-->

رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 36 - الإثنين4/8/2025

 

   قراءة رواية البلطجي كاملة

تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى


رواية البلطجي

 رواية جديدة قيد النشر

من قصص و روايات 

الكاتبة ولاء حامد 


الفصل السادس والثلاثون


تم النشر يوم الإثنين 

4/8/2025


رفعت بص لرقيه بحيره وقلق 

رقيه اهدا يا رفعت انتا عارف رافت بيحب يحبش الكلام من عنده المهم تشوف ابن اخوك قالتها بتهكم والله عال جه اليوم اللي احنا نجري فيه ورا ابن صابره شايف غبائك. صلنا لفين

رفعت خلاص بقى مش كل شويه تقطمي فيا اللي حصل حصل خلينا في المهم انا منتظر مكالمه بالميعاد ادعي بس انها تظبط معايا واعرف أقنعه وبكده هانعوض خسارتنا ونبلع السوق متنسيش ان الواد داه بقاله علاقات تخض واي حد هايعرف انه ابن اخونا هايفتحلنا الف باب وباب وينحنوا قدامنا كمان بصي لقدام بلاش تبصي وراك ولا تحت رجليك

رقيه بنفخه لما نشوف اديني عاصره على نفسي ليمونه لما نشوف اخرتها ايه في الموال داه 


اخر اليوم رن سرجاوي على رفعت رد بسرعه ولهفه ها طمني

سرجاوي ميعادك معاه بكره الساعه تلاته في شركته

رفعت برافو عليك تمام مردودالك اكيد

سرجاوي احنا في الخدمه يا باشا


هارون اتصل بماهر وطلب مقابلته

واتقابلو في شركه نصر 

ماهر خير يا هارون طمني 

هارون بضيق عايز اعرف ايه اللي جد مع مجموعه المالكي كده المهله بتاعة البنك عدت ولا حس ولا خبر 

ماهر ابتسم متقلقش اتبعت إنذار بالحجز وعاملين زي الفار اللي دخل المصيده برجليه ودلوقتي عمال يدور على طريقه يخرج بيها منه

هارون بحيره مش فاهمه شكل في حاجه انتا تعرفها

ماهر عيب عليك دلوقتي الدور عليك اصبر لبكره وانتا تعرف ومتسالش كتير كلها ساعات

هارون هز راسه بقله حيله لاول مره 

وفضل مستني الوقت يمر ولاول مره يفضل سهران بحيره غريبه ومر بخياله طيف صدفه ابتسم لما افتكر كلامهم مع بعض ابتسم ورفع التليفون ورن على رقم مميز عنده

هارون فاضي

شبل المشغول يفضالك ايه سهران بتفكر فيا عشان تتصل انصاص الليالي

هارون اتلهي ليه من جمال اهلك 

شبل ماشي خير قول اللي حارقك في جوفك 

هارون في حد عندك عايزه اعرف ايه دنيته

شبل بلوع: حد ولا وحده حدد اصلها هاتفرق

هارون يا شيخ ابو ام رخامتك 

شبل الله وليه الغلط الحق عليا اني بقصر عليك الطرق 

هارون أنجز بقى 

شبل الله وهو وانا عرفت حاجه عشان انجزلك فيها

هارون اوووف منك عيل ثقيل بس مضطرلك بص بقى هى واحده عندك من المنطقه كل اللي اعرفه ان اسمها صدفه عبد الباري طالبه فب كليه هندسه وشغاله في شركه اكتر من كده معرفش

شبل وانا مش عايز اكتر من كده اديني يومين واجيبلك قرارها بس عرفني انا بردوا ستر وغطا عليك 

هارون مفيش مجرد فضول بتشغل معايا وعايز اعرف

شبل بضحكه عاليه ومجلجله هاعتبر نفسي مصدق تمام 

هارون قفل في وشه السكه وابتسم وهز راسه بقله حيله 

ورجع تاني لدايره حيرته يا تري مين اللي جاي وفي ايه مستنيني بكره انا خلاص دماغي قربت تشت مني عمال اجيبها يمين وشمال مش عارف اوصل لحاجه ونفخ بغيظ اوووف يا الله وخبط على راسه بكفه والله انا غبي ماكنت سألتهم دوغري ووفرت على نفسي الحيره دي بدل ما انا عمال اهري وانكت في نفسي كده يا تري يا ماهر دامغك دي فيها ايه وعض على شفايفه بخنقه لاء الراجل داه دماغه تخوف بجد ومحتاج تفكير وتعامل تاني خالص شكلي حسبتها معاه غلط كنت فاكر نصر اللي شوكته قويه طلعوا الاتنين عاملين زي حنش مخاوي افعي دلوقتي مقداميش حل غير الصبر الصبر يا هارون يا خبر دلوقتي بفلوس كلها ساعات خلاص ويبقى على عينك يا تاجر وببلاش كمان 

فضل في حيرته وتفكيره لحد الصبح مغمضلهوش جفن ولا عين غير هدومه ونزل يفطر مع اخواته قبل ما يروح شغله نزل وقعد وسطهم وهو سرحان ولسه عقله شغال مفصلش من الحيره 

هنا مالك يا هارون عنيك حمرا شكلك منمتش ولا ايه

هارون بإنتباه ها اه معلش كنت سهران بخلص شويه شغل 

هنا بتريقه وصوت مايع شغل بردوا يا هارون يا هارون يا هارون السرحان داه عشان الشغل بردوا يا هارون

هارون بنرفزه ايه يا هنا في ايه قاعد باكل من سكات لازم اعمل غاغه وهليله وانا باكل ولا ايه انزلي من على دماغي شويه الله يكرمك 

هنا بعدم صفيان نيه ااااه من سكات قولتلي اممممم لا والنبي يا قلب اختك داه مش سكات دانتا قاعد وعنيك بتطلع قلوب قلوب قلوب كده لوحدها 

حسام بضحكه ومفيش مع القلوب دي دباديب بالمره اصل احنا داخلين على عيد الحب وانتوا كلكم نظر بقى 

هارون آآآآآآه اااااه دانا قعدت وسطيكم زي اللي وقع ومحدش سمى عليه هاتفضلو تقطموا فيا زي الساندويتش لاء مع نفسكم معطلكمش انا عندي شغل ودماغي مش رياقالكم اصلا

جنا بمشاكسه ايوه يا عم اللي واخد عقلك يتهنى بيه 

هارون بصله وكز على اسنانه انا قايم احسنلي

حسام بصوت عالي اهرب اهرب براحتك بس مسيرك يا ملوخية تيجي تحت المخرطه 

هارون اتلفتله وهو بيشمر كمامه وليه تستني لما تيجي تحب انا اوريك المخرطه يا ابن أحمد 

حسام رفع ايديه بإستسلام لا يا كبير عيب في حقي أنا بقيت دكتور قد الدنيا وليا هيبتي بردوا 

هارون برفعه حاجب روح اتوكس بلا خيبه مش طالبه هي ياض واحمد ربنا لاني والله لو فضيلك ومش ورايا هم مستنيني في الشغل كنت جيب روقتك على الصبح 

الكل بص لبعضه واتفجروا في الضحك هارون ابتسم عليهم ومشي على شغله وصل الشركه وهو عقله حرفيا هايشت منه ومش قادر يحجم فضوله وأصبح مشوش مش عارف حتى يركز في شغله رمي اللي المكتب على الارض بغيظ اوووف وبعدين بقى الباب خبط 

هارون اتعدل بلهفه ادخل 

السكرتيره بشمهندس حضرتك قولتلي امبارح افكرك بمعاينه الموقع انهارده 

هارون هز راسه ماشي شكرا 

طلعت وهارون نفخ بغيظ وبعدين بقى في ايه فضل قاعد مترقب الوقت 

لحد ما جاب آخره ومل 

وبعدين بقى شكل ماهر بيلعب بيا وبأعصابي وبشتغلني 

غمض عنيه وفتحها تاني وبص على الساعه لا لا اكيد مش اشتغاله الناس دي مبتعلبش ولا بتقول كلمه من فراغ 

نفخ بغيظ وبعدين ها وبعدين 

قطع حيرته باب المكتب هارون بلهفه وترقب ادخل

السكرتيره بإحترام في واحد بره واخد ميعاد مع حضرتك امبارح 

هارون بمحاوله للتذكير مين داه

السكرتيره بيقول من شركه السرجاوي جروب

هارون بتذكره اه اه افتكرت الراجل بتاع امبارح تمام طيب بلغي مالك بيه ومصطفي بيه يحصلونا على الميتنج روم

السكرتيره بحمحمه: احم يا بشمهندس الميعاد داه مخصوص لحضرتك لو حضرتك فاكر امبارح قولت لحضرتك ان عايز الميعاد مع حضرتك بس وحضرتك وافقت 

هارون هزر ارسه اه اه افتكرت طيب في حاجه تاني قبل ما تدخليه

السكرتيره قدمت ملف داه ورق مطلوب توقيع حضرتك عليه 

هارون اخده منها وفتحه طيب سبيه هاشوفه ولما اخلصه هابعتلك تاخديه ودخلي اللي بره لما نشوف عايزني مخصوص ليه 

السكرتيره تمام يا بشمهندس

طلعت وهارون بداء يشوف الورق وركز فيه 

خبط الباب ودخل هارون وهو مركز في الورق اتفضل ثواني بس وهاكون معاك 

رفعت قعد وريح ضهره وحط رجل على رجل وبداء يتلفت حواليه وهمس لنفسه والله ونضفت يا جربوع وبقالك مكتب اكبر من مكتبي والله لولا محتاجك كنت فرمتك وساويتك بالاسفلت بس الصبر عليا لو كان ليك حاجه عند الكلب 

دقايق بالظبط وهارون رفع وشه بعتذر عن ال 

قطع كلامه مكملهوش وبصله بنظره خاويه مقدرش رفعت يفهم معناها 

هارون امممممم اممممم وافتكى في ثانيه كلام ماهر ورن في ودنه وبمنتهى البرود سند ضهره على الكرسي خير حضرتك طالب تقابلني بخصوص ايه بالظبط

رفعت بود مصطنع بقى دي مقابله تقابل بيها عمك بعد غيبه سنين 

هارون بمنتهى البرود والسماجه:عمي مين حضرتك شكلك غلطان في العنوان تقدر تروح تدور عليه في مكان تاني غير هنا 

رفعت بطيبه مزيفه: كده مكانش العشم يا هارون انه تقولي انا الكلام داه 

هارون على نفسه بروده: لا مهو عم عشم مات من زمان الله يرحمه والحياه دلوقتي خد وهات وانتا خدت والشهادة لله خدت وخدت كتيييير اوووي اوووي كمان لحد اما قولت يا بس اما هات دي لسه سيبها بقى لوقتها الله أعلى واعلم 

رفعت بلوع :كده يا هارون دانتا طلع قلبك اسود اوووي معقول السنين لسه منستكش

هارون بتريقه وصوت رقيع اوووي اوووي 

هو احنا جايين لا مؤاخذه نغني على بعض هنا لسه فاكر نفسك قاعد قدام تامر حسني ف أنجز وهات من ابو اخر داه مكان شغل وأكل عيش وشركه واموال ناس مش مكان ل اللوكلوك وانتا سيد العارفين الوقت من دهب وانا وقتي من الماظ ومش ذنبي ان وقتك فاضي من صفيح مصدي

رفعت مستمر في تصنع الود يا هارون عيب كده ادنا مهما ان كان عمك والضفر عمره ما بيطلع من اللحم بردوا 

هارون اتعدل وسند بإيديه الاتنين على المكتب لا مهو بعيد عنك الضفر لو ضرب وعبا صديد وعفن لازم ولابد تشيله وتدوس عليه لحد ما ينز اللي جواه و ينضف علشان يطلع غيره على نضافه وتعيش مرتاح ميفضلش ينأح وينهش الوجع في جتتك فالحمد لله اتخلعنا من بعض من سنين ونشف الوجع من زمن وكملت الباقي على نضافه فأكيد من هاجي دلوقتي وافتكر وسخ السنين اللي فاتت ولا ايه

رفعت ميل راسه بحزن مصطنع وتأثر مزيف مغفلش عن عين هارون: لا دانتا قلبك لسه شايل ومعبي مني اوووي 

هارون بصله ببرود وثبت عينه في عين رفعت بقولك ايه ما تنجزلي كده وقولي اخرك ايه جايلي دلوقتي ليه علشان نوفر على بعض مهاترات ملهاش قيمه ولا تمن جاي لابن صابره ليه يا رفعت اصل الشو اللي عملته داه كله مدخلش زمتي ببصله معفنه وحياتك فخلي الكلام بينا كده على المكشوف 

رفعت بثبات جاي ومادد ايدي بالسلام وفاتح درعاتي ليك وناوي ارجعلك انتا واخواتك حقك 

هارون بإبتسامه سخريه ملت كل ملامح وشه فاتح درعاتك بالسلام تؤ تؤ عارف بتفكرني بإيه بمثل بيقولك قالو لجحا مرات ابوك بتحبك قالهم ليه هي اتجننت ولا ايه 

وانا ابقى مجنون واهبل لو صدقت الكلمتين الخايبين دول 

رفعت هو انتا مش مصدقني 

هارون يا راجل هو انتا مصدق نفسك علشان انا اصدقك طيب اقنعي علشان احاول اني اصدقك طيب بالعقل كده ايه ضمرك صحي فجأه ونأح عليك ولا يمكن ابويا بعد اكتر من 15 سنه جالك في الحلم 

رفعت بنفس الثبات وأسلوب لعي بالكلام الملتوي: شوف عايز إيه إثبات علشان تقتنع 

هارون اااه اثباتات قولتلي طيب بص بقى يا رفعت يا مالكي شايف الباب اللي وراك داه وشاورله بإيده عليه زي ما دخلت منه تطلع منه بكرامتك واعتبر المقابله انتهت لاني مشغول ومش فاضي لكل الرغي اللي لا ليه سعر ولا قيمه ولا تمن وانا راجل عندي شغلي اصل بعيد عنك ورايا شغل وصفقات بالمليارات فمش فاضي افكر واتكلم في كام الف ولا كام ميت الف سرقتوهم من سنين السنين وعفر عليهم الزمن مش فارق كتير عندي واهو ربك بيعوض واديك شايف بعينك انة بقيت ايه ووصلت لايه فرصه مش سعيده واتمنى متتكررش تاني خالص 

رفعت بغيظ وعصبيه قدر يتحكم فيهم بصعوبه صدقني يا هارون انا جاي ومادد ايدي ليك بالخير حط ايدك في ايدي ومش هاتندم 

هارون بصله ورفع حواجبه وهو في بني آدم عاقل يحط ايده في فك القرش ويقولك اطمن طب يا راجل طمني انتا تيجي ازاي ومن انهي طريق طيب عيب عليك لو انتا صايع فأنا بورم ولو انتا تربيه حواري فأنا تربيه مصاطب يعني شوفت من كل شكل ونوع ولون يا باطستنا 

رفعت بعجرفه: طيب بردوا على العموم انا مش هاخد كلامك داه امر مسلم بيه ولا كلام نهائي انا هاعمل قعده عائليه هانتجمع فيها كلنا انا وعمك رفعت وعمتك رقيه واولادنا كلنا لو عايز تاخد حقك وبزياده وتتراضي وتتصافي طلع كارت من جيبه وحطه قدامه داه عنواني ورقم تليفوني الشخصي واه الميعاد هايبقى يوم الجمعه اللي جايه عندي في الفيلا 

هارون بص للكارت ببرود وزقه على الارض بقرف وابتسم ببرود وريح ضهره على الكرسي 

رفعت بصله وخد نفس طويل يكتم بيه البركان اللي شاعل جواه وطلع بحده وسكع الباب وراه 

هارون اتعدل بمجرد ما طلع واتصل بماهر 

هارون بعصبيه انتا كنت عارف ان رفعت المالكي هو اللي جاي 

ماهر بضحكه عاليه ومجلجله: يبقى جه صح

هارون يعني كنت عارف ومقولتليش ليه ايه مش احنا فب مركب واحده ولا كل واحد دلوقتي بقى في مركب لوحده رسيني على الدور 

ماهر لا خالص احنا في مركب واحده طبعا بس محبتش احرقلك المفجاءه وتاني هام محبتش اشغل بالك وتفكر هاتقول ايه طيب هايقول ايه طيب جاي ليه حبيت ان تطلع كل اللي جواك وتكون تلقائي في الكلام علشان ميكونش مرسوم بالورقه والقلم ويشك طيب والله دانتا المفروض تشكرني علشان عملت معاك احلى واجب

هارون بغموض مش سهل انتا بردوا يا ماهر بيه

ماهر طبيعي مهو الشيبه دي مش من فراغ ولا ببلاش يا بشمهندس دي سنين عمر راحت في السوق ووسط الناس ومع كل يوم وكل موقف كنت بتعلم واعرف اكتر من اللي قبله منا مااتولدتش ماهر الشبراوي فطبيعي اني ابقى لغز زي المتاهه منا لو كنت كتاب مفتوح الف مين يعرف يقراني ويضحك عليا ولا انتا عندك رأى تاني 

هارون سكت 

ماهر ماعلينا طيب قولي بقي انتا ناوي على دلوقتي بعد ما جه برجليه لحد عندك

هارون بشر كان نفسى والله اقولك كل خير بس للاسف مظنش ان اللي جاي شايلهم اي خير داه شايل كل شر 

ماهر حقك وللي يقول غير كده غلطان 

هارون طيب طمني دلوقتي على البضاعه

ماهر المركب اتحركت من يومين يعني قدامها حوالي 15 او عشرين يوم وتوصل المينا في مصر 

هارون طيب مهو اكيد ممكن يسهلوها بعلاقاتهم من تحت لتحت وخصوصا ان رفعت ليه في الشغل من تحت التربيزه

ماهر ولا تشغل بالك دي متظبطلها قضيه وصايه مرسومه بالورقه والقلم ومش هايطلع منها قصوصه من الجمرك ولا هايقدروا يستلمو جنيه واحد من تمن البضاعه دي وداه وعد مني ليك 

هارون بزياده تأكيد طيب والبضاعة 

ماهر عيب عليك منا سبق وقولتلك حلال عليك حقك ورجع ليك يبقى بترغي فيه كتير ليه داه حق هما سرقوا منك 700 الف هايرجعولك حوالي 800 مليون بضاعه غير مكسبها احسبها انتا بقى دي يبقوا كام 

هارون بص على الكرسي الفاضي مكان قعدت رفعت بإبتسامه عايشه مبينه صفين سنانه وبيتخيل اللحظه اللي هايكونو كلهم تحت ايده

رفعت رجع الفيلا وهو جايب آخره 

رقيه بلهفه ها طمني عملت معاه ايه

رفعت مش عارف الواد داه يخوف بجد يا رقيه داه واد عصب ومش سهل وشكله كده ناوي على نيه

رقيه لخلص مش وقت شعارات قولي اللي حصل

رفعت حكالها اللي حصل كله

رقيه طبيعي مهو داه المتوقع المهم انتا بلغته بالميعاد 

رفعت اه وسيبتله كارت فيه العنوان بس مظنش ان ممكن ييجي اصلا 

رقيه صدقني هاييجي 

رفعت يارب نص ثقتك دي 

رقيه اتلهي وركز معايا اولا هو هاييجي علشان يثبت للكل انه بقاله قيمه وتمن تاني هام والبحر يحب الزياده واكيد فضوله هايكون سبب كبير انه يخليه ييجي ويشوف حقه داه يسوى ايه

رفعت اتمنى كلامك داه يبقى صح

رقيه هاتشوف المهم ابقى بلغ اخوك علشان يقول للأولاد 

رفعت ماشي  

وهز راسه بتذكر اه على فكره المركب اتحركت اخيرا

رقيه بفرحه وراحه اخير الحمد لله كده خلاص اظن الموضوع مسأله وقت وتبقى اتحلت 

رفعت اكيد ولو مجاش ابن صابره يبقى بناقص منه وخالتي وخالتك واتفرقت الخالات 

رقيه غبي وغشيم طول عمرك

رفعت قعد تاني ازاي بقى احنا كنا عايزينه علشان قرض البنك وادي القرض خلاص البضاعه على وشك الوصول يبقى عايزينه تاني ليه

رقيه يا غبي هارون داه كنز لوحده اسم وعلاقات غير الفلوس المتلتله واحنا اهله وماله احنا احق بيه مهو مش ابن صابره يبقى ملياردير ونسيبه يتهنى لوحده 

رفعت خدي بالك داه لا هو أحمد ولا هو صابره داه عصب وعامل زي العقرب لدعته والقبر 

رقيه ولا انا كمان سهله اصبر بس اضمنه في ايدي وهياخد ضربه ميقومش منها الا على القبر الصبر بس دانا بخططله على تقيل اوووي

هارون رجع البيت وهو حاسس براحه شديده حس بحنين للذي مضي غير هدومه ونزل خد عربيته وراح المقابر وقف دام قبر امه وابوه وقرأ الفاتحه ونزل على رجليه قعد قدام القبر وسند براسه على باب القبر قريب قوووي هاقولكم ناموا وارتاحوا خلاص فاضل خطوه وحقكم يرجع وحق كل تعب وبهدله وكسره لانتقم منهم وماهسيب حد منهم إلا لما اسقيهم كأس من جهنم يعيش عمره يتجرع مرارته وناره في جوفه وحلقه غمض عنيه اطمنوا على اخواتي حسام وجنا بقوا في طب وانا هابقى اخو الدكتور كبروا وكبروني وابتسم وهو لسه مغمض عنيه وانا بيني وبينكم شكلي كده طبيت ادعولي بقى ربنا يوفقني معاها فتح عنيه وقام صلب طوله قريب اوووي هاجيب اخواتي واجي ازوركم بس بعد ما الحق يرجع لأصحابه 

وسابهم ومشي

وهو سايق رن تليفونه بص عليه وفتح بسرعه

شبل ايه يا كبير عامل ايه 

هارون بلهفه ها يا شبل 

شبل يا جدع بقى انا انفخ فيك واقولك يا كبير طيب انتا تقولي يا معلمه اي حاجه

هارون بنفخه يا الله منك يا ابني ابوك كان راجل طول عمره جد ودوغري نفسي اعرف انتا جايب الهزار داه منين 

شبل بضحكه يا جدع تبقاش قفوش كده خليك مرحرح وخد وادي في الكلام 

هارون بغيظ تبقاش افوش ومرحرح اممم والله يا شبل انتا عايز ابوك يديك تلاتين شاكوش على نفوخك المهوي داه عشان تفوق وتبطل وخد نفس المهم ما علينا قولي بسرعه بقى عرفت حاجه

شبل بفخر عيب عليك دي تبقى عيبه في حقي لما تسألني سؤال زي داه

هارون وقف العربيه و غمض عنه وفرك دماغه ااااه انا اللي جبت داه كله لنفسي منا كنت اتصرفت بمعرفتي ولا الحوجه ليك 

شبل الحوجه دي اللي جابتلك قرار المزه بتاعتك

هارون بحده احترم روحك وانتا بتتكلم عنها ماشي

شبل اوبا بقى داه شكل السناره غمزت انا قولت كده محدش صدقني 

هارون يا شبل ابوس ايدك يا جدع بلاش تبقى عامل زي نسوان المصاطب اللي قاعدين يلقحوا على بعض وقاعدين يرازوا في خلق الله في الساقطه واللاقطه انتا راجل ورجع كررها بسخريه انتا ايه قول كده ورايا يمكن تقتنع شبل راجل 

شبل بحده لا اظبط يلا ادنا سيد الرجاله ومليون من يشهد كمان دانا معلم معلمين الباطينه 

هاورن اتنفس براحه كده بقى اطمنت انك رجعت لعقلك انا عايزك بقى تمشي معايا بنفس الطريقه دي على طول فهمتني لا تلف بيها لا يمين ولا شمال خدها كده في وشك على طول دوي بنزين طريقك معايا مسفلت 

شبل ماشي يا معلم هارون اسمع بقى اسمها صدفه عبد الباري محمد اساسهم من الصعيد وابوها جاله شغل في مصر وجابهم واستقر هنا بس عيله دماغ امها جزمه بنت جزمه البت ابوها ميت بس سايب عكمه تقيله وقرشين حلوين ليها اتنين اخوات صغيرين لسه في المدرسه اكبرهم صدفه بس بعاداتهم في الصعيد عنها اتجوز امها عشان يربي عيال اخوه 

هارون بصدمه ايه

شبل لا اصبر ولسه داه اللي جاي انيل 

هارون لسه ايه تاني كمل كمل داه شكله مرار طافح 

شبل عمها داه بقى لوحده حكايه متجوزهاش حب فيها ولا عشان سواد عنيها ولا عشان يربي عيال اخوه و كل الكلام اللي لا يودي ولا يجيب تؤ داه عشان الفلوس والورث اصل في عرفهم الحريم مبتورثش فقالك حرمه وفوق منها فلوس ليه لاء 

هارون لحد كده تمام وبعدين ايه المهم

شبل اصبر بقر واسمع نصيبه الأسود ان اخوه الله يرحمه كتب حاله وماله بين عياله وكانتو قصر وقتها وحطها هي وأخواتها تحت وصايه المجلس الحاسبي لحين بلوغهم السن القانوني علشان كده محدش منهم قدر يمد ايده وياخد من فلوسهم قرش صاغ 

والبت اصلا لوقتنا هذا لسه مبلغتش السن القانوني اللي هو واحد وعشرين سنه علشان تسقط الوصايه من عليها بس على ما اظن قدامها شهور وتتمم الواحد وعشرين 

هارون بتكلمه: ووقتها تسقط وصايه المجلس الحاسبي

شبل أكيد والاكيد الاكبر ان عمها ما هايصدق ان يملك نصيبها ويحط ايده عليه

هارون طيب وهي 

شبل لاء دي لوحدها حكايه خد من عندك بقى البت الشهاده لله لا غبار عليها ادب وأخلاق وتربيه مفيش كده بس امه داعيه عليه بشلاشيل عنيها في ليله القدر في ساعه استجابه اللي ييجي قدامها او يقع تحت ايديها عليها يا ابني لسان ازفر من زفاره السمك نفسه دي معلمه على تلت اربع شباب المنطقه سواء رجاله او نسوان مبيفوتش من تحت ايدها حد 

هارون بضحكه انتا هاتقولي 

شبل بتريقه: لا لا اوعي تقولي انها عملت عليك انتا كمان ونابك من الحب جانب 

هارون بشخطه عيب ياض لسه مخلقهوش ربه اللي يقدر يرازي المعلم هارون 

شبل بفضول ولما هو كده عرفت منين

هارون يا ابو مخ ضلم مش بقولك شغاله معايا شوفتها في الموقع بترازي مع واحد من العمال وعملت معاه الصح وزيادتين كمان بس جدعه 

شبل بصراحه اه جدعه وبنت بلد

هارون طيب وانتا رائيك فيها ايه

شبل من غير لف ودوران كتير وعلى بلاطه لو انتا بتدور على واحد صح تكون ام لعيالك فتاخدها وانتا عينك مغمضه ولو بردوا بتدور على اللي تسترك وتصونك وتكون سترك وغطاك تاخدها وتسيبها في بيتك وانتا ماشي ومسلم ومأمن لربك انها بيمت راجل في غيابك اللي زي البت دي عصب وعصب ناشف اوووي كمان ولا تعرف تغدر ولا تخون 

هارون يعني اخد كلامك ثقه وعلى ضمانتك 

شبل را راجل عيب هو انا صغير ولا ايه ولو مش على ضمانتي مش سلطان الهوا اشتكى قاضي الغرام حكم والسهم خلاص نفذ 

هارون بمشاكسه الله الله دانتا بتعرف تقول اشعار وتقلش كمان 

شبل الله ومعرفش ليه ناقص لسان ولا ناقص عقلك ولا تكونش فاكر علشان معلم ابويا سوابق ان قلبي ميت لا دانا لماح اوووي 

هارون ايه العباره هو انتا كمان قلبك طب 

شبل استغفر الله بعد الشر عليه انا قلبي متحصن وعامل زي الجبل مهما ان كانت الريح شديده متقدرش عليه تقدر تقول كده عامل على قلبي حصانه

هارون بتنهيده وجع من مراره الحب كان غيرك اشطر والحب مش ريح داه زي الزلزال لو جه بيهد القلب هد وبيدخل من كل مكان مهما ان كان متحصن زي النفس كده حواليك مهما ان قفلت الف باب وباب 

شبل يا عم فال الله ولا فالك سيبك مني وخلينا فيك انتا ناوي على ايه

هارون.....

يا ترى هارون ناوي على ايه ….

يا تري رفعت ورقيه بيخططوا لايه....

يا ترى رفعت هايقدر يسدد قرض البنك ولا ماهر بالمرصاد

ياترى الماضي خلص ولا لسه فيه مستخبي ….

يا تري مصير صدفه ايه ..؟

يا ترى ايه اللي جاي لهارون وشبل وعلاقتهم هاتوصل لايه

يتبع

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية

رواياتنا الحصرية كاملة