-->

رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 27 - الأربعاء 16/7/2025

 


   قراءة رواية البلطجي كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية البلطجي

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة ولاء حامد 


الفصل السابع والعشرون


تم النشر يوم الأربعاء 

16/7/2025


وليه يبلغني انا جيتلك بنفسي اسمع اللي عندك ونوصل لنقطه وسط

مالك قام بإحترام اهلا وسهلا نورتونا يا جماعه اتفضلو

هارون باصص عليهم ببرود ومتحركش من مكانه 

مالك بصله بحده ةيه يا بشمهندس مش هاتقول تسلم على البهوات دول ضيوفنا 

هارون ببرود وهو بيبص في الورق اديك قولت ضيوفنا واللي عايزني يجيني وهما اللي واقفين وانا اللي قاعد يبقى من أصول الاتيكيت هما اللي ييجو يسلمو 

الكل بص لبعضه بصدمه ومحدش عمل اي ردة فعل

رهف في عربيتها بتزعق بصوت عالي: يعني ايه يا غبي معرفتش توصله

الجن: يا ست الكل انا مرابط قدام الشركه من بليل والصحافه هنا قافله المكان كله واللي بيعدي بيدخل بعد مرار والجدع اللي بلغتيني عنه مظهرش وحتى الناس اللي كانوا معاه هما اللي جم ودخلو

رهف بزعيق : يا غبي يا متخلف في كل شركه فيه مخرج طوارئ اكيد لما شاف اللمه دي دخل منه من غير ما حد ياخد باله الشخص داه ذكي جدا وغامض دور حوالين الشركه وشوف المخرج داه فين واقف قدامه الأكيد امه مش هايدخل ويخرج من المدخل الرئيسي 

الجن خبط على راسه: لا مؤاخذه يا ست الكل سوهو عليا عندي دي معلش على بالليل هايكون عندك خط سيره بالتمام والكمال 

رهف بنفخه اتمني الغباء داه ميتكررش مره تانيه انا مش بدفعلك عشان افكر بدالك يا غبي فتح عينك ومخك متبقاش اسم على الفاضي

الجن الله الله الله وليه الغلط بس مقولنا سوهو عليا مش أشكال يعني اللي يخص عنوان بيته و يومه من أوله لاخره وانا بعون الله كفاءه ليها دانا الجن

رهف افلح ان صدق يلا وبالليل هاستني اتصالك باي

وقفلت السكه وركت الفون اوووف شويه اغبيه 

ساقت وطلعت على البيوتي سنتر تعمل نيو لوك 

في اجتماع مغلق ضم رقيه ورفعت 

رقيه خير يا رفعت جايبني علا ملا وشي ليه

رفعت عندي خبر ليكي بمليون جنيه 

رقيه خير قول شوقتني

رفعت فاكره مشروع العاصمه

رقيه بإحباط هو داه اللي جايبني عشانه

رفعت اصبري يا غبيه امبارح كان في مؤتمر علشان افتتاح العاصمه وبسبب انشغالنا بموضوع الغبي اخوكي نسيت نالص مع انه جالي انفتيشن بس اللي حصل 

رقيه ايوه وبعدين من غير المقدمات دي كلها عايز تقول ايه

رفعت: المهندس اللي صمم المشروع ظهر امبارح وسمعت كلام كتير في السوق ان مستثمرين عرب وخلايجه واجانب كمان عايزين يتعاقدوا معاه 

رقيه ايوه واحنا دخلنا ايه

رفعت اول مره احس انك غبيه يا رقيه فتحي محك معايا طول عمرك بتلقطيها وهي طايره 

رقيه بنفخه وزهق :يوووه متخلص يا رفعت وقول على طول 

رفعت بصي بقى انا بعت حد الشركه اللي شغال فيها المهندس داه انهارده بكره هايجيب قراره الواد داه لو كسبناه في صفنا هاتبقى ضربه معلم خصوصا والسوق داخل على صفقه الموسم 

رقيه بصتله بإنصات وتركيز

رفعت كمل مشروع راس الحكمه يا رقيه المشروع داه خبطه العمر للي يقدر بس يمسك شبر فيه والواد داه بقى الطلب عليه تقيل داه مطلوب بالإسم 

رقيه قصدك

رفعت ايوه عليكي نور ندخله من اي سكه ونضمنه في ايدينا مهما ان دفعناله ولو ضمناه يبقى ضمنا المشروع في ايدينا 

رقيه بإبتسامه: يا ابن الايه دماغك دي سم مصفي

رفعت :طبعا الشغل مفيهوش هزار ولا السوق عايز يا أما ارحميني 

رقيه طيب هو مين ولا منين

رفعت رفع كتفه معرفش كل اللي اعرفه اسمه المهندس هارون احمد

رقيه كشت وشها استغفر الله وملقتش غير الاسم داه

رفعت وانا مالي ومال اسمه هو انا هناسبه انا ليا شغله وبعدين ماله اسمه

رقيه بغيظ بيفكرني بالكلب ابن صابره الله يحرقه

رفعت بسخريه وايش جاب لجاب التاني بلطجي الله يحرقه هو وامه مطرح مغارو وانسي بقى السيره الهباب دي واحرقيها بجاز وسخ غروا وغارت سيرتهم معاهم

رقيه بحده بس انا مش حابه اسمه ولا حابه اتعامل اساسا معاه

رفعت بحده رقيه الشغل مفيهوش مجال للعواطف لو مزعل اسمك ابقى ناديله بأي اسم المهم بس نعرف نوصله ونضمنه في ايدينا انا قتيل المشروع داه المرادي 

رقيه بنفخه اوووف ماشي لما نشوف


في غرفه الميتنج روم الأمر متحتد 

قرب بخطوات ثابته ومد ايده بعمليه ورسميه شديده: نصر الورداني سبق واتعرفنا امبارح وابتسم بمجامله مخيبتش وجهة نظري فيك 

هارون بغموض رفع عنه ببطئ وجهة نظرك دي ليك مش ليا ولا تخصني بساغ تصيب او تخيب دي ترجعلك انتا مترجعليش انا 

مالك بفضول لاء بقى انا عايز اعرف الحكايه ايه وانتوا تعرفو بعض منين 

ماهر الشبراوي بهدوء وابتسامه بسيطه نعرفه من خناقه

مالك ومصطفي بصدمه نعم 

ماهر بتكرار من خناقه وبص لهارون مش كده ولا ايه يا بشمهندس 

هارون اممم صح وصح اوووي كمان خير 

نصر كل خير يا بشمهندس قلبك ابيض اظن انتا خدت حقك بالقوووي كمان ولا إيه 

هارون اه حصل وانا علشان خدت حقي بتعامل معاك عادي وتلقائي وبهدوء 

ماهر بنفخه في هارون: طيب يا بشمهندس يا ايقونه العرب المعمارية احنا جايين وعايزه نعمل شغل مشترك ما بين شركاتنا وشركتكم 

مالك طيب اتفضلو اقعدوا ونتكلم بدل الكلام اللي على الواقف داه 

قعدوا نصر وماهر شاورو لرؤوف وشاكر انسحبوا بهدوء


هارون بهدوء خير حابب اسمع منكم شخصيا

نصر تمام بص ية بشمهندس مش محتاج اعرف شركاتي لأنك اكيد عارفها كويس اوي انا جاي اتكلم في المهم

هارون وانا عايز اسمع اهم المهم 

نصر في مشاريع كبيره وعملاقه كمان بتدخلها شركتي 

هارون كل داه كويس وعارفه عايز الجديد 

نصر تمام بص بقى في مشروعات ضخمه اتفتحت على سوق المعمار ومنها مشروع راس الحكمه مشروع القرن مشروع يعد النقله الاقتصاديه والمعماريه الحديثه

مالك بإستفسار: بس اللي اعرفه ان لسه المناقصات على المشروع لسه متفتحتش ولا انطرحت كراسات الشروط في السوق 

ماهر: لا يا مالك بيه عيب في حقك وحقنا المناقصات دي للشركات اللي على قدها مش لينا 

هارون طبعا الوحوش اللي زيكم والعتاوله اللي بالعه السوق بتجيلهم طايبه مطيبه جاهزه للأكل صح ولا انا غلطان 

نصر لا مش غلطان خالص عليك نور فهمت قصدي من غير شرح كتير 

مالك بفرحه: طبعا يا فندم داه يشرفنا اننا نشتغل معاكم

هارون بحده: انتا تتكلم عن نفسك بلسانك انتا وبس وانا لا اخرس ولا لساني ناقصه حته علشان معرفش ارد فمتقولش كلام على لساني بعد اذنك 

نصر طيب ايه طلباتك علشان نتفق يا بشمهندس 

هارون لما انتا تقول واسمع اللي عندي ساعتها اقدر اقولك اللي عندي انا واحد مبحبش اسبق الأحداث ربنا عطاني ودنين اتنين ولسان واحد بس علشان كده بحب اسمع ضعف ما بتكلم 

نصر بإعجاب شابو ليك بجد كلامك عجبي دماغ اقتصاديه بحت هي دي الدماغ اللي تنفع في السوق

هارون شكرا على المجامله اللطيفه دي بس اظن الاجتماع اهم من اننا نقضيه في مجاملات وكلام تثبيت مبيأثرش فيا وغمزلهم بنص عينه فنخلينا في الشغل افضل واقتصار للوقت والجهد الفاضي

نصر ماشي بص بقى مشروع راس الحكمه مشروع هاينقسم بين جهتين بين الجهه الاماراتيه والجهه المصريه هايكون بتخطيط وتنفيذ بأيادي مصريه والاداره بأيادي اماراتيه بدمج معوشركات اداريه مصريه تحت سياده الجهات المصريه الحكوميه المختصه بدمج مع شركات حراسات وأمان اجنبيه كل داه كلام احنا في غنى عنه اللي يخصنا فيه كله هو التنفيذ بأيادي مصريه 

هارون كل الكلام داه تمام والفكره ككل مش بطاله

ماهر بصدمه مشروع بالضخامه دي بتتكلم عنه بالبساطه دي وبتقول مش بطاله

هارون اه مش بطاله واقولك ليه بقول كده لأنك وببساطه شديده مدتنيش الحاجه الواو اللي زي ما بيقولو بالبلدي اطلع من الفسيخ شربات لان المنطقه في حد ذاتها مش محتاجه من اكتر من شويه مباني ومش هاتغطي على جمالها اساسا لان المنطقه مليانه بمناظر طبيعيه كتير جدا تعد كمحميه طبيعيه مش محتاجه اكتر من شويه رتوش بسيطه تضاف ليها 

نصر قصدك ايه

هارون قصدي انه ختى لو كانت اكواخ من خشب في منطقه بجمال راس الحكمه هاتكون ذو قيمه وقامه فبها 

ماهر سيبك من كلام الأشعار وخلينا في كلام البيزنس اهم

هارون تمام وكلام البيزنس بيقول ايه بالنسبه ليكم

نصر انتوا هاتمسكوا التخطيط والتنفيذ من الباطن

هارون ببرود يفتح الله

ماهر بصدمه نعم

هارون بتكرار وهو على نفس وضعه: يفتح الله مش بيقولك بين البايع والشاري يفتح الله انا اهو بقولك يفتح الله

ماهر انتا عارف انتا بترفض ايه اصلا 

هارون اه عارف وفاهم ودارس ومقدر علشان كده بقولهالك بالفم المليان يفتح الله 

نصر ليه احب اسمع اسبابك ووجهة نظرك اللي تخليك تتسرع وترفض مشروع زي داه الف شركه تتمناه

هارون شاورله على الباب: الباب عندك والشركات اكتر من الهم على القلب في السوق اختار من بينهم مليون مش الف بس 

نصر بس احب اسمع اسبابك في الأول


هارون بنبره مغلفه بالجليد يعني انا مبشتغلش شغل لحد غير نفسي ومش انا اللي اشتغل من تحت لتحت زي الحرميه ويتاخد مجهودي يتنسب لغيري ويتحط عليه اسم غير اسمي ونجاحي يلمه غيري من ورايا بعد تعبي فبالعقل كده ارفع غيري على اكتافي وانا أفضل محلك سر


نصر لالا خالص انتا فهمت غلط المشروع هايتحط عليه اسمك طبعا دانتا بقيت أشهر من نار على علم ومكسب لأي حد يتعامل معاك 


هارون بمقاطعه اكملك انا بإسمي بس تحت اشرف شركتك 

نصر يالظبط كده فا ايه المانع 

هارون سوري محدش قلك اني عواطلي وخالي شغل عندي بردوا شركتي اللي هي بالمناسبه مش صغيره بالعكس دي اثبتت كفائتها في السوق في وقت قياسي لان محدش هنا بيجور على حق حد ولا بياخد جهد حد على الجاهز 

ماهر بس مقارنه بشركاتنا

هارون متقاربين لأنكم من سنين السنين واحنا خلال كام سنه قدرنا نحولها من مجرد شركه لمجموعة شركات بردوا وان شاء الله خلال وقت قصير هاتكون علم ما اعلام الاقتصاد في البلد ووحش من وحوش السوق 

نصر والحل كده احنا مش عارفين نوصل لحل وسط يرضى كل الأطراف 

هارون والله زي ما انتا بتاخدها بالتزكيه حقك وعلاقتك محدش يقدر يتكلم انا عن نفسي هاقدم في المناقصة عادي جدا زي مشروع العاصمه واظن السوق مفتوح للكل 

نصر بدهاء طيب وليه مهو العقل بيقول بدل ما تتقطع تاخد بالجمله وتاخد كتير قطعيه واحده

هارون بمكر وذكاء موازي جيب اخرك يا باشا وبلاش نلف وندور على بعض لان طرقي كلها سد وبلاش لعب بالكلام لاني فيه استاذ ورئيس قسم 

نصر بإستسلام لانه حس انه قدام شخص محنك وخبره في السوق ومش من السهل اللعب معاه وأفضل الطرق هو الطريق المستقيم اتنهد واتكلم بتعقل ونظره ثابت على هارون قصدي ان بدل ما تاخد مشروع وانا اخد مشروع ويبقى متجزاء ليه منحطش ايدينا في ايدين بعض وناخد أكبر كم ممكن من وداه سهل جدا اضمنهولك 

هارون كلام موزون بس مقابل ايه مهو مش لله وللوطن 

نصر اكيد البيزنس مفيهوش كومليموه ولا إيه 

هارون أكيد ايه المقابل المطلوب 

نصر بثبات: المشروع كله يتم من الألف للياء تحت إشراف شركتنا

هارون بتصحيح وتوضيح واتك على كل حرف وكلمه: قصدك تحت اشراف شركاتنا 

نصر قصدك ايه مش فاهم المغزي من كلامك

هارون بتوضيح مبسط: يعني لما يتم الإعلان عن المشروع وبما انك كده ولا كده بتاخده بالأمر المباشر يتم الإعلان عن تنفيذ المشروع بالدمج الثلاثي بين شركه الورداني والشبراوي وMHM لازمك الكلام وجه على هواك اوك كان بها نكلم الشؤون القانونيه عندنا وعندكم ونبداء الاجراءات والعقود هاتبقى بالاتفاق ما بينا باللي يرضي جنيه الأطراف نقول ساعتها على بركه الله مش لازمك يبقى زي ما سبق وقولت يفتح الله ويا دار ما دخلك شر 

نصر والنسب هاتبقى ازاي 

هارون متالته 

ماهر بحده نعم 

هارون ببرود وتكرارا متالته 

نصر بص لماهر بحده 

اللي كز على اسنانه بغيظ وسكت 

نصر بص لهارون بخبره راجل سوق محنك وقديم: مش شايف ان النسبه دي كتير اوووي خصوصا انكم مش هاتتعبوا في حاجه والمشروع جتي جاهز مجهز 

هارون بالعكس شايفه قليل اوووي على مجهود شركتنا اللي انتا عايزه واظن انتا عارف مجهودي وتصميماتي بتوصل لايه 

ماهر بغيظ: انتا طماع اووي حد غيرك كان قبل وقال الحمد لله مشروع جاي على الجاهز بدون تعب ولا بهدله 

هارون والله اللي اعرفه ان الطمع في الشغل فضيله مادام مطمعتشفي حق غيري ومخدتش حق اكتر من حقي يبقى الطمع هنا من حقي ومحدش يقدر يلومني ساعتها 

نصر بص لماهر اللي قرب ينفجر ورجع بص لهارون ومالك ومصطفي: تمام سيبني افكر واكيد هارد عليك 

هارون تمام مفيش مشكله معاك وقتك من هنا لحد نهايه الأسبوع انهارده الأحد معاك الاثنين والثلاثاء والأربعاء والخميس ويوم الجمعه يوصلني الرد وقرارك علشان يوم السبت مهما ان كان قرارك سواء كان بالقبول او بالرفض مش هابص عليه اصلا 

ماهر انتا مغرور اووي على فكره

هارون رفع كتافه ببرود عادي انتا شايفها غرور دي ترجعلك إنما أنا شايفها ثقه بالنفس مش غرور خالص 

نصر وقف وقفل زرار البدله ومد ايده بالسلام لهارون

هارون قام بإحترام وسلم عليه 

نصر على ميعادنا ان شاء الله يوم الجمعه 

هارون منتظرك 

وسلم على مالك ومصطفي 

مالك بعد ما اتأكد من خروجهم انتا مجنون يا هارون انتا عارف انتا ضيعت مننا مشروع عملاق ارباحه مليون الميه بسبب عنجهيتك

هارون بصله بهدوء طول عمرك متسرع يا مالك 

مصطفي شد مالك من ايده اقعد خلينا نفهم دماغ البشمهندس فيها ايه

مالك نفخ بغيظ وقعد 

هارون من غير كتر كلام المشروع اولا واخيرا هانقدر نوصله لان هنا الاسبقيه للجودة واحنا الحمد لله اسمنا سابق في السوق وهما جايين مش علشان سواد عيونا تؤ بالعكس جايين علشان يضمنو أكبر كم ممكن يعني بالبلدي كده يحط نصيبنا على نصيبه فهمت 

مالك كش وشه

هارون كمل يعني حط في بطنك بطيخه صيفي واطمن وطمن بالك لان هما اللي محتاجينا وقبل ما تنطق اه عندهم فلوس ونفوذ وعلاقات بس اهم عامل عندنا الجوده وقوه التصميم فهمت يا ابو العريف انا مش كلب جايين يرموله عضمه يفرح بيها بالعكس انا كمان عايز اخد النايب الكبير وكمل بغموض وشر لمع في عنيه زي ما هايستفادوا انا كمان لازم استفيد بالقوي كمان دول مركز قوه يرعب اتخن شنب سيبني انا اتصرف ولو عكت يا سيدي انا المسؤل احلها تمام كده

مالك بص لمصطفي وهز راسه من غير ولا كلمه زياده


ماهر طلع وهو شايط: على فكره يا نصر انا مش مرتاح للواد داه خالص

نصر بسخريه غشيم يا ماهر اوووي 

ماهر قصدك ايه بقى 

نصر الواد داه الحصان الكسبان في حلبه سباق السوق تقدر تقول كده ملك اللعبه في الشطرنج 

ماهر مش فاهم قصدك ياريت توضح كلامك مهاودتك معاه على غير عادته بتقول ان عندك حاجه انا معرفهاش 

نصر طيب تعالي اركب معايا ونكمل في الطريق الكلام هايطول 

ركبو عربيه نصر 

ماهر بصله باهتمام ايه الحكايه بقى 

نصر بص بقى يا ماهر الواد داه ملك اللعبه دلوقتي ليه اول هام ايقونه وأصبح وجهه اعلاميه في مجال الميديا الكل بيسعى وبيجري عليه 

تاني هام تصميماته ومشاريعه بتتصدر الوجهه واكتسح الساحه بجداره وبقت بتتباع ويندفع فيها مبالغ فلكية ومهاودتي معاه دي وجيتي لحد هنا برغم مشغولياتي ومسؤلياتي انا وانتا مش لله وللوطن 

ماهر قصدك ايه ايه بقى اللي عرفته خلاك تطاطي للواد داه بالذات كنا قولت من اول ما شوفت اسلوبك جوه ان الموضوع داه فيه ان

نصر فعلا وان كبيره اوووي كمان 

ماهر ايوه اللي هي ايه بقى 

نصر امبارح لما المؤتمر اتعمل الكل كان متلهف يشوف مين العبقري اللي صمم الوجهه الايقونيه للعاصمه الجديده ولما ظهر وبداء يشرح المشروع بكل ثبات ووضح كل كبيره وصغيره الشركه الاماراتيه نفسها اللي هاتنفذ مشروع راس الحكمه ككل هايتعاقدوا معاه بصفه مباشره وبالأمر المباشر وقتها كان هايغطي على الكل ويكتسح السوق بين يوم وليله

ماهر بصدمه طيب والحل

نصر مش بقولك غشيم كل اللي قدرت اعمله اني عطلتهم شويه وسبقت بخطوه علشان وقت ما اضمن الواد داه في ايدي ابقى ضمنت المشروع في الايد التانيه وبالامر المباشر وحياتك  

ماهر طيب ليه مبلغتوش موافقتك من دلوقتي ليه أجلتها كام يوم

نصر بتهكم مش بقولك غشيم اللي زي الواد داه صايع على قديم وقاري وفاهم السوق كأنه مولود ومتربي فيه لو قولت اه دلوقتي هايشك ان في حاجه غلط إنما لما اخد وقتي محدش يشك هو فاكر انه هايدخل شريك ميعرفش اننا اللي بنحاول ندخل معاه ونشارك في التورته بدل ما ياكلها لوحده 

ماهر بذهول وابتسامه مكر يا ابن الايه 

نصر بصله بجمب عينه طبعا يا باشا داه بيزنس والبيزنس مفيهوش لعب ولا ينفع ثانيه ولا كلمه ولا هفوه تعدي من تحت ايدك او عينك او ودنك عرفت ليه بقولك انك غشيم اوووي كمان ولسه بدري على ما تفهم السوق 

ماهر بتبرير: لاء مش غشم بس انا مكنتش اعرف المعلومه دي 

نصر لا يا باشا مينفعش متعرفش واللي مينفعش بجد هو انك تفصل تجري ورا ابنك ومشاكل ابنك وتنسى ان البيزنس لعبه سباق للقوه والسرعه والنفوذ واللي بيحكم فيها الفلوس قوانين السوق يا ماهر البقاء للاقوي 

ماهر فعلا في دي عندك حق طيب وانتا دلوقتي ناوي على ايه معاه

نصر بغموض ناوي اقيسها من كل الجناب واحسبها الورقه والقلم واشوف ارباحها هاتبقى قد إيه لان المشروع داه مش لأي حد والسلام تؤ داه لطبقات معينه داه سعر أقل وحده زي ما بيقولو كده بالبلدي المتر في متر فيها هايبقى تمنه ملايين الملايين كمان يعني الوحده اللي هاتحط فيها جنيه هايرجعلك مليون وانتا قاعد وحاطط رجل على رجل 

ماهر تمام يا باشا دوس وانا معاك 

نصر بتفكير بس علشان اعرف ادخل للواد داه صح واللعب يبقى على أصوله لازم اعرف تاريخ حيات الواد داه من يوم ما اتولد وجه على وش الدنيا لحد وقتنا هذا علشان اعرف دماغه دي فيها ايه اصل اللي كان بيتكلم معايا بنديه بدون خوف ولا رهبه بيقول ان الواد داه حكايه وقصه وروايه وانا لازم اخططله صح

ماهر ودي بقى هانعملها ازاي

نصر بصله بإستغراب في ايه يا ماهر مالك طالبه معاك غباء انهارده ليه كده هو انتا ناسي احنا مين ولا إيه هو احنا يا ابني قليلين في البلد ولا ايه 

ماهر بنفي لاء مش قليلين بس هارجع واقولك الواد داه براوي ونابه ازرق وقرصه والقبر 

نصر عارف وقاري وعلشان كده بقولك لازم اعرف كل كبيره وصغيره عنه حتى اللي هو ميعرفوش عنه نفسه ولا شركاته يعرفوه بذات نفسهم علشان ابقى عارف بتعامل مع مين واتعامل معاه كيف وازاي

ماهر بصله وهز راسه

نصر بصله بضيق طلع تليفونه وقلب فيه دقايق واتصل

نصر بترحاب :معالي الباشا عامل ايه يا غمراوي 

غمرواي: نصر باشا الورداني اؤمرني يا باشا

نصر بضحكه عاليه فينك يا غمرواي وفين اراضيك

غمرواي في الدنيا والله يا باشا خير المكالمه دي مش لله وللوطن

نصر طول عمرك لماح 

غمرواي طيبه شغلي بقى نعمل ايه 

نصر كان الله في العون قاصدك في خدمه بس حاجه كده من العيار التقيل 

غمرواي :لو في ايدي اعتبرها مقضيه ومنهيه كمان 

نصر اظن بالنسبه ليك هاتبقى سهله وتقدر تعملها بمنتهى البساطه 

غمرواي شوقتني شكلنا كده هانرجع الملاعب تاني ولا ايه

نصر بضحكه: لا لا حيلك حيلك اومال لاء كل الحكايه ان في مهندس عايزك تجيبلي قراراه من يوم ما امه ولدته لحد اللحظه اللي احنا فيها 

غمرواي لو مرازيك اعتبر امه مجابتوش من الاساس يا باشا ولا كأنه جه الدنيا وطل 

نصر بزعيق انتا مجنون مين داه اللي اعتبره مش موجوده الواد داه بالذات خط احمر مش خط لا الف خط احمر يا غمرواي الواد داه شغلنا الجاي كله في ايديه ومبني عليه 

غمرواي مين داه اللي يهمك اوي كده لدرجه انك تحط حمايتك عليه لاء واحده واحده كده وفهمني يطلع مين الواد داه عشان تتحمق اوي عشانه وانتا عمرك معملتها حتى عشان ابنك 

نصر بنفخه: عارف الحفله بتاع قاعه المؤتمرات الي كانت امبارح 

غمرواي طبعا يا باشا دانا بنفسي كنت حاضرها انتا ناسي منصبي في المخابرات ولا إيه وحاجه زي دي مينفعش تعدي من تحت ايدي بس ايه علاقه الحفله دي بالواد اللي بتتكلم عنه 

نصر وعلشان الكلمتين دول بالذات انا اتصلت بيك انتا دون عن غيرك 

غمرواي مين فيها انا كل اللي دخل وخرج عندي كشف كامل بأسمائهم وأرقام بطايقهم كمان 

نصر اسمه هارون احمد 

غمرواي بمحاوله للتذكر دامت اقل من ثواني مش داه المهندس اللي من امبارح قرفنا على السوشيال ميديا 

نصر عليك نووور هو داه 

غمرواي ماله بقى عملك ايه

نصر يا ابني معملش بس في شغل بين شركتي وشركته 

غمرواي يا راجل بقى الواد عنده شركه دانا كنت فاكره مجرد مهندس والحظ لعب معاه 

نصر لا يا باشا معلوماتك ناقصه هو مهندس اه بس شريك في الشركه اللي شغال فيها 

غمراوي ماشي ما علينا ماله بقى 

نصر عايز اعرف كل حاجه عنه وعن حياته وأهله وعيلته عايز اعرف دماغه دي بتفكر ازاي عايز اعرف بيعمل ايه حتى قبل ما يعمله يلزمك في المصلحه دي وقت قد إيه 

غمرواي مش كتير 

نصر قد إيه يعني الوقت مش في صالحي انا كل اللي عندي مجرد ايام بسيطه

غمرواي:يب عشان ننجز اسرع متعرفش اي معلومه حتى لو كانت بسيطه عنه 

نصر بتفكير :اظن انه مره قالي انه المعلم هارون المالكي من بولاق الوراق حاجه زي كده 

غمرواي كده فل اوووي المعلومتين دول مع اسمه ورقم بطاقته اعتبر حياته كتاب مفتوح قدامك تقلب في صفحه زي ما تحب 

نصر المعلومه دي كده هاتفيدك يعني

غمرواي يا باشا في شغلنا اي معلومه وأقل كلمه حتى لو مكانش ليها لازمه بتفيدنا 

نصر كده طمنتي تقدر تنجزها في قد إيه لاني زي ما قولتلك الوقت مش في صالحي

غمرواي ولا تشغل بالك على بالليل بالكتير ان ماكنش قبل كده هايبقى عندك ملف كامل مكمل بكل حاجه تخصه من يوم ما نزل على الدنيا وقال واء لحد ما قعد قدامك ولسانه نطق 

نصر كده تمام مستنيك سلام

غمرواي في الخدمه دايما يا باشا

قفل المكالمه وروحوا وصل نصر بيته وطلب من السواق يوصل ماهر لبيته

ماهر وصل ودخل 

إياد وهو نازل من على السلم باي يا دادي

ماهر بحده وهو بيمسك ابنه من دراعه رايح فين 

إياد خارج مع اصحابي 

ماهر اه شله الصيع اللي اتلميت عليهم قصدك 

إياد بنفخه بابا من فضلك مالكش دعوه بإصحابي

ماهر بزعيق يتحرق اصحابك بجاز وسخ انا اللي يخصني هو وانتا وبس 

إياد: تمام وانا زي الفل قدامك اهو 

ماهر والله امممم طيب ادخل جوه ومفيش خروج وسهر وشرب تاني زمن الصرمحه انتهي خلاص

إياد قصد حضرتك ايه بقى هاتحبسني في البيت زي البنات ولا ايه

ماهر والله لو وصلت لكده اوكي معنديش اي مشكله انا داخل على شغل تقيل ومش فاضي اللم نعالي جنابك من الكبريهات وادور اغطي على فضايحك ومشاكلك لاني مش هاستني ان حد يجيب اسمي وسيرتي وسمعتي تروح في الرجلين ومل تعبي وشقايا اللي ببنيه في سنين بتعب وجهد يقع على الارض ويضيع في ثانيه علشان حضرتك مش فاهم ولا واعي لنفسك 

إياد وهو بيتلفت حوليه حضرتك بتقولي انا الكلام داه 

ماهر بحده ايوه بقولك انتا يا إياد باشا الكلام داه حضرتي تعب منك كنت شاب ونعم والكل كان بيحلف ويتحالف بيك كان ليك كلمه الكل بيعملها الف حساب ايه اللي جرالك فوق لنفسك وارجع امسك معايا الشغل انا كبرت وتعبت انتا ايه اللي جرالك وحصلك انتا مكنتش كده

إياد بزعيق في ايه لكل داه 

ماهر انا اللي عايز اعرف في ايه مكانتش حته بت صايعه ملهاش لا ظابط ولا رابط اتلميت عليها عملت فيك داه كله يا اخي استنضف اللي زي دي ترميها من حياتك زي ما بترمي جزمك القديمه ايه متأثره فيك كده ليه دخلت في علاقه وفشلت في داهيه داه المفروض يكون دافع ليك علشان تقوى وتخليها هي وأهلها يندمو ويبكو بدل الدموع دم مش تهمل شغل وحالك ومالك وتدمر صحتك في الشرب والبهدله وقله القيمه 

إياد بإرهاق حضرتك عايز مني ايه دلوقتي يا بابا

ماهر انتا اللي عايز توصل لايه انا بحاول ارفعك لفوق وابنيك وانتا اللي مصر تغرس نفسك وتغرسنا معاك في الوحل والمستنقع اللي رميت نفسك فيه اعمل حسابك قدامك حل من اتنين ملهومش تالت يا تتعدل زي ما كنت وتنزل معايا الشركه وتباشر الشغل زي زمان وترجع إياد ابني اللي كنت اعرفه يأما الباب يفوت جمل بس هاسحب منك كل حاجه 

إياد بصدمه قصد حضرتك ايه

ماهر قصدي اني هاسحب العربيه واوقف كل حساباتك في البنك ووريني بقى الصيع اللي ملموم عليهم هايتحملوك لحد أمته من غير الميغه اللي عمالين يغرفو ويعومو فيها 

زياد اتهبد علل الكرسي بصدمه

رمي كلامه وسابه في شروده وطلع بدون اي رد فعل ولا كلمه زياده


يا ترى مصير المشروع الجديد ايه….؟

يا تري هارون هاينسى انتقامه….؟

يا ترى رهف هاتعرف توقع هارون وتكسب الرهان ….؟

يا ترى اللي جاي مخبي ايه ….؟

يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية

رواياتنا الحصرية كاملة