رواية عشق الليل دوامة انتقام - بقلم الكاتبة - سحر خالد - الفصل الثالث
رواية عشق الليل دوامة انتقام بقلم الكاتبة سحر خالد
رواية عشق الليل دوامة انتقام
الفصل الثالث
عشق بصدمه حاسب في لحظه كانت في عربيه كبيره جايه عليهم بس سواقه فداها في اخر لحظه
ايهاب................: انت بخير
عشق.............:ايوه
وفي شركه ليل كان يجلس في غرفه الاجتماع في انتظار ايهاب و ريا وفي هذا الوقت كان يتذكر معشوقته الجميله عشق
ليل...............: يا ترى انتي فين يا قلبي وحشتيني قوي هونت عليك كل ده تبعدي عني بس وعد مني تظهري قدامي وانا ادخلك في حضني و نبعد عن العالم ده كله و ساعتها مش هيقدر اي احد يفرق بيننا ابدا
قطع حبل افكار و زين وهو يدخل الى الغرفه
زين...........: ايهاب العمراني بره
ليل وهو ياخذ نفس طويل لكي يعود الى طبيعته............: خليه يدخل يا زين في هذا الوقت دخل
ايهاب..............: سيد ليل الجرحي كان نفسي اشوفك من زمان
ليل .........:اهلا سيد ايهاب اتفضل وانا كمان سمعت عنك كثير بس يعني مش المفروض يجي احد معك
ايهاب............: ايوه كان معي الانسه ريا بس تعبت شويه من السفر فرحت ترتاح واكيد هتقابلها بكره في حفله امضاء العقود
ليل وهو يشعر ان قلبه يخفق بشده بعد ان سمع عن هذه الريا................: تمام خلينا نكمل في الشغل
ونسيبهم بقى في حواراتهم ونروح مكان تاني
كانت تجلس مرام وهي تخطط كيف توقع ليل في حبها ثم قررت ان تكون بدايه خطتها غدا في حفله التي سوف يقيمها ليل بمناسبه امضاء العقود مع الشركه الاجنبيه
مره الوقت وكانت تجلس عشق في الفندق بانتظار ايهاب ولكنه تاخر لتقرر النزول والمشي في احياء القاهره ارتدت يارا ملابسها
في هذا الوقت كان انتهى الاجتماع في شركه الجارحي و ذهب ايهاب الى الفندق
اما ليل فنزل من الشركه وركب سيارته ليذهب الى المنزل هو يعرف انه كل ما يعود الى المنزل يتذكر عشق وذكرياته معه ولكنه يحب ذلك فهي اجمل ذكريات وايام التي قضاها برفق عشق قلبه كما يقول
توقفت السياره في اشاره المرور كان شارد في ذكرياته ولكنه افاق من هذه الذكريات على صوره طيفها تمشي امام سيارته
ليل بصدمه.............: عشق
نزل ليل من السياره وركض ولكنها كانت اختفت في الزحام وظل ليل يبحث مثل المجنون
في هذا الوقت كانت عشق تمشي في الطريق وقطعت اشاره المرور وبعد ذلك مشت سمعت احد ينادي باسم عشق توقفت لحظات ولكن بعد ذلك مشت مره اخرى ولم تستدير
دخل ليل الى سيارته مره اخرى وكان هاتفه يرن برقم زين
ليل .................:الو يا زين
زين.............:مالك يا ليل صوتك مش عاجبني
ليل....................: بقيت بشوفها في كل مكان يا يا زين مش عارف انساها و ازاي انساها وهي كانت ولسه نبض قلبي
زين................: ان شاء الله هترجع يا صاحبي انا واثق ان حبك لعشق هيرجعها لك في يوم من الايام
مسح ليل دمعه خائنه كانت نزلت على خده وهو يتكلم عن معشوقته ثم قال.................: كنت عايز حاجه زين
زين...............: ايوه كان في اوراق مهمه تبع العقود بتاع بكره كنت عايزه تشوفها
ليل................: ماشي خلاص انا راجع الشركه على طول
❈-❈-❈
اما لينا كانت تجلس في المكتب تعمل على بعض الملفات الى ان دخلت
السكرتيره...............: انسه لينا في واحد بره الطالب يشوف حضرتك
لينا وهي تنظر للاوراق امامها ............:مين
السكرتيره.............: مقالش مين حضرتك
لينا .............:طب خليه يدخل
ثم خرجت السكرتيره ودخل هذا الشخص................: ايه موحشتكيش يا لولو
تجمدت لينا عندما سمعت هذا الشخص من الصدمه................ : نادر انت بتعمل ايه هنا يا
نادر..........: ما وحشتكيش يا لولو
لينا................:انت مجنون اطلع بره
نادر..............:لسانك عايز قطعه انا اما رميتك زمان كده ما كنتش اعرف انك اختي ليل جرحي
لينا .......... .....:بسخريه وعرفت اطلع بره
نادر..................: بره ايه انا اقعد واحط رجل على رجل وكمان احنا مش حبايب ولا ايه يا لولو
رفعت لينا يديها ل تضربه ولكن امسك يدها.............: كده زعل اسمع اللي اقولك عليه تنفذى
لينا.................: ابعد عني يا حيوان
نادر ................:حيوان انا حيوان انا هاوريك مين الحيوان
و اقترب منها
لينا................: ابعد عني
وفي هذا الوقت كان زين ذاهب الي لينا من اجل ان ياخذ منها بعض الملفات كاد ان يفتح الباب ولكن سماع صوت بكاء لينا وهي تقول بعد عني في لحظه كانت دخل زين المكتب وامسك نادر من ملابسه وابعده عن لين ثم اعطاه ضرب اوقعته ارضا
ومسك من ملابسه مره اخرى زين بالقرب منها لي يا ابني** وبدا يضرب فيه ثم ابتعد عنه و اتصل ب الحراس لكي ياتوا و ياخذوه
زين للحراس.............: الحيوان ده ما شوفوش في الشركه تاني
ثم اقترب من لينا وهو يقول............: خلاص يا لينا متعيطيش بس هو مين وكان عايز ايه منك
في لحظه رمت لينا نفسها في حضنه وهي تبكي
لينا.............. انا خايفه
زين وهو يحتضنها............: ششششش خلاص ما تخافيش انا جنبك طول ما انا هنا عمري ما هيقرب منك تاني
لينا ............:انا عايزه اروح
زين ...........:حاضر تعال اوصلك
اوصل زين لينا الى المنزل
زين وهو بيمسح دموعها ...............:خلاص بقى متعيطيش
لينا ..............:شكرا بجد يا زين على اللي عملته زين على ايه بس هو مين
لينا .............:ممكن نتكلم بعدين يا زين لاني تعبان دلوقت
زين..........: تمام
لينا...........: ممكن ما تقولش لليل على اللي حصل
زين ...........:هو ايه اللي حصل
لينا...... ....: زين
زين ..........:خلاص مش هاقول ثم اكمل بس لازم اخذ حاجه في المقابل
لينا .............:ايه هي
زين ..............:بكره في الحفله عشان توقيع العقود للشركه نروح سوا
لينا ابتسامه.............: ماشي
زين................: تمام هاجي اخذك بكره بالليل
ثاني يوم مر اليوم بسلام على الابطال وفي المساء وقت الحفله
❈-❈-❈
زين راح اخذ لينا من البيت وكانت زي القمر بفستان اسود جميل وليه فاتحه من الجنب وشعرها مفرود على كتفها
زين ابتسامه ...........:زي القمر
لينا بخجل.............. شكرا
اما ايهام فهو خذ عشق او يارا و كانت لابسه فستان باللون البحر و لما شعرها لفوق الفستان قصير من قدام وطويل من وراء
اما جاسر راح مع اخته مرام وكانت لابسه فستان كب قصير لونه اسود
و في الحفله كان ليل واقف بيتكلم مع شويه ناس عندما دخل زين ولينا
ليل............: ايه يا عم كل ده عشان تيجوا
زين ...........:اعمل ايه اختك اللي اخرتنا
لينا .............:والله
ليل علي مرام..............: ودي ايه اللي جابها كمان
زين .............:جايه مع اخوها
ليل ..............:انا مش قادر اتحمل هي السبب في بعد عشق عني
زين ..............:اهدا يا ليل الناس بتبص علينا
ليل بصدمه...............: عشق
نظر زين ولينا الى ماينظر اليه ليل كان الجميع في حاله صدمه عندما راى وعشق وهي تمسك بيدي ايهاب وتقترب من ليل
ايهاب..............: سيد ليل دى يارا شغاله معي في الشركه يارا ده السيد ليل الجارحي يا
يارا ابتسامه ..............:اهلا
ليل بصدمه..............: عشق انا مش مصدق عشق حبيبتي انت ثم امسك يده وشدها بقوه لتقع بين احضانه
يارا...............:عشق مين يا استاذ بعد
ايهام.................: لو سمحت بعد عنها
زين ............:ايهاب استنى
ايهاب.............: مش شايف حضنها ازاي
يارا.................: لو سمحت بعد عني انت مجنون انا اول مره اشوفك اصلا
ليل بصدمه...............: انتي عشق حبيبتي وبنت عمي عشق جرحي وانا ليل حبيبك فاكراني صح
يارا...............: ابعد عني انا ما اعرفكش ايهاب لو سمحت يلا نمشي
ايهام............ يلا
صدمات يارا باليل عندما حملها على كتفه وسط صدمه الجميع ليل..............: انا هفكرك انا مين
كان ايهاب هيقرب بس زين مانعه
يارا...............:ابعد عني يا حيوان واخدني على فين
ليل............: اخطفك يا عشق قلبي
❈-❈-❈
بعد ما اطلع ليل ويارا من الحفله كان الصدمه على وجوه الجميع ومنهم مرام اللي كانت مش قادره تتحرك من صدمتها
لاني وبعد ما قررت انها تخلي ليل في صفها وقررت انها تنفذ الخطه النهارده في الحفله تظهر عشق ثاني ودمر كل خطتها مرام بشر ..........:يظهر ان المره دي لازم اخلص منك يا عشق بنفسي عشان اتاكد انك ما ترجعيش ثاني لحياتي
انتهت الحفله بسرعه بعد ما امشي ليل وراح كل واحد على بيته وصل زين لينا للبيت
زين بعد ما انزل من العربيه زين.........: لينا تصبحي على خير يا لينا
لينا بابتسامه.............: وانت من اهله
زين
............: انت كويسه يا لينا
لينا ........:ايوه انا كويسه بس اتصدمت لما لقيت عشق قدامنا في الحفله وخايفه على ليل قوي ليه لمي عشق بعد عنه كانت حالته صعبه مش عايزاه يرجع لحاله الاكتئاب دي تاني
زين...........: أن شاء الله خير وانا متاكد ان زي ما قليل بيحب عشق عشق كمان بتحبه اكيد هيرجعوا لبعض
لينا ببتسامه .............:اكيد انا هطلع خلي بالك من نفسك وانت سايق
زين .............:ماشي اشوفك بكره في الشركه
اما مكان ثاني عربيه ليل عشق.........: انت مجنون نزلني من العربيه حالا ام هارمي نفسي من العربيه
ليل بهدوء ............:عشق حبيبتي بطلي جنان مش هقف العربيه الا لما نوصل من المكان اللي احنا رايحين ه
يارا ............:انت مجنون شكلك مجنون قلتلك مئه مره انا مش عشق انا يارا يارا
ليه باصرار...........: لا انت عشق قلبي ومستحيل خليك تبعدي عني مره ثانيه
بعد فتره نازل ليل من العربيه ولف باتجاه يارا فتح باب العربيه يارا بخوف.............: انت جايبني هنا ليه
ليل .................:عشق ما تخافيش انا مش ممكن اذيكي
يارا بخوف........: لا انا عايزه اروح روحنا البيت دلوقت
ليل بهدوء................: عشق بص في عيني انا مش ممكن اذيكي انا جايبك هنا اوريك حاجه هتثبتلك ان انت عشق قلبي وحياتي
ومشت معه الى ان دخل الى المنزل
امسكها ليل دخلوا الى احد الغرف الموجوده في الطابق السفلي لتفاجئ يارا بالغرفه كانت غرفه كانت فارغ لا يوجد فيها غير صور للعشق وليل معا
و صور للعشق منذ طفولتها الى ان كبر تملا كل الجدران الغرفه وقف ينظر لها وهو يسند على الباب ويقول بهدوء................: صدقت دلوقت انك عشق قلبي
كانت يارا تطلع الى الصور بصدمه فهل هي حقا عشق اذا ما الذي حدث الذي جعلها تفقد الذاكره وتختفي بهذه الطريقه
امسكت راسها من الالم حيث كان هنالك صور مشوشه تاتي في رقصها للناس واشخاص واصوات وهي لاتعرفهم لتقع يارا على ركبتيها وهي تبكي راكض اليها ليل
ليل بخوف...............: عشق يا حبيبتي انت كويسه
لتنظر له عشق بضعف ودموعها تنزل وتقول...............: انا خايف
لياخذها ليل بين احضانه وهو يحاول ان يهديها ليل..............: هدى يا حبيبتي انا معك ما تخافيش ما حدش هيقدر يقرب منك طول ما انا معك
لتشعر عشق بالامان في احضان ليل لاول مره تشعر بهذا الامان لتغمض عيونها وتتسلم لهذه الدوامه السوداء يغمى عليها بين احضان
نظر لها ليل بفزع...............: عشق حبيبتي مالك قومي ليحملها ليل وياخذها الى غرفته في الاعلى يضعها على السرير بخوف ثم يمسك هاتفه ليل بغضب للطبيبه..........: خمس دقائق وتبقى هنا لو ما وصلتش في خمس دقائق هيبقى موتك على يدي
ثم يغلق الخط ولا يستمع الى الطرف الاخر و يجلس بجانبها و يمرر يده على وجهها وشعرها ليل بالم وخوف من ان يفقدها ............:عشق حبيبتي انا جنبك اه يا عشق لو تعرفي انا بعشقك قد ايه ما اقدرش اتخيل حياتي من غيرك
ليقطع كلامه صوت جرس المنزل ينزل الى الاسفل ويفتح للطبيبه لتنظر له الطبيبه بخوف
ليل بغضب...............: انتي اتاخرت ليه اطلعي شوفيها مالها ولو حصلها حاجه مش تعرفي ايه اللي هيحصلك لتصعيد هذه المسكينه الى الاعلى وهي تكاد تقع من برثن هذا الشيطان الذي لا يرحم
ليصعد ليل خلفها و تقوم الطبيبه بفحص يارا
لتنتهى ينظر لها ليل ............مالها
الطبيبه لازم تروح المستشفى نعملها شويه فحوصات بس الكشف المبدئي لها بيقول انها تعرضت لصدمه
ليل ........:هي بتقول انها مش فاكره حاجه
الطبيبه ايوه ممكن تكون فائده الذاكره وافتكرت اي احداث وحياتها اللي فاتت وده اللي عرضها لصدمه هي محتاجه الراحه وانا هاكتبلها على ادويه
ليل بنفاذ صبر...........: خلصت تفضلي
لتنزيل هذه الطبيبه وهي تقول بصوت منخفض
............: انا ايه اللي خلاني اخش طب
جلس ليل بجانب يارا على السرير وهو يمرر يده على شعرها ليل.............: مش هتبعدي عني تاني دي اخر مره تبعدي عني فيها يا عشق انت ملكي وهتفضلي ملكي لحد اخر نفس في حياتي يا عشق
وبعد ذلك يغمض عيونه و يستسلم للنوم وهو يجلس على كرسي بجانب السرير و يده على يدها ويده اخرى على شعرها كانه يخاف ان تبتعد عنها او ان يفقدها مره اخرى
استيقظ يارا في الصباح اليوم التاني وهي تشعر بصداع رهيب لتنظر حولها لاتجد احد لتنهض من على السرير وتنزل الى الاسفل لتجد ليل في المطبخ يقوم بعمل الطعام الافطار ليل بتسامه عندما راها.................: صباح العشق على عاشقه قلبي
يارا بهدوء.................: صباح النور ممكن بقى تروحني وريتني الصور وكل حاجه بس انا عايزه امشي من هنا
ليل ................:هي في واحده تسيب جوزها يوم فرحهم
يارا بصدمه.....................: نعم
ليل وهو يخرج من الغرفه كانه الذي يقول لها كلام عادي ليل. ...............: زي ما سمعت النهارده فرحنا في فستان هتلاقيه فوق في الاوضه تلبسيه بالليل عشان الماذون جاي وهنتجوز انا وانت
عشق ...........:انت اكيد مجنون
ليل بهوس.............: انا لو مجنون هابقى مجنون بك ولك يا عشق انت ملكي و بتاعتي وهتفضلي ملكي طول عمرك اعتبريني مجنون مهوس بس انت لي و مش لحد تاني
كان يقول كل كلمه وهو يمسك يدها بقوه اما عشق فكانت ترتجف من هذا الشيطان الذي امامها
عشق بخوف......................: انا بكرهك
ليل بغضب..............
يتبع..