتر ممكن تفضل في المستشفى ع الاقل ٢٤ ساعا كمان
مادونا
لالا مش عايزة اقعد في المستشفى مبحبش جو المستشفيات
مالك
طب هتقعدي فين لا عايزة تروحي لأهلك ولا تقعدي ف المستشفى
مادونا بمكر
اي مكان مش هتفرق لو هفضل ف المركز عادي
مالك
لا طبعا مركز ايه وانتي تعبانة انا هاخدلك اذن اسبوع ترتاحي
وفكر شوية وبعدين قال
امم ايه رايك تيجي تقعدي عند ماما شوق
مادونا فكرت ان ماما شوق دي تكون امه وكمان سمعته بيكلمها اكتر من مرة فقررت توافق وبكدا هتكون جنبه وف بيته
فقالت تمام ماشي اللي تشوفه معلش هتقل عليكم
مالك
لا ولا يهمك المهم تكوني مرتاحة
هنا اتنهدت مادونا فعلا براحة ودا لانها عايزة كدا فعلا
❈-❈-❈
صحي خالد من النوم ملقاش فداء جنبه ولقاها قاعدة بتتكلم مع كيان اللي كانت بتستعد للنزول للجامعة
يلا يا مامي انا هروح للجامعة انا خلاص فطرت والله شبعت كفاية ساندويتش واحد
فداء
ماشي يا حبيبتي خدي بالك من نفسك في امان الله
كيان
حاضر يا مامي
ولما شافت والدها
بابي صباح الخير كويس اني شوفت حضرتك قبل ما انزل
خالد
صباح الخير على روح بابي عاملة ايه
كيان طبعت بوسة ع خد ابوها
الحمد لله يا بابي والله كويسة يلا بااي علشان عندي محاضرة بدري النهاردة
خالد
مع السلامة يا روحي
ولما مشيت كيان بص خالد لفداء
صباح الخير يا فداء
فداء باقتضاب
صباح النور
قالتها وقامت علشان تمشي
خالد
ايه رايحة فين
فداء
هحضرلك الفطار
خالد
انتي فطرتي؟؟
فداء قالت وبالرغم من ان هي محطتش حاجة ف بوءها من قلقها ع اياد
اه مع كيان من بدري
خالد
خلاص يبقى مش هفطر طالما مش هتفطري
فداء قامت علشان تمشي
خالد
استني يا فداء انتي لسه زعلانة مني ليه ممكن اعرف
فداء بعصبية
مش زعلانة يا خالد مش زعلانة .. انت حر تحب اياد تكرهه مش هغصب عليك تحبه بالعافية
خالد
مين قال اني بكره اياد بالعكس انا بحب اياد ومش عايزه يبعد
فداء
لا يا شيخ بتحبه!! طب احلف كدا!! وتصرفاتك كلها معاه ..كل دا وبتحبه اومال لو بتكرهه كنت عملت ايه بس
خالد
انتي عايزة ايه دلوقتي انا ع فكرة مقولتش لاياد امشي لو عايزاني اروحله ارجعه البيت دلوقتي حالا هرجعه
فداء
مش هيرجع اياد خلاص اتكسر ومش هيرجع مهما عملت... انت السبب ف كل اللي حصل واللي بيحصل ليه ليه حرام عليك والله حرام عليك
قالتها ودخلت أوضتها تعيط
زفر خالد بضيق وقرر يخرج من البيت بالكامل
❈-❈-❈
شوق كانت قاعدة ع السفرة ومعاها رائد ووعد ويوسف ونغم
شوق
كلي يا نغم يا قلبي علشان اللي في بطنك يا تغذي ما تاخد بالك من مراتك يا يوسف
يوسف
والله موضوع الأكل دا تاعباني معاها يا ماما شوق اكلتها ضعيفة اوي
شوق
لاه يا قلبي لازمن تتغذي كويس علشان الجنين يبقى ف صحة كويسة وينمو بشكل طبيعي انتي معاكي روح تانية مسؤلة منك يا بنتي عارفة لن وحم الحمل عفش وغصبن عنك قرفانة من كل حاجة بس اتغصبي يا قلبي علشان صحتك
نغم
حاضر يا ماما شوق هحاول والله
رائد
اسمعي نصايح ماما شوق يا نغم هي عارفة مصلحتك
نغم
حاضر يا بابا هحاول والله
شوق بصت لبنتها
وانتي يا قلب امك مبتكليش ليه
وعد بنوم
مليش نفس يا مامي انا عايزة انام
شوق
واه يا وعد بتجيبي النوم ديه كله منين دا انتي نص يومك نوم ولو سبناكي هتنامي طول اليوم .. حد قالك انك بعد الجواز مش هتنامي يا بنتي
وعد
ايه يا مامي مش عايزاني اتدلع في بيت بابي ولا ايه
شوق
لاه يا قلبي اتدلعي براحتك ربنا يبارك فيكي... طب خلاص كلي لقمة بسيطة واطلعي نامي تاني
وعد اول ما اخدت الافراج قامت بسرعة
لالا انا هقوم انام ولو ادم سأل عليا مجتش معاه نختار الفستان ليه قوليله يختاره هو على زوقه سلااام انا رايحة اكمل نوم
رفعت شوق حاجبها وبصت للكل اللي انخرط ف الضحك
شوق ضحكت هي كمان
البنت داي غريبة ليه اكده انا هسيبها تنام ولما ادم ياجي يصحيها بمعرفته
وبعد شوية الجمع اتفرق كل واحد رتح يشوف وراه ايه
اما شوق فكانت قاعدة ترتب قايمة كروت الدعوة للفرح فلقت مالك داخل عليها ومسند مادونا اللي استغلت تعبها علشان تكون قريبة من مالك... اللي بقت حابة قربه وبتكره تبعد عنه رغم انها كانت العكس كانت تشوف العما ولا تشوفه لكن سبحان مغير القلوب والاحوال
اول ما شافته شوق
ابتسمت بفرحة
مالك يا نضري حمدا لله عل السلامة يا ولدي اني منيش مصدقة نفسي انك قدامي سالم غانم حمدا لله على السلامة يا نن قلبي من جوة
مالك
الله يسلمك يا ماما شوق وحشتيني اوي
شوق
وانت كمان يا بطل الحمد لله رجوعك لينا بالسلامة
قالتها وبصت لمادونا فعرفتها من وصف مالك ليها
انتي مادونا مش اكده!!
مادونا
اه يا طنط
شوق
اهلا وسهلا بيكي يا بنتي مالك ماسكة جنبك ليه خير اوعي تكوني انصابتي ف المهمة !!
مالك
اه للاسف يا ماما شوق مادونا اتعطنا ف جنبها من كم ساعا بس والحمد لله ربنا سترها وعدت ع خير
شوق بقلق
واه يا قلبي بعيد الشر عنك الحمد لله انك بخير وسايبها يا مالك واقفة شيلها يا ولدي داي مطعونة يعني مينفعش تتحرك الجرح يتفتح... شيلها وهاتها انه ف اوضة المسافرين اهنه تعالى
قرب مالك من مادونا علشان يشيلها
ومادونا ابتسمت بخجل وكانت في قمة سعادتها
فتحت شوق الاوضة ونفضت السرير وقالت
حطها اهنه بالراحة يا ولدي
فلما نيمها مالك بشويش غطتها شوق بغطا خفيف وهي بتقول وهي بتحط ايديها على جبينها وبترقيها
بسم الله بسم الله بسم الله
اعيذك بعزة الله وقدرته من شر ما تحدي وتحاذري
قالتها ٣ مرات
وبعدين قالت سلامتك يا بنتي ربنا يقومك بالسلامة... حاسة بحاجة اجيبلك مسكن!! .. مالك الدكتور شافها وكتبلها علاج!!
مالك
اه ياماما وعلاجها معايا اهو والباقي هنعت نجيبه
شوق
طب يا حبيبي هات الروشتة واني هبعت اجيبه اني هروح احضرلها حاجة خفيفة تاكلها وانت كمان زمانكم ع لحم بطنكم
مادونا
لالا مليش نفس احط اي حاجة في بوءي دلوقتي
مالك
وانا كمان انا جعان نوووم انا بقالي كتير اوي منمتش كويس
شوق
طيب يا حبايبي اللي تشوفوه اقعد بس خمسة مع مادونا علشان تاخد عن المكان وبعد اكده اطلع نام ف اوضتك
قالتها وخرجت وسابتهم
مادونا
مامتك شكلها طيبة اوي انا حبيتها جدا مشوفتش حد في طيبتها دي
مالك
يااه ماما شوق اطيب واحن قلب ف العالم مأظنش فيه زيها اصلا ربنا يباركلنا فيها
مادونا بحسرة على امها
يا بختك بيها بجد بس ايه كلامها لهجته غريبة مش زيك
مالك
احنا اصلنا صعايدة وماما شوق بتعتز بلهجة بلدها ومبتحبش تغيرها لكن احنا مولدين هنا فبالتالي مش متعودين على لهجة اهل الصعيد
مادونا
اها علشان كدا
مالك
طب انا هسيبك ترتاحي وهطلع انام لو احتاجي اي حاجة كلميني ومتردديش تطلبيها من ماما شوق مش هتتأخر عنك...
مادونا هزت راسها وغمضا عنيها باستسلام للنوم براحة بال غير طبيعية
اما مالك فخرج برا وقال لشوق
ماما شوق من فضلك بلغي بابا وماما اني رجعت علشان ميقلقوش وانا هرتاح كم ساعة وهروحلهم
شوق
متقلقش زمانهم جايين دلوك لان بعد فكرة فرح اخوك يزن
مالك رفع حاجبه
نعم وانا اخر من يعلم يا عيني كأني مش فرد في العيلة دي ولا ايه
شوق
يا ولا ما انت في مهمة وقولتي انك الكم يوم دولن مش هتعرف تكلمني فبالتالي معرفتش ابلغك الخبر
مالك
يبقى يتأجل النيلة الفرح لحد ما ارجع ولا حضوري زي عدمه يا ماما
شوق
مين قال اكده بس يا نضري انت غالي علينا كلياتنا ومنقدرش نستغنى عنك بس عارفين ظروف شغلك وكمان ظروف حصلت لاخوك هبقى احكيلك عليها لما تنام وترتاح وربنا اني كنت بطلبها من ربنا انك تحضر الفرح واهو ربنا بكرمه استجاب لدعائي ولقيتك قدامي متحكمش ع الامور بظاهرها ابدا يا ولدي ومتتسرعش في العصبية ابدا
اخد مالك نفس عميق
اسف يا ماما شوق انتي اتعصبت عليكي بس جايز من تعبي انفعلت انا هطلع انام دلوقتي
شوق
ماشي يا ولدي اطلع نام وارتاح وقر عينك يا غالي
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة أسماء عبد الهادي، لا تنسى قراءة روايات و قصص أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية