-->

الفصل الرابع - عشق بعد وهم



 الفصل الرابع


اكيد في حد تاني مش موافق علي الجوازه دي 


نطقها رحيم الذي ينظر الي اسر بحيره وضياع 


اسر يطلق تنهيده قويه :المشكله مش في دي ...المشكله في الناس اللي بره هيقولوا ايه !!؟


اسر ينظر الي رحيم نظر بشرود ويفكر بهدوء علي الاقل يجد حل لهذه المهزله 


اسر بسرعه وابتسامه :لقتهاااا 


رحيم ينظر لها نظره استغراب :هي ايه 


اسر :انت تروح دلوقتي تقول للكل انك اتجوزتها بس مستني تعلن عنهاا وعشان كدا جبتهم عشان تعلن جوزك منها 


رحيم بخبث :ولله فهمت ياااسر 


اسر بغرور :يابني انت فاكرني ايه  ...المهم انت هربت منهم ازي 


رحيم اغمض عيونه بااالم :مش فاكر فعلا ..انا كنت طالع من الشركه وكنت لسه هركب عربيتي والحرس وراايا بس مفتكرتش اي حاجه غير اني كنت في مكان كلو ضالمه ومفيش غير نور خفيف حاولت افك نفسي وجابت ازاز كان جنبي مكسور وفكيت نفسي في الوقت اللي فكيت بيا نفسي حرسي جم بس ملاقوش الناس اللي كانوا خطفني ومش فاهم في ايه ولا بيحصل كدا ليه بس اللي متأكد منو انو الواحد دا اللي خطفني مكنش عاوزني اكتب كتابي علي  نور 


اسر بحيره :غريبه مين اللي رافض كمان علي  جوازتك انت ونور 


رحيم بهدوء :امال فين كمال 


اسر بهدوء :كان تحت مراقبتنا كان في البيت ومطلعش ...طلع بس وراح النادي ...بس انا مش شاكك في كمال خالص عشان كمال مكنش يعرف ولا وصلتلو اخبار من دي 


رحيم بهدوء وينظر بشرود اما اسر يفكر من دبر المقيده تلك لصديقه ايعقل ان تكون تارا ...نظر الي صديقه التي بنظر لها بصدمه 


اسر بصدمه :بتفكر فاللي بفكر فيا 


رحيم :بس تارا عمرها معملتها وتارا متعملش كداا 


اسر بسخريه :زوجه مثاليه فعلا وقدرت تسيطر عليك 


اضرب المكتب بقوه شديد ويقول بعصبيه مبالغه :ممكن متتكلمش عنها كدا تاني مش كفايه انها رضيت اني اتجوز نور وهي عارفه انو الجوازه غصب عني 


اسر بسخريه :بجد فكرت فيها ازي ...هو انت مش بتقولي انو تارا بتعشقكك بجنون يبقا ازي متعملش حاجه في نور ...دا تارا يااارحيم متنساش ...احسبها في دماغك بس انا صحبك وشاكك فيها ..انا ماشي عشان اطمن علي نور 


رحيم :استنا عندك 


اسر نظره لها نظره استغراب وحيره 


رحيم :نور فاقت ولا لسه 


اسر :فاقت الشغاله شافتها ولحقنها في وقت المناسب وهي دلوقتي قاعده مع ابوك وعمك ...ابقا شوف بقااا هتعمل خبر صحافي النهارده هتقول ايه ...وغادر علي الفور وتركه مشتت 



❈-❈-❈


"غرفه نور*

 


نور :ياعمي 


عادل بضيق :عمي ...انتي ليكي عين تقولي عمي ...هو انتي ليه بتعملي فيا كدا يااابنتي لييه بتوجعي قلبي عليكي انتي وااابوكي 


نور بدموع :مكنتش قادره استحمل ورحيم مجاش وشكلي كان عامل ازي قدامهم واللي سيرتي بقت علي كل لسان ...مقدرش ياااعمي 


عادل بضيق اكثر :تقومي تسيبني انا وااابوكي 


نور :مقدرش اسيبك حقكك عليا متزعلش 


عادل :اوعديني اوعي تعملها تاني ...ولو عملتها يبقا انتي كدا عاوزه تقطعي علاقتك بعمك 


نور بلهفه :مقدرش ياااعمي مقدرش ...انت غالي عندي اوي وفي مقام بابا بالظبط وربنا يعلم 


عادل :وانا مستني توعديني عشان اصالحك 


نور بثقه :اوعدك مش هعملها تاني خالص 


عادل وضع صينه الطعام امامه التي مملؤه من الاطعمه الشهيه 


عادل :كلي بقا ياحبيبتي 


نور :مش جيلي نفس حقيقي يااعمي 


عادل :لا ...و....قطعه دقات ع الباب متتاليه وهو اسر الذي يبتسم لها 


نور بابتسامه :اسر 


عادل :اهو جاه اللي يغرمك عن الاكل كويس انك جيت عشان اشوف عدلي خد الادوايه ولا لا خليك معه عقبال ما اجي


وبالفعل غادر وجلس بالكرسي التي امامه


اسر :عامله ايه دلوقتي 


نور :بخير احسن من الاول 


اسر :كويس ...نور عاوزه اتكلم معاكي في حاجه بس اسألك سؤال الاول واعتبريني اخوكي ومتخبيش عليااا 


نور :اكيد طبعا اتفضل 


اسر :انتي لسه بتحبي رحيم 


نور بتوتر :ها ....لا ..طبعا 


اسر بهدوء :نووور 


نور تفرك يديه بسرعه وعيونها تتجول في الغرفه وتهرب من عنيه اما رحيم تأكد بتلك الحركه انها تحبه بالفعل وهو يعرف ذلك لكنه يجب ان يسمعه انها تحب رحيم بكل تأكيد 


اسر :نور انا عاوزه اساعدك ...ولو قولتيلي  هحكيلك ليه رحيم اتجوز تاراا ...وليه النهارده اتأخر معأنو ولله غصب عنو ومش بااايدو وهحكيلك رحيم بيحبك اززي 


نور بلهفه ودموعها التي تجمعت بعيونها :بيحبني ...هو ...هو بيحبني 


اسر اشفق علي حالتها ولعن صديقه مائه مره في سره :ايوا طبعا بس قوليهااا 


نور بدموع :بحبو دي كلمه قليله ...انا بعشقو اوووي ياااسر بس هو ...هو بيجرحني وبيكرهني ومش عارفه ليهه 


اسر اطلق تنهيده قويه وابتسم علي عشقها تلك :بصي ياااستي ركزي معايا.....رحيم بيحبك وبيعشقكك اوي ...وصف رحيم لحبو ملهاش وصف ...من اول ما حصلت الحادثه وانك السبب في موت اختو ...دا اللي خليه يتأثر شويه ومعرفش بقااا حال رحيم من ساعتها عايش من غير روح متنسيش انها اختو ....وساعتها اتجوز تارا ...عشان ينتقم منك ويحاول ينساكي مش حباا فيها ...رحيم محبش في حياته غيرك انتي ...مشوفتش لما وقعتي ع السلالم ...كان عامل ازي ....رحيم اللي عمره معيط طول حياته ولا حتي ع اخته ....عيط عليكي ...وكان بعيط لصحبو عشان ينقذك ...ولما حاولتي تنتحري كان مجنون وقالب البيت كلو علينا ....دا يعتبر عشق  سيد هولكو ليكي طلع شويه 


نور ابتسمت قليلا ولكن اخفتها وقالت بحيره :مدام بيحبني زي ما بتقول ليه بيتعامل مع تارا و....قطعه اسر الذي يضحك بسخريه علي حديثها تلك 


اسر بسخريه :بيغظك


نور بصدمه وحيره :ايه !!؟


اسر :مش مصدقيني ...عارفه لما يبقوا مع اي حد وخصوصا انتي بيحبوا بيبينوا لبعض اقد ايه هما بيحبوا بعض لكن تشوفيهم ومفيش حد معهم ...اقولك رحيم بيتعامل معها بااحترام وبس وساعات بيخف علي مشاعره عشان هو وجابه كرجل ...فاهمه بس قلبو معاكي انتي 


نور بسعاده بالغه وهزت يديه بحماس التي كانت مجروحه بيها منذ قليلا:اااه ختمت اخر جملها تمسك يديه بحظر واااضح وفي نفس الوقت رحيم يتجه الي غرفته وغرفه تارا ...التي بالممر غرفه نور ...سمع صوت صراخها لا يدري بنفسو الا هو يجري ويردد اسمها بلهفه دخل غرفته وجد دماء تغلي بعروقه واسر يمسك يديه المجروحه ينظر الي الجرح تأذي بالفعل ولا بخير امسك يديه حتي يطمئن عليها لا يدري بنفسو الا وهو يمسك يد اسر التي كانت تمسكها ابعد يده التي كانت تمسكها  بعيده عنها واخذ ينظره لها نظره غضب وغيره امسك يديها بفحص حتي يطمئن قلبه ولهفته تلك اما هي كانت تنظر لها فحقا اشتاقت الي حنانه ولهفته تلك منذ ان كانت صغيره تريد ان تعنفه علي غيابه تلك وتبكي باااحضانو ...اما هو اطمئن قلبو قليلا لما نظر من الجرح يديه نظر الي وجهها حتي يري علامات الوجع ويخفف عنها ولكن وجدها ساكنه وعيونها ...التي غرق فيهم بشده فحقااا اشتاق الي العيون تلك ويريد ان يقبلهم ويغرق من عسل عيونهااا التي تؤدي الي عالم اخر يوجد بهم هم الاثنين فقط ....اما اسر كان يشرح لها الامر ولكن ابتسم بخبث فهو تأكد مئه بالمئه من عشقه لهاا ....افاق علي صوت تكسير كوب نظر الي مكان التكسير تلك وجد تارا تمسك كأس ماء وكسرته في ايديه وقطع زجاج تشرخ يديه بقوه اما هي لا تبالي بشئ سوا ان تتطلع لهم بشر وعيونه الذي تغيرت درجه لونهم مئه درجه ...لا يدري رحيم الا وهو يتجه ناحيه تارا يمسك يديه بحرس شديد ويحاول ان بخرج الزجاج بحرص 


 رحيم هتف بقوه :ايه مش تحاسبي ياااتارا تعالي ...اعلاجها في الاوضه ...يلا ....غادرت معه واتجهت ناحيه غرفته اما نظراته التي كانت لا تبالي بشئ هي نظرات اسر وينظر لها ببرود فهو يعرف لما اكسرت الكوب من يده ...اما نور فهي اشتعلت ايضا من اهتمام رحيم بتارا نظر لها اسر فهو فهم نظراته تلك 


اسر ببرود :فكك منها ...هي لازم تعمل حاجه عشان رحيم يبعد عنك ...بس احنا المره الجايه مش هنسمحلها لانو احنا هنكون فريق واحد 


نظرت لها فكرت ان تتحدث معه علي الحادث الذي وقعت منو والسبب تارا لكن خائفه ان يتراجع اسر باان لا يقف معه وتظل وحيده مره ثانيه ...انظر لها اسر وقد فهم ايضا :عاوزه تحكيلي حاجه ومتوتره 


نظرت لها بتوتر اكبر وتفرك يديه ولا ترد ابدا بينما اكمل اسر ويجلس بجانبه وقائلا بنبره حنان :بصي يااانور ...اوعي تنسي ...اني كنت صديق وانت كنتي صغيره اوعي تشوفيني صاحب رحيم وبيفكر زي رحيم والكلام الاهبل دا ...انا اخوكي وبس ...واوعدك انو هقربك انت ورحيم مع بعض وانتي اللي هتساعديني ...قبل اي حاجه متخبيش عني حاجه فهمتي 


هزت رااسه بالفعل ...اما هو اكمل :ها بقاا عاوزه تقوليلي ايه !!؟


اغمضتت عيونه واطلقت تنهيده قويه وحكت لها عن الحادث وقعت من السلالم بسبب تارا وعن سبب تهدئها السابق بوالدها واتهام رحيم لها بااانها تغير منها 


اسر نظر لها بصدمه ايعقل ان تكون تارا تلك ...ايعقل ان اختطفت رحيم بسبب هذه الزيجه ....يحاول ان يجمع افكاره ويرتبها ولكن قطعه تفكير نور 


نور بتوتر :لو ....مش مصدقني خلاص ...ولا كأني قولت حاجه 


اسر :في حاجه غريبه حصلت النهارده حكي لها عن اختطاف رحيم ...وانه يشك بهااا 


شهقت بقوه :خطفت رحيم ...ازي قدرت تخطف جوزها 


اسر :انا كلامك هو اللي اكدلي فعلا انو تارا اكيد عملتهااا بس كفايه بقا لحد كدا ....هي ضربت ضربات كتيره ...ودلوقتي دورنااا 


❈-❈-❈


بقولك زي ما بقولك كدا كأنوا بيبصوا لبعض نظرات حب والبت ال *قدرت تلعبها صح بس وحياه رحيم عندي لكون مندمها 


نورمان بهدوء وتحاول ان تهدء تارا التي لو كانت بركان فنفجر الان :اهدي ياااتارا متنسيش انو رحيم لسه متجوزهاش ...رحيم متجوزك انتي يعني هي ولا حاجه بالنسبالو ....قطعته صراخ تارا 


تارا بصراخ :انتي مش فااااهمه هي عايزه ايه ....عاوزه تخدوا مني ...عاوزه تاخد رحيم من تارا ....وبتحاول ترجع حبو اللي كان زمان بس دي مش هيحصل ....مش هيحصل طول ما انا عايشه ...دا انا اقتلها قبل متفكر تعملهااا 


نورمان :اهدي و.....قطعه صدمه نورمان التي كانت تشاهد التلفزيون التي بالخلف تارا 


تارا هتفت بحيره هي والاخره ومن صدمتها تلك واخذت تنظر التي خلفهاا اصتدمت ايضاااا عيونه الذي يقتلعون من الصدمه وهي تسمع المذيعه تقول 


اكد بهذا المؤتمر ان رحيم عادل السيوفي اكبر رجل اعمال انه متزوج بااابنته عمه ويعلن امام الجميع انها ملكأ لهااا واكد بهذا العقد الزواج انها بالفعل زوجته ...ولكن السؤال هنا هل يطلق زوجته الاولي ...اما ان يتركه شفقا لهااا 


لا تتدري بنفسها وهي تصراخ وتسقط التلفاز  ارضااا وتحول الي قطع صغيره وبالفعل مازلت تصراخ وهي تكسر التلفزيون بقدمها بعصبيه مفروطه :

هقتلك ياااانور يابنت السيوقي هقتلك 


❈-❈-❈




اقرأ الخبر تلك كمال التي منافس رحيم ويعشق نور بجنون قرأ الخبر عديده مرات وهو يقول بشر :فتحت لنفسك ابواب جهنم وانت مش قدهااا يااارحيم


يُتبع..