رواية جديدة البلطجي لولاء حامد - الفصل 35 - السبت 2/8/2025
قراءة رواية البلطجي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية البلطجي
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة ولاء حامد
الفصل الخامس والثلاثون
تم النشر يوم السبت
2/8/2025
فضلو على وضعهم اكتر من ربع ساعه الكل ساكت ورافت عمال يبص عليهم
حب يلفت انتباههم :ها قولتو ايه
سراج بحده: وايه اللي يضمن ان كلام حضرتك صدق مهومغلش بعد اللي حصل واللي اتقال مبقاش عندي ثقه فأي حد ولا حاجه خالص خصوصا منكم انتوا بالذات
رافت ميل راسه في الارض بكسوف: عندك حق الضمان الوحيد هو ان كل حاجه هاتبقى قدامكم وعلى أيديكم يعني مفيش كبيره او صغيره هاتم إلا بحضوركم
عادل بتعقل حسم حيرتهم:تمام مفيش مشكله عندنا بس لحد ما داه يحصل معلش احنا هانفضل هنا زي ما احنا
رافت هز راسه بتفهم: طبعة حقكم انا مش معترض انا نفسي منتظر زيي زيكم
بص لمهدي بحنين وحرج
عاصم حس انه محتاج يتكلم مع ابنه على انفراد طيب معلش يا اونكل انا هادخل عندي ملفات شغل محتاجه تخلصه البيت بيتك شد عادل من دراعه بالراحه
عادل بهمس ايه بتشدني كده ليه
عاصم شاورله بعنيه على نظرت رافت لابنه
عادل هز راسه بتفهم وشد سراج من دراعه وانسحبو من سكات
رافت بداء يتلفت حواليه
وعنيه بتدور في كل مكان
مهدي خير حضرتك بتدور على ايه
رافت بإشتياق فين ميار خليها تطلع عايز اسلم عليها
مهدي بهدوء رفع راسه وبصله وعنيهم ثابته في عنين بعض هل حضرتك متخيل ان تربيتي اللي حضرتك ربيتهالي هاتسمحلي اني اسيب اختي هنا وسط تلات شباب حتى لو كانوا اولاد عمها داه حتى يبقى عيب في حقي ورجولتي ولا عندك رأى تاني يا رافت بيه
رافت بإبتسامه ارتياح غمض عنيه وهز راسه بنفي: لا خالص عندك حق هو داه ابني على حق كل يوم بتثبتلي انس نجحت في تربيتك وكل يوم بحمد ربنا انك اخدت من طبع عمك أحمد الله يرحمه
مهدي بإستفسار مبطن بالسخريه ويا ترى داه حاجه حلوه ولا كويسه اصلي معلش عمي أحمد برغم جدعنته إلا أن نهايته كانت وحشه اوووي فتفتكر بعقليه رافت بيه المالكي رجل المال والاعمال الجدعنه والطيبه والاخلاق ليهم تمن ويستحقوا ولا شعارات كدابه
رافت رافع راسه بشموخ لو مكانش ليهم تمن مكنتش سيبتك ولا كنت آمنت على اختك معاك بعيد عن حضني وحناجي لو كنت شايف ان ملهومش سعر مكنتش ربيتك من صغرك عليهم وشربتهوملك بمعلقه نقطه نقطه
مهدي غمض عنيه بآسي ووجع : وداه اللي هايجنني ازاي حضرتك كنت مثال للقيم والأخلاق والدين وازاي قدرت تشارك في الجريمه البشعه دي
رافت بإبتسامه بسيطه لسه في حاجات كتير مستخبيه من الأفضل انها تفضل في الضل لحد ما ييجي وقتها وتطلع للنور ولحد ما ييجي الوقت داه هافضل متحمل وساكت المهم قولي اختك فين
مهدي بصله بإستغراب وحيره وهو بيحاول يفهم معنى كلامه ولكن فشل اتحكم في نفسه وكبح جماح حيرته ميار في شقتي فوق اتفضل معايا
طلع رافت معاه وكله فضول وحيره
مهدي قدر يقراء اللي في عنين ابوه اخد نفس طويل انا خدت الشقه اللي فوق مننا علشان تكون ميار براحتها وحريتها وفي ال قت نفيه اكون مطمن عليها وتبقى تحت عيني
رافت بصله بفخر وابتسم
مهدي فتح باب الشقه
ميار سمعت صوت المفتاح وطلعت وهي بتنشف ايديها في الفوطه: غير وانا خلصت الا وسكتت قبل ما تكمل ووقفت مكانها متسمره في الارض وعنيها ثابته على ابوها
رافت بإبتسامه واشتياق: وحشتيني يا نور عين ابوكي وفتح درعاته ليها
فضلت على وضعها متحركتش
رافت اتحرك وضمها لحضنه اوووي وتبت فيها جامد وكل جسمه بيتهز من الدموع اللي نازله وتاثره بالموقف
ميار اخيرا فكت جمودها وضمت ايديها حوالين ابوها
رافت حس بيها وابتسم وسط دموعه
مهدي حب يغير الجو اللي بقى مليان حظن حواليهم ايه ياست ميمي خلصتي الاكل ولا احترم نفسي واجيب من بره
ميار وهي وهي بتعدل نفسها بعد ما طلعت من حضن ابوها لا اطمن انا خلصت الاكل ويا دوبك هغرف اتفضلوا يا جماعه
رافت بحب وحشتيني ووحشني اكلك قوي
ميار اتنهدت وهزت راسها من سكات من غير ولا كلمه
مهدي بص لها وحس بالتوتر والحيره اللي جواها قرر انه يحسمهم على فكره يا ميار بابا جاي النهارده وبيقول ان هو وانكل رفعت وطنط رقيه قرروا انهم يدوا الاولاد انكل احمد حقهم
ميار رفعت راسها وبصيت لابوها وعنيها كلها امل انه ياكد الكلام ده وانه ما يكونش مجرد بس كلام علشان يرجعوا تاني لحضنه
رافت حس بيها كلام اخوك حقيقي وانا طلبت منهم انهم يجوا يحضروا القاعده بنفسهم وانت كمان لازم تيجي معاهم يا ميار علشان الكلام ما ينفعش يبقى في حاجه مستخبيه ويبقى قدام الكل
مياره ناهدت براحه حاضر يا بابي ما تقلقش اكيد هكون معاهم بس حضرتك متاكد من الكلام ده ولا مجرد كلام بيقوله اونكل رفعت وطنط رقيه ما انت عارفهم طول عمرهم بيقولوا كلام وبس علشان مصلحتهم واكيد من مصلحتهم من عاصم وعادل وسراج يرجعوا تاني ليهم
رافت بنفي لا لا خالص يا ميمي انا متاكد المره دي وكلام اظن هيبقى قدام الكل ولو في اي حاجه معترضين عليها او الكلام معجبكومش ما حدش هيقدر يرفض او يعترض وانا نفسي منضم ليكم مش ليهم خالص صدقيني وهرجع اقول لك نفس اللي قولته لاخوك اصبري الصبر خير
ميار هزت راسها بتاع حاضر يا بابي عندك حق نصبر ونشوف في ايه
رافت بابتسامه رضا الطيب ايه مش هتاكلي بابي بقى ولا الف وارجع تاني
ميار يا خبر لاء ازاي طبعا اتفضل حضرتك وانا دقايق بس وهغرف
دقائق والكل كان ملموم حوالين السفره كانهم بيسترجعوا ذكرياتهم القديمه وبيسرقوا لحظات فرحه من الدنيا محدش عارف فيهم عارف هاتتكرر تاني ولا لاء
رفعت راح لشركه من اللي بينهم شغل واول ما بلغ السكرتاريه بإسمه وبلغ صاحب الشركه سمح بدخوله بسرعه
رفعت وهو بيمد ايده :ازيك يا سرجاوي
السرجاوي انا بخير يا باشا ايه الشرف داه طيب كنت ابعتلي وانا كنت جيتلك بنفسي
رفعت قعد وحط رجل على رجل بغرور عادي يا سرجاوي مفيش مشكله خلينا في المهم
سرجاوي اؤمر يا رفعت بيه خير
رفعت انا جاي وعايز منك خدمه بسيطه سهله قوي ان انت تعملها
سرجاوي اؤمر يا باشا مدام بسيطه يبقى نفذ وانا عيني الاتنين مغمضين كمان وحتى لو كانت صعبه انا في ديك الساعه لما اخدم رفعت بيه المالكي ده شرف لي ان حضرتك نورتني في مكتبي وانك قصدتني انا بالذات
رفعت بغرور وده العشم يا سرجاوي المهم عارف شركه MHM
سرجاوي ومين ما يعرفهاش يا باشا ده اسمها بقى اشهر من نار على علم في السوق
رفعت بغيظ تمام عايزك تاخد ميعاد باسم شركتك وتبلغني بيه
سرجاوي بغباء وليه يا باشا وحضرتك لو طلبت مقابلتهم ده هم اللي يجولك كمان ده انت اسمك علم من اعلام من الاقتصاد وكمل بنفخه كدابه يطلعوا مين دول علشان يرفضوا مقابله جنابك
رفعت لا يا سرجاوي هم ما يعرفوش اصلا ان انا اللي عايزهم داه بيزنس بس مش عايز اظهر في الصوره بنفسي دلوقتي خالص وما تقلقش مش هنساك
سرجاوي بطاعه تمام يا باشا النهارده هبعت لهم واخد ميعاد وابلغ جنابك بيه
رفعت وهو بيقف تمام يا سرجاوي هستنى اتصالك بس النهارده ضروري تاخد الميعاد في اقرب واسرع وقت وكمل وكأنه كان ناسي انا عايز الميعاد مع البشمهندس هارون بنفسه قالها بغيظ مستتر
سرجاوي هز راسه وهو بيشاور بايده على عينيه الاتنين
رفعت طلع وهو مطمن ومرتاح ان تاني خطوه في خطته تمت بنجاح وفاضل بس التنفيذ
هارون أخيرا قدر يرجع البيت بعد هدة شغل دامت لأيام
رجع الشركه ودخل مكتبه يشوف الشغل المتعطل في غيابه
مالك عرف بوجوده وراحله مكتبه
مالك بمرح كمحاوله انه يفك الجو بينهم ايه يا ابني كل دي غيبه روحت وقلت عدولي اه هو صحيح المكان هناك تحفه بس البلد دي احسم من غيرها
هارون ببرود معلش مكنتش رايح اتفسح كنت رايح اشتغل وبس اما لو على البلد فكلها أرض الله هنا وهناك واحد بالنسبه ليا
مالك قعد بضيق وخنقه وبعدهالك يا هارون لحد أمته هاتفضل كده
هارون كده داه اللي هو ايه بالظبط على حسب علمي انا شايف شغلي وبس هل داه مضايقك الله اعلم
مالك طول عمرك دوغري فمش هاتيجي دلوقتي ونلف وندور على بعض
هارون ولما كنت دوغري خدت على دماغي فعلشان منخسرش بعض اكتر من كده ياريت نلتزم بالشغل وبس هو اللي باقي بينا فياريت نحافظ عليه
مالك بصبر يا هارون مصطفي مجدش عليك وطول عمرك عارف انه دبش وبتعدي ايه اللي حصل كلمتين خايبين وقالهم وخلصنا ليه مطول في الزعل المرادي كده
هارون بحده: مكانوش كلمتين يا مالك وانتا عارف دول كانوا حقيقه مكتومه جواه ومصدق انه طلعهم في الوقت اللي انا كان طالع عين اهلي ما بين تصميمات ومواقع واظبط مع عمال ومقاولين وطالع عين اللي خلفو اهلي هو كان قاعد على مكتبه بياخد الأرباح جاهزه مجهزه وفي الاخر طلعت الن ستين في سبعين خلاص خلي كل واحد في شغله وقبل ما تفتح بوقك كده احسن للكل علشان صدقني انا على تكه ومش هاعمل حساب لاي حاجه حتى لو كان التمن اني اتنازل عن نصيبي في كل الشركات كله الا كرامتي يا مالك تمام
مالك ياااه بالسهوله دي هاتتنازل عن كل اللي وصلته علشان كلمتين ملهومش لازمه
هارون اه قصاد كرامتي اه هتنازل داه واللي بدئها من الصفر يقدر يبدئها تاني وتالت ورابع كمان وطول ما فيا نفس كل ما أقع هاسند نفسي واقوم
مالك بصله بحزن على الحال اللي وصلو ليه وسكت ومشي وهو مخنوق من مصطفي اللي حطهم في الوضع داه
طلع على مكتب مصطفي بغيظ
مالك بعصبيه يارب تكون ارتاحت دلوقتي
مصطفي في ايه مالك داخل وعامل غاغه ليه
مالك يا برودك يا اخي قاعد ولا على بالك انك اتسببت في كوارث
مصطفي بصله ورفع حاجبه كوارث مره واحده خير يا مالك بيه كوارث ايه اللي انا عملتها عرفني
مالك بنفاذ صبر ايه مش واخد بالك ولا عامل عبيط ان هار ن بقاله شهور مقتصرني انا وانتا وواخد خمب
مصطفي ببرود اظن كده احسن خلي كل واحد يعرف حجمه كويس غلطان ميتجاوزهوش
مالك بصوت عالي وهو بيشده من ياقه الجاكت:لاء بص بقى انا وانتا خربنا الشركه دي بسبب المشاريع الخايبه اللي كنت بتدخلنا فيها وموقفتش على رجليها ولا بقالها اسم الا لما هار ن دخلها واللي بردوا لا كان على كيفك ولا هواك انما تيجي دلوقتي وبعد كل اللي وصلناله وتتغابى فمش هسمحلك انك تهد تعب وشقى سنين ولو ناسي يا بيه ان هارون لوحده بيمتلك أربعين في الميه من قيمه الشركات وانا وانتا كل واحد فيها يادوب ليه تلاتين في الميه يعني نسبته أعلى وانا لو وقفت في النص بينك وبينه هختاره هو
مصطفي بصدمه بقى بتبيع صاحب عمرك علشان واحد جاي من الشارع لا نعرفله اصل ولا فصل
مالك بشر ونبره حاده هارون ابن عيله المالكي يعني مش صغير ولا قليل هارون مهندس ودماغه بيتعملها الف لا مليون حساب هارون المستقبل وانتا ماضي والعقل بيقولك بص قدامك مش وراك فأعقل كده وفوق من الهطل اللي فيك بدل ما انا اخلعك خالص واطلعك بره الشركه وروح ابداء لوحدك انما انا مش هاخسر هار ن علشان سواد قلبك اللي مبقتش عارفله سبب داه بيزنس وهنا اللي يتكلم الق ه والنفوذ والفلوس ودول مع هارون
خبط على راسه بصوابعه عقلك في راسك تعرف خلاصك وستبه وطلع زي الاعصار
اترمي مصطفي على كرسيه وهو مصدوم من موقف مالك اللي طول عمره عاقل وبيحب الهزار
هارون بعد ما خرج مالك رجع يكمل شغله وكان شيئ لم يكن قطع تركيزه تليفونه رفعه وبص فيه بإستغراب
رد بسرعه ايوه يا برنس
البرنس وهو بينهج وحواليه أصوات عاليه: الحقنا يا معلم في شويه عيال من الباطنيه جايين يتنططوا علينا والدنيا هنا مدعكه لو ملحقتش الموضوع ممكن يقع فيها ناس ياما والدم هايبقى للركب
هارون قام منطور وهو بيسحب جاكت البدله ومفاتيحه بسرعه وقفل المكتب ونزل جري انتا بتقول ايه اومال رجالتنا فين وشويه عيال بيتنطووا ويعلمو عليكم
البرنس يا كبير مش عارفين نسد قصادهم دول عاملين زي النمل
هارون ركب عربيته وداس بنزين بجنون ومحسش بسرعة العربيه من قلقه
وبعد اقل من ساعه كان وصل ركن عربيته وقلع جاكت البدله والكرافت ورماهم في العربيه وشمر كمام القميص ونزل دخل زي الأسد وسط الخناقه سحب سيف من ايد واحد من رجالته وهاوش بيه بصوت عالي مين اللي امه فقدته وعمل نفسه دكر وجاي يتنطط على منطقه كبيرها المعلم هارون يطلع ويوريني نفسه عشان يبقى اخر انفاسه في الدنيا
اتقطع الصوت والكل بيبص لبعضه وطلع من وسطهم راجل ميقلش عن هارون في الهيبه ولا الجسم ولا القوه
انتا بقى كبير شويه العيال دول
هارون معنديش عيال عندي رجاله لو سيبتهم عليك يبقى الله يرحمك او يجحمك انتا ونصيبك في الاخره بقى روح يلا وابقى ابعتلي كبيرك اصلي مش هاعيل على اخر الزمن
ضحك بصوت عالي اسمعو يا رجاله المعلم شبل على سن ورمح بيتقاله هاعيل تطلع مين ياض عشان تقف ند بند مع المعلم شبل وترفع عينك فيه
هارون صحيح يا اولاد بعد ديابها عوت كلابها بقى بعد المعلم جابر الف رحمه ونور تنزل عليه ييجي عيل زيك يقول على نفسه معلم هو كل من خط شنبه في وشه ييجي يقول انا راجل مهي مش بالكلام دي بالأفعال
شبل بصله بإستغراب انتا تعرف ابويا
هارون بصدمه شاورله انتا ابن المعلم جابر وهز راسه بحيره طب ازاي منا لو ابنه يبقى اكيد شارب منه ومن طبعه داه طول عمره عارف الأصول وعمره ما خطا عليها
شبل بسخريه وهي الأصول عندك وعند رجالتك الغلط والمرازيه في خلق الله
هارون بحده لاء الأصول انك تيجي لكبير الحته لو كان ليك حق وتاخذه بالاصول مش انك تيجي وتجيب شويه لبش وترازي الناس وتكسر محلات اكل عيش لو ليك حق تاخده وانتا حاطط رجل على رجل وتمشي وانتا مرضي كمان انما االي عملته بعد ما كان الحق ليك بقى الحق عليك
شبل بص له بصدمه وكأنه واقف قدام ابوه الكلام ده كان كلام ابوه بيرن في ودانه كلمه كلمه وكانه سامع صوت المعلم جابر هو اللي بيتكلم
شبل قدر يتملك نفسه بصعوبه وطلعه على هيئه صوت عالي وهو من الاصول يا معلم ان رجالتك تيجي ترازي في بنات حتتي واما رجالتي يتصدرولهم يتكاتلوا عليهم زي ما اتكلتلو عليهم في منطقتنا جينا علمنا عليهم في قلب منطقتهم يبقى واحده بواحده وخالصين.
هارون بص رجالته وبصوت زلزل اللي حواليه الكلام داه حصل
الكل بص لبعضه وميل راسه في الارض
قرب من البرنس وشده من ياقته رد عليا الكلام داه حصل ولا لاء
البرنس بلع ريقه بصعوبه هو يعني يا معلم مهو
هاورن بشخطه اخلص مش هاتقف تتأتأ زي العيل حصل ولا لاء عايزه اجابه اه حصل لاء محصلش كتر كلام مبحبوش
البرنس بخوف من هيئه هارون دي كانت خناقه بسيطه بسبب بت والموضوع خلص بس هما اللي جم
وعملو عواء وسط الخلق
قبل ما يكمل هارون عطاله بونيه رماه على الارض
وبص لشبل الحق ليك صحيح اللي حصل غلط من البدايه لكن خلص خلاص حقك خدته بدراعك وتاديب رجالتي عندي والمحلات اللي اتكسرت انا اللي هاتكفل بيها كده مرضي
شبل هز راسه برضى مرضي يا ابا
بس لا مؤاخذه انتا مين كلامك واسلوبك كأن واقف قدام ابويا
هارون بإبتسامه للأيام الخوالي انا هارون المالكي كنت راجل من رجاله المعلم جابر كان ونعم الرجال كان زين الرجال صحيح كان سوابق وبرد سجون ومسجل بس كان حاجه غريبه تحسه من عالم تاني الكلمه تطلع من بوقه تتوزن بميزان الدهب تتكتب فب كتب تتدرس ولا كأنه اجدع استاذ
شبل يا دين النبي انتا بقى هارون داه ابويا مكانش ليه سيره غير هارون هارون لما فلق نفوخي بيك
هارون بإبتسامه انا كرمتك لأنك تكرم لجل المعلم جابر داه ليه ديون في رقبتي طوق ما يحله الا الموت
شبل ابتسم قالي كتير على جدعنتك ورجولتك طان دايما يقول انك حمال اسيه ودماغك سم مصفي قالي الواد داه عامل زي العقرب الجبلي ساكت وكانن تحت الرمل بس لما يلدع لدعته والقبر
هارون مش بقولك كان يعرف اللي قدامه من طله حقك عليا مش عيب لان الغلط بداء من عندي
شبل قرب وحضنه وهارون طبط على ضهره مينفعش ابن وحبيب المعلم جابر يقفوا لبعض لو حد عمل حاجه تجيلي ول حقك مجاش الطاق عشره وقتها ليك الحق انك تعمل ما بدالك
شبل ومن هنا وجاي اعرف ان ليك اخ في الباطنيه وكل معلمين بر مصر رهن اشارتك وبكلمه منك هما ورجالتهم
هاورن وداه العشم عايزك في ضهري زي ابوك
شبل شكلك شايل ومعبي اكيد لينا وقت ولينا قعده والوشوش ياما هتتقابل بالاذن
سحب رجالته ومشي
هارون بص رجالته بعد ما الكل مشي من أمته واحنا بنرازي ونحط على نسوان يا شويه عرر طيب يكون في معلومكم تصليح امل عيش الناس اللي اتخرب داه هايكون من جيبكم
الصوت على بحده بس كده حرام يا معلم
هارون بزعيق اقطع النفس منك له يا جعر هو ايه اللي حرام حرمت عليك عيشتك لما انتوا مش قد التنطيط بتتنططوا ليه ها عرفوني يا عرر يا رمم انا اللي مش عاجبه يغور ويوريني عرض اكتافه بس من اللحظه دي لا من رجالتي ولا يخصني واحمدو ربنا اني لميت الليله بدل ما كان اتقل منكم وسط الناس وكانت هيبتكم اتداست بالجزم في الرجلين حد عنده كلمه واقفه محشوره ومعرضه في زوره
الكل هز راسه من سكات
من دلوقتي تبعتوا تجيبوا عمال تظبط المعجنه دي ومن جيبكم علشان قبل ما تفكروا تكرروا تعرفوا ان القرش حراق وطلع كوا قلوبكم عليه
وسابهم وركب عربيته ومشي
رجع رافت بيته وابتسامته مرسومه على وشه وحمد ربنا على جمعته بأولاده من تأني
قبل ما يدخل كان رفعت ورقيه في انتظاره
رفعت شافهم ونفخ :اوووف يا ساتر الواحد كان مزاجه رايق اتعكر في ثانيه :خير يا رفعت
رفعت عملت ايه مع الاولاد مش انتا كنت عندهم بردوا
رافت هز راسه بمعني ايوه
رقيه شكلك مبسوط معني كده انهم وافقوا
رافت اه بس متتعشميش اوووي اصل العيال هايحضروا كل حاجه ولو الكلام مجاش على هواهم هايرجعوا مكان ما جم وانا معاهم يلا تيك كير
وسابهم ومشي وهما بيبصوا لبعض بغيظ
ياترى رفعت ورقيه ناويين على ايه…؟
ياروحي رفعت هايقدر يقابل هارون ويقنعه…؟
يا ترى شبل هيقابل هارون تاني ولا لاء…؟
ياترى اللي جاي مخبي ايه تاني…؟
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة ولاء حامد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية
