رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 22 - السبت 5/7/2025
قراءة رواية البلطجي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية البلطجي
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة ولاء حامد
الفصل الثاني والعشرون
تم النشر يوم السبت
5/7/2025
مالك: مالك يا ابني مبرقلي عنيك وساكت ومتنح كده ليه ومتنح
مصطفي بتوضيح مستغربك جدا انتا عارف معني كلامك داه ايه اننا بنجازف وان دي يعتبر فرصتنا الاخيره يعني يا نكمل في السوق ويبقى لينا اسم يا يتردم علينا ونتنسي وكأننا مكناش فيه
مالك هز راسه عارف وعلشان كده انا عارف انا بعمل ايه
مصطفي بعصبيه يا مالك افهمني الواد داه طماع طماااع افهم داه لسه موافقناش وبيتشرط علينا من البدايه وبيقولك عايز 5% من قيمه الشركه يعني لا متطلع لتعيين ولا منصب لا داه راسم على تقيل انتا عارف الشركه دي في حد ذاتها اتكلفت علينا قد إيه علشان نتنازل عن جزء منها حتى لو كان صغير لحتة عيل ابن إمبارح
مالك بهدوء طيب اهدا والصوت العالي ملهوش لازمه اه عارف وفاهم كويس اوووي وهارجع واقولك وماله 5% مش هاتقسمنا
مصطفي يا ابني افهم داه انهارده 5 وبكره عشره وبعده عشرين داه طماااع
مالك الطمع فضيله خمسه في الشركه دي وخمسه في الشركه وخمسه في الشركه دي علشان يبقوا 15% وباقي ال 95% الباقيين في كل شركه هايبقوا ليا انا وانتا
مصطفي قصدك ايه مش فاهم متقولي اللي في دماغك داهعلى طول بدل ما عمال أكل في روحي وانتا هادي زي لوح التلج
مالك: من الاخر كده دماغ الواد داه هاتكسبنا دهب وماله لما يطمع في 5% في شركه وبكره بدل ما تبقى شركه تبقى مجموعة شركات اللي انا شوفته في عنين الواد داه والإصرار اللي والعزيمة اللي عنده اقدر اقولك ان عندي يقين انه هايرفع الشركه من الأرض ويوصلها لسابع سما
مصطفي يعني انتا ناويت تعتمد التصميم داه للمشروع وفعلا وتديله ال 5% من اسهم الشركه
مالك اه وياسيدي انا هاديهومله من نصيبي انا بعيد عنك تماما علشان متزعلش
مصطفي انا مش بتكلم في نصيبي ونصيبك احنا من يوم ما فتحنا الشركه دي واحنا مع بعض فيها خطوه بخطوه
مالك عارف بس مادام انا اللي اعتمدت المشروع اتحمله
مصطفي يا مالك افهمني من فضلك وخد بالك من نقطه غايبه عنك
ان داه تصميم طالب لسه في الكليه يعني مش مهندس محترف ولا حتى تحت التدريب
مالك هزله راسه بجنب عارف بس اللي انتي مخدتش بالك منه انه وعدا عليك اذا كان مجرد طالب زي ما بتقول ومن مجرد السمع قدر يعرف كل التفاصيل وادقها أبعاد المساحه والمطلوب في تصميم المشروع ومسابش تفصيله واحده ان اي حد يسأل او يستفسر عليها في المشروع غير انك لو بصيت على التصميم في حد ذاته مبهر من جميع النواحي يعني تقدر تقول تصميم كامل متكامل وشامل
مصطفي كل داه كويسه بردوا ناوي على ايه في الاخر لان الشغل مفيهوش عواطف ولا فيه احساسي واحساسك الشغل يعني فلوس وإما مكسب او خساره فمتكونش متسرع علشان منخسرش كلنا
مالك بإقتناع هزله راسه تمام عندك حق وعلشان كده وعلشان انتا ترتاح وانا كمان ارتاح هانعرض المشروع دلوقتي على المهندس المسؤل عن التصاميم الهندسيه في الشركه ونشوف رائيه ورد فعله وتعليقه عليه
مصطفي لو كان كده ماشي ونشوف هو بردوا يفهم عننا احنا لينا في التجاره والصفقات والمشروعات إنما التصميم والتنفيذ داه شغله المهندسين
خدو التصميم وراحو الشركه واستدعو المهندس المسؤل
مالك فرد التصميم على البورد
لؤي شاف التصميم ونظره انبهار ملت عنيه مغابتش عن عين مابك ولا مصطفي وبداء يركز في كل أبعاد التصميم والمساحة
مالك ايه رائيك يا في التصميم داه للمشروع
لؤي بتردد كويس يا فندم مش بطال
مالك وهو مركز عينه عليه يعني نقدر نقدمه ولا فيه اي عيوب قالها بخبث مبطن
لؤي اتحنح احم احم وبص للتصميم مره تانيه ورد بعمليه حفظا لماء الوجه هو كويس إلى حد ما بس حاسه انه مبتداء شويه يعني ممكن يكون فيه شويه تعديلات بردوا
مالك بمكر بصله بجمب عنيه زي ايه مثلا
لؤي حك مناخيره بطرف صباعه محتاج اركز فيه اكتر علشان اقدر اوضحه بصوره اكبر وأوضح لحضرتك
مالك تمام يا بشمهندس تقدر تتفضل على مكتبك دلوقتي ونبقى نتكلم بعدين
لؤي ماشي يا فندم
مصطفي بتسرع وكأنه ما صدق وجاتله الفرصه :ها المهندس نفسه وداه في حد ذاته مش شخص صغير ولا لسه مبتداء داه دترس ومحضر ماجستير ودكتورةه كمان قالك ان التصميم في عيوب ومحتاج بعض التعديلات
مالك بإبتسامه طول عمرك متسرع جدا يا مصطفي انا واثق انك خدت بالك من لمعه عنيه وصدمته لما شاف التصميم انبهر زي ما انا وانتا انبهرنا بيه
مصطفي بإستغراب طيب ليه قال كده وهو عارف اننا ممكن نلغي التصميم بسبب كلامه
مالك هو قال كده حفظا لماء الوجه ولمكانته التصميم لو كان عايز تعديل مكانش قعد يقيس أبعاد المساحه بنفسه اكتر من ربع ساعه
مصطفي بقله حيله يعني بردوا مصر واللي في دماغك في دماغك
مالك اه مصر وانا المسؤل يا سيدي
مصطفي انتا حر والله شكلك هاتغرقنا كلنا بسبب عيل لسه متعرفين عليه من يومين
مالك بكره تتأكد من وجهة نظري وتشكرني سلام علشان اللحق اقدم التصميم
وقدم المشروع
والكل كان على نار مالك ومصطفي اللي مترقبين
وهارون اللي مستني خبطته اللي يا صابت ورفعته وبظاء معاها طريق أحلامه يا خابت واندفن معاها ويعيش طول عمره محلك سر
مالك وصله الخبر انهم كسبوا المشروع بل بميزانيه مفتوحه
اتصل بمطصفي تعلالي مكتبي دلوقتي حالا بسرعه
مصطفي وصل مكتب مابك جري وهو بينهج في ايه ايه اللي حصل طمني جايبني على ملا وشي في ايه
مالك قام وحضنه جامد
مصطفي بإستغراب في ايه يا ابني طمني
مالك بصله بفرحه كسبنا المشروع
مصطفي عنيه برقت لاء بتهزر
مالك اقسم بالله ما بهزر ومش بس كده لاء
مصطفي بإنصات ايه
مالك بميزانيه مفتوحه
مصطفي بغباء يعني ايه
مالك يعني معانا جرين لاين المهم المشروع يطلع نفس التصميم بالمللي بدون غلطه ومش مهم التكلفه مهما ان كانت عارف
اه معناه ايه
مصطفي اترمى على الكرسي معناه اننا لمينا حق المشروع ومكسبنا اللي نحدده مهما ان كان
مالك بالظبط يعني اقدر اقولك وبقلب جامد اننا عدينا الازمه بإكتساح عرفت ان كان وجهة نظري صح اه كانت مجازفه بس مجازفه في محلها
مصطفي الواد داه دماغه دي ايه
مالك بإنبهار الواد داه دماغه عامله زي حته الالماظ اللي مرميه على الأرض ومحدش كان عارف قيمتها ومن حسن حظنا ان القدر جابها ورماها لحد عندنا علشان نشيل التراب اللي مغطيها علشان تلمع ونلمع معاها
مصطفي طيب دلوقتي ناوي على ايه
مالك مش خساره فيه ال 5 % داه عدانا من ازمه كنا هانحتاج شعور وشهور ان مكانش سنه او اكتر علشان نعديها ولانه كمام لازم يكون المشرف على المشروع
مصطفي بصراحه عندك حق علشان كده هاسيبلك انتا التصرف
مالك تمام وهو كذلك وانا لسه عند كلمتي ال 5% من نصيبي وانتا نصيبك في الحفظ والصون
مصطفي برفض لاء طبعا كلنا في مركب واحده النسبه هاتتقسم بينا بالتساوي
مالك راجع نفسك
مصطفي آمنت بالله يا عم خلاص بقى مكانوش كلمتين
مالك ماشي كلامك. اتصل بهارون اللي جه بأسرع ما يكون
هارون بلهفه ممزوجه بالقلق خير
مالك بإبتسامه كل خير مدله ايده بملف
فتحه هارون واتصدم منه ورفع وشه معني كده ان المشروع كسبتوه
مالك هزله راسه فعلا وانا بنفذ اتفاقي معاك اتفضل وقع علشان ابعت العقود الشؤن القانونيه علشان يخلصو إجراءات انضمامك للشركه
هارون بلهفه مسك القلم ووقع بسرعه وكأنه بيوقع على عقد أحلامه خلص وعطا الملف لمالك وخده وطلع بعته للسكرتاريه
مالك مادم ندا سلمي الملف داه للشؤن القانونيه وبلغيهم يخلصوه على وجه السرعه
ندا حاضر يا فندم اعتبره حصل
دخل لهارون اللي قاعد بيرسم أحلامه اللي جايه
هارون طيب ناويين على ايه دلوقتي
مالك ناويين على كتير بس عايزين همتك معانا يا بشمهندس وخد بالك انتا هاتكون المسؤل عن تنفيذ المشروع لأنك ملم بكل كبيره وصغيره فيه
هارون اعتبره حصل
مالك وكده نصيبك من أرباح المشروع والمشاريع اللي جايه هاتخده لأنك بقيت شريك رسمي ومن دل قتي لحد ما تتخرج اعتبر نفسك مهندس هنا بخلاف شراكتك معانا عايزن همتك في اللي جاي ورينا الإبداع اللي الكل بيتكلم عنه
هارون بغموض من غير ما تقول من هنا وجاي هاتشوف الشغل الصح
مالك وداه أملي فيك انا جازفت وكنت عند ثقتي
هارون متقلقش اللي فات كان ليكم واللي جاي ليا انا
مالك بقلق وترقب قصدك ايه
هارون يعني دلوقتي تقعد وتتفرج على الشغل هايبقى ازاي
مالك اخد نفسه براحه مهو داه أملي فيك
نهايه الفلاش بالك
هارون وهو لسه على نفس وضعه متحركش وعنيه في نفس مكانها ومن يومها وانا سيبت المعلم جابر والراجل الشهاده لله مقصرش وكان دايما في ضهري وساندني كتير وسيبت شغل الكافيه وحطيت كل جهدي وتركيزي على شغل الشركه وتلات سنين وانا شغال شغل من نار وبواصل الليل بالنهار واتخرجت وبقت الشركه اربع شركات. بقيت شريك ب أربعين في الميه وبرغم انهم ليهم ستين في الميه الا ان عمر حد مننا ما طمع كلنا بنعتمد على بعض واتقينا ربنا في الشغل والتعامل
هنا طب ليه خبيت دانا كنت اول واحده افرحلك
حسام بسخريه يمكن خاف نطمع فيه
هارون قام منطور من مكانه لو كنت خايف لتطمعو مكنتش جيت على نفسي عشانك مسألتش نفسك لحظه اللبس اللي لابسه جايبه منين لابس طقم بس البنطلون بألفين جنيه وتيشريت ب 3 آلاف جنيه وداخل مدرسه من أغلى المدارس ومدرسين الحصه بمرتب موظف
جنا طيب لما هو كده خبيت ليه
هارون بعصبيه وانهيار عشان كنت خايف عليكم
حسام بكشه وش خايف علينا ليه ومن ايه
هارون وهو بيشد في هدومه من شياطين الإنس اللي مكتوبين على اسمهم كانوا متابعينا وانا مهما ان كانت قوتي عمري ما كنت هاقدر اسد قصادهم انتوا نقطه ضعفي الوحيده في الدنيا ومش هاقدر اعيش اللي عشته مع هنا تاني واشوفه في حد منكم علشان كده كان لازم اوصلهم واوصل للكل اني بلطجي عشان يخافو يقربو منكم عشان احميكم وياريته عجب دانالعت ابن ستين في سبعين ايه اعمل ايه تاني عشان اعجبكم
هنا طب وحد الله واهدا احنا بس عايزين نفهم مش اكتر يقطعني
هارون غمض عنيه وحاول يهدي نفسه ضم هنا لحضنه بعد الشر عليكي متقوليش كده
حسام اومال ليه قولت لو صبرت كنت هاتقولنا معناه ايه الكلام داه
هارون اتنهد وحاول يجمع أنفاسه
هنا طب اقعد وكمل انتا اصلا عنيك حمرا وشكلك تعبان
هارون غمض عنيه وفتحها تاني :لاء اطمني انا كويس الحمد لله وقعد وبص لحسام من فتره كنت داخل مشروع تبع العاصمه الجديده وشركتي كسبته بإكتساح والتصميم بتاعي تم اعتماده الوجهه الأيقونة للعاصمه ككل والمفروض ان فيه حفل لطرح المشروعات وتعريف كل الشركات المساهمه والمهندسين كمان وانا لازم ومضطر احضرها
و كنت جاي ودماغي عماله تودي وتجيب ازاي اعرفكم واجيبلكم الموضوع وميل راسه في الأرض وكمل بحزن بس للاسف الاستاذ كان سبق وعرف الموضوع الأول وبدل ما ييجي يسألني جاي بيتهمني
حسام ميل راسه بكسوف من نفسه
جنا بفرحه يعني احنا هانسيب الحاره هنا
هارون هزلها راسه ايوه يا جنا هاظبط دنيتي وهانروح الفيلا اللي البيه بيتهمني ان عايش وببرطع فيها لوحدي وانا اساسا كنت كل يوم معاكم واكل شارب نايم هنا وسطيكم ومكنتش بقدر اغمض عنيا الا لما اطمن على كل واحد وواحده فيكم
وبص لحسام انا مكنتش بروح هناك الا عشان لغير هدومي وبس وغير كده عمري ما بيت فيها ولما حضرتك تيجي كمان كام يوم هتتأكد بنفسك ان الفرش زي ماهو مفيش غير بدل بس وهدوم ليا في دولابي
حسام بتبرير والله ما قصدي انا اتصدمت ومكنتش عارف حسيت ان عقلي اتشل
هارون مردش على حد وسابهم ودخل اوضته وكلهم بيبصو لبعض بوجع
********************************
صدفه داخله الجامعه بسرعه
فريده ايه يا بنتي داخله زي القطر القشاش اللي واخد في وشه كده ليه
صدفه قعدت على رصيف عالي ورايا هم ما يتلم عايزه اكمل المشروع التقييمي
فريده يانهار ابيض انتي لسه مخلصتيهوش
صدفه لاء يا اختي شوفتي بختي المأندل
فريده معلش ربنا معاكي يا حبيبتي
صدفه بدئت تشتغل في الاسكتش بتاعها
فريده بقولك ايه يا دودو
صدفه وهي عينها في الاسكتش اممم
فريده بصي احنا لسه قدامنا ولا ساعه ساعه ونص على السكشن وصاحبتك يا معلم قاطعانا من الجوع
صدفه رفعت رأسها وضمت شفايفها بعوجه يابت انتي المفروض انك بنت ناس بيقولو كده يعني
فريده ايوه يعني هو اولاد الناس مبياكلوش يعني يا صدفه ولا وايه مبنجوعش مثلا
صدفه لا يا اختي ولاد الناس اللي زيك كده بياكلو الجبنه بالشوكه والسكينة
فريده لا خالص معلوماتك عني اما بالذات غلط يا باشا المهم سيبك من اولاد الناس وأولاد الكلب دلوقتي وخلينا في الأكل
صدفه ماشي شوفي عايزه تطفحي ايه عشان تنزلي من على اوداني
فريده تيجي نضرب فول وطعميه
صدفه ضاعت تربيه الاتيكيت يا بتاع ايجيبت واتهرست في الاسفلت
فريده بضحكه لا منا بقيت تربيتك
صدفه تربيه وسخه معرفتش اربي اصلا
فريده ميرسي يا بيبي
صدفه العفش العفش يا حبيبتي بقولك ايه بقى مادام انتي طالبه معاكي رمرمه روحي هاتيلنا اتنين فول وطعميه لحد ما اخلص التصميم اللي في ايدي داه
فريده اشطا يا برنس اطير انا
صدفه بصوت عالي شويه بت اوعي تنسي البتنجان المخلل
فريده وبتوم وحياتك هو انا اقدر انساه
وقعدت صدفه تكمل وفريده ربع ساعه وكانت رجعت صدفه قفلت الاسكتش وحطته جمبها وبدأت تاكل بجوع وفجاءه اتخضت من صوت صراخ فريده اللي جمبها
صدفه في ايه يا بت
فريده كازه على اسنانها ولا قادره تفتح بوقها وتطلع اللي فيه ولا قادره تتكلم
صدفه يا بت مالك في ايه
فريده وهي بتصرخ بصوت مكتوم شاورت لصدفه على الساندوتش لقيت صرصار نصف في الساندوتش ونصه في بوق فريده تفت اللي في بوقها بسرعه ورمت الساندوتش ومن القرفه رجعت كل اللي اكلته واتلفتت لقيت فريده على وضعها
صدفه بنهجان من الترجيع وهي بتمسح بوقها الله يخربيتك البيت اللي جنب بيتك انتي لسه في بوقك
فريده دموعها نزلت
صدفه قربت منها وخبطتها على قفاها جامد طلعت اللي في بوقها ورجعت اللي في بطنها وصدفه واقفه جمبها لحد ما خلصت ومسكت ازازه الميه وبقت تمضمض بوقها بقرف لحد ما خلصت الازازاه
صدفه اترمت على الأرض منك لله يا شيخه دانتي طفحتينا اللقمه يا بعيده وطرشتيهالنا منك لله انتي جبتيه من عند مين يا بنت ال
فريده وهي بتحاول تاخد نفسها من عند المحل اللي جمب السايبر اللي قدام الكليه
صدقه بقرف خبطتها بالشنطة بقي يابنت المعفنه ملقتيش الا تلوث وتجيبي منه داه سمعته سبقاه يخربيت اهلك بقتيل داه الصراصير معششه جواه من كتر النتانه لما انتي ناقح عليكي اوي الفول والطعميه مجبتيهوش من اي عربيه بره ليه اهي اضمن وانضف
فريده وهي قرفانه وبطنها بدائت توجعها وانا كنت اعرف منين بس يا صدفه اسكتي بالله عليكي بطني هاتموتني
صدفه مهو طبيعي هو اللي حصل داه كان شويه
فريده انا تعبانه اووي
صدفه طب تعالي نروح اي صيدليه تاخدي اي مطهر معوي وسندتها لحد ما راحو الصيدليه وحكت اللي حصل واخدت مطهر معوي ورطعو الكليه تاني
فريده بتعب بطني بطني يا صدفه هاتموتني
صدفه بت بقولك ايه صدفه مش عايزه صوات جار ودنها كفايه سديتي نفسي بقيت اليوم وجبتيلي القرفه في بطني وموعتي نفسي
فريده والله بطني وجعاني
صدفه بنفخه خلاص يا اختي مكانش صرصار اللي عمل فيكي داه كله انتي خدتي مطهر ومسكن شويه وبطنك هاترتاح
***************************
في الفيلا عند رقيه قاعده وقدامها ألبوم صور عماله تقلب في صفحاته وشويه تبتسم وشويه تكشر تبص على صورها مع جوزها وأولادها وتبتسم وتقلب وتشوف صور أولادها وهما في السعوديه مع ابوهم اللي اخظتها منهم وطبعتها وحطتهم في الالبوم مع باقي ذكرياتها وترجع تكشر وترجع تتأمل الصور اللي ليها مع أولادها لما رجعو لحضنها وتبتسم فضلت وقت طويل على وضعها
رن جرس الفيلا وفتحت الخدامه
دريه بتكبر الهانم هنا
الخدامه بإحترام اه في الليفنح روم
دريه طيب انا داخلالها
رقيه أول ما سمعت صوت دريه قفلت الألبوم حطته تحت الشتله وقعدت مكانها تاني
دريه ايه يا روكا مختفيه
رقيه برفعه حاجب وداه من أمته داه
دريه من زمان والله وانتي عارفه انا لقيت نفسي فاضيه قولت لما اجي اقعد معاكي شويه
رقيه والله طيب اعملي الشويتين دول على حد تاني غيري داحنا دافنينه سوا وعارفين اللي فيها وغمزتلها بعينها يعني بلاش البوقين دول معايا انا بالذات فأنجزي وهاتي من الاخر وقولي ايه اللي جابك لحد عندي
دريه بإبتسامه خبيثه ومكر مخفاش عن عنين رقيه :احلى حاجه فيكي يا رقيه وبتعجبني اوي ان احنا الاتنين ماشيين على نفس الخط مع بعض
رقيه طب كويس انك عارفه داه وفهماه ها بردوا مقولتليش جايه ليه
دريه بهدوء عملتو ايه في موضوع رأفت
رقيه بإستغراب وانتي عرفتي موضوع رأفت منين
دريه بضحكه رقيعه وانتي فاكره ان رفعت بيخبي عليا حاجه داه مفيش حاجه تمت الا بمعرفتي وتحت اشرافي كمان وبيني وبينك كيفتني فكره انكم ترموه بره الشركه مهو ميبقاش التعب تعبنا وهو يكبش وياخد على الجاهز
رقيه طيب مادام عرفتي من رفعت مسالتيهوش هو ليه جيالي انا ليه
دريه بصراحه بقاله فتره عصبي وكل ما اكلمه يتهرب ويغير الموضوع فقولت أرسى على بر منك
رقيه ببرود شديد لسه معملناش حاجه ولا خدنا خطوه
دريه ازاي رفعت كان قايلي انكم هاتظبطو الموضوع عندك هنا من فتره
رقيه فعلا بس معرفناش
دريه ليه وكل حاجه على حسب علمي كان معمول حسابها بالورقه والقلم
رقيه حصل بس رأفت كمان حويط وبحوره غريقه وطول عمره مبيأمنش لحد وخصوصا بعد موضوع احمد وهو دايما معانا شكاك لأبعد الحدود وكل ما نيجي نعمل معاه حاجه تبوظ
دريه طيب ما يمكن عارف وبيلاعبكم من تحت لتحت
رقيه غمزت بعين واحده تؤ مظنش
دريه ليه بتتكلمي بثقه اوي كده
رقيه لاني عارفه كل واحد من أخواتي لو رفعت كنت اقولك اه إنما رأفت لاء مش من النوع اللي بيعرف يخبي طول عمره مندفع ومشاعره سيقاه يعني لا بيعرف يخبي ولا يداري كل الموضوع انه حظ مش اكتر
دريه بتفكير طيب وانتي ناويه على إيه هاتسيبي الموضوع كده مفتوح
رقيه اكيد لاء بس محتاج تخطيط على تقيل وتركيز
دريه بمكر عارفه مين اللي ينفعنا في الموضوع داه
رقيه مين
يا ترى دريه بتفكر في مين
ويا ترى رقيه ناويه على إيه
يا ترى هارون لما يظهر ايه اللي هايحصل
وياترى عيله المالكي مصير هارون معاهم ايه
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية