-->

قراءة رواية جديدة معركة بين عاشق ومغتـ ـصب لصباح عبد الله - الفصل 4

 

رواية معركة بين عاشق ومغــ تصب 

بقلم الكاتبة صباح عبدالله




رواية معركة بين عاشق ومغــ تصب

قصه ورواية جديدة من روايات وقصص الكاتبة 

صباح عبد الله


الفصل الرابع



في مكان مجهول


ينظر الشاب الي كنوز بصدمة وهو يقول: 

_ انت بتقولي ايه مين اعدادة عليكي؟


تنفجر كنوز في البكاء وهي تقول:

 _ الكلب عصام اغتصبني


وهنا جن جنون جاسر ينزع القبعة من علي رأسه لتنظر الي كنوز وهي تقول بدهشه:

 _انت انت بتعمل اي هنا؟


لكن كان جاسر وصل الي حد الجنون عندما علم ماحدث الي كنوز، وما فعل بها ذلك الحقير عصام يريد ان يخرج من أجل ان يعاقب ذلك الوغد لكن توقفه كنوز عندما وقفت أمامه ودموع تتسابق على خديها وهي تقول:  انت رايح فين انت عارف اي اللي هايحصل لو طلعت من هنا. 


لكن كان جاسر لا ينظر الي كنوز بل كانت عيون الغضب متحجرها على مايقف خلف كنوز يقلع جاسر الجاكت الخاص به ويضعوا، علي كتف كنوز ثم دون ان يقول شيء يسحب كنوز من يديها، ليجعلها تقف خلف ظهرو كم لو كان يضعها خلف جدار من أجل أن تظل في أمان. بينما قال عصام بغضب:

_ انت مين ياروح أمك.


يرد جاسر بكلمات مثل فحيح النيران المشتعله من شدة الغضب: موتك. 


يضحك عصام بسخرية، وهو ينظر الي السلاح الذي بيدي والي رجاله الوقفون خلفها وهو يقول: موتي طيب خليني اشوف موتي هايفضل عايش قد اي؟


ودون أنذر يطلق عيار نار على جاسر، لكن كان جاسر أسرع منها يحضن كنوز بقوة وبحركه سريعه يبتعد عن طريق الرصاصه التي كانت علي وشك انهئ حياة،  ينظر جاسر الي الفراغ الذي يوجد خلف ظهر كنوز التي ترتجف داخل أحضانه يردف قائلاً متعمد أن يستفز عصام:

  _القوة غلبت الشجاعه والسلاح أسرع من أنفسي  انا واحد وانتم عشره متسلاحين لو بجد فيكم راجل يوجهني وش لوش.


يجيب عصام بحقد:_وانا موافق أقتلك بيدي ومش هحتاج سلاح علشان أقتل صرصار زايك.


يبتسم جاسر بخبث ووجه يشتعل من شدة الغضب، بينما أبتعد عن كنوز وهو يقول بتحذير الي رجال عصام:  اللي هايقرب من الأنسه يقول علي نفسه يارحمن يارحيم.


عصام بغضب ممزوج بسخرية:  لاء دكر يالا تعالى ياروح أمك وانا هاعرفك ازاي تتجرا وتدخل هنا.


كنوز برعب وهي تنظر الي جاسر: انت ليه بتعرض حياتك للخاطر علشاني انا حتي ماعرفش أسمك اي؟!


يرد جاسر دون أن ينظر الي كنوز وهو يقول:

ماتخافيش ياأنسه صاحب الحق، مايخافش واللي يقول يارب مابيتغلبش.


تنظر كنوز الي جاسر وقبل ان تقول شيء تصرخ بصوت عالي عندما رات ان عصام هايغدر بجاسر ويهاجم عليه من الخلف:

 _حاسااااااااب 


ينظر جاسر خلفه وقبل ان يقتراب منه عصام، كان جاسر أسرع منه فايلكمه فى معدته بقوة، الي درجة نزف عصام دماء من فمه بينما قال جاسر بأشمئزاز: مش كنت تقولي الاول انك مستعجل.


يقف عصام وهو يحني ظهره ويضع يدي على معدته،  لكن يشعر أن جاسر يسخر منه يتحكم به الغضب فايتجاهل ما هو به من ألم ويضع يدي على فمه يمسح دمائه، التي تتسارب منه وهو يقول بفحيح الأفعى:


_معلش يادكر نسيت أقولك ان انا بحب كل حاجه تخلص بسرعة.


ويركض بتجاه جاسر لايلكمه على وجه بقوة نزف جاسر الدماء من أنفه. بينما نظر الي كنوز التي تبكي من شدة الرعب ودون قول شيء يرد الكمه الي عصام وكانت اقوة بعشر أضعاف، من لكمة عصام لدرجة  نزف عصام من أنفه وفمه وأخر بعض أسنانه التي إنقلعت من قوة جاسر ودون إنذار يوجه جاسر، اليه لكمه تلوا الآخر ودون رحمة يلكم عصام بقوة فى مكان خطأ وقتل اليه رجولته ليقع عصام ارضاً بينما قال جاسر بغضب واستحقار:  دي بقا مش هاتخليك تعرف حتي تقرب من مراتك بعد كدا.


ثم ينظر جاسر بتجاه كنوز التي تصرخ عندما أقترب منه أحد رجال عصام.


كنوز بغضب وصوت عالي: _سبني ياحيوان انت سبني. 


ودون تفكير تصفع الشخص على وجه بقوة وهي تقول:    _بقولك سبني يابني ادم انت اي مش بتفهم.


يبتسم جاسر على شجاعة كنوز بينما رفع الراجل يدي يريد ان يصفع كنوز علي وجها لكن قبل ان يقترب منها كان جاسر أسرع منه وقام بلكمه بقوة، اوقعه ارضاً بينما قال عصام بغضب وصوت عالي موجه حديثه الي الرجاله و هو لا يقدر ان يقف مره ثانيه:

_انتم بتتفرجوا علي اي يابهايم خلصوا علي.


يركضوا رجال عصام خلف جاسر التي أخذ كنوز وركض الي الخارج يقف جاسر خلف جدار، وعندما يقترب من الجدار أحد كان جاسر يلكمه ولا يقوم مره ثانيه ويكمل ركض هو وكنوز وبعد الكثير والكثير من الركض، تقف كنوز وهي تلهث بشدة وتحارب من أجل ان تستطيع أن تخرج أنفاسه وهي تقول:

 _مش قادره هموت مش قادره اتحرك تاني.


ينظر جاسر خلفه وهو لم يكن أفضل من كنوز فى شيء يرد قائلاً بينما يلهث بشدة هو ايضا:

_طيب تعالي نستريح شويه ولو حد جاه نكمل.

.

تنظر كنوز حولها وهي تقول:  هو احنا فين؟


ينظر جاسر حوله ايضا وهو يقول: مش عارفه الجوا ضلمه مش شايف حاجه علي العموم تعالى نقعد فى الأوضه اللي هناك دي لحد الصبح وبعدين نشوف احنا فين او هانرجع ازاي!


يقول كذلك وهو يشاور بيدي علي غرفة استراحة للمسافرين على طريق لسيارات ترد كنوز قائلة:  ماشي. 


يذهب كلا من جاسر وكنوز الي الغرفة، وتجلس كنوز في أخر الغرفة بينما يقف جاسر وهو يحرس الغرفة خوفاً ان ياتي أحد رجال عصام. ثم ينظر الي، كنوز التي تجلس وهي تضم قدمها الي صدرها وتبكي بشدة وكل ماتذكرت ماحدث أزدات فى البكاء يذهب جاسر اليها بينما يقول دون ان ينظر الي كنوز التي لا ترتدي حجاب، وبعض من ملابسه مامزاقه وهو يقول:_انا اسف ياسنه. 


ترفع كنوز رأسه من علي قدمها، بينما شعرت بالخجل عندما رات جاسر يتجاهل النظر اليها بسبب هذة الحاله التي هي بها لان تضع يديها، على رأسها وهي تحاول ان تغطي شعرها قدر المستطاع وهي تقول ببكاء:

 _ وانت بتعتذر على اي بسي بالعكس انا لازم اشكرك علي اللي انت عملتوا علشاني ومش عارفة من غيرك كنت عملت اي ولا كان الزفت عصام عمل في اي بس انا خايفه اوي علي خواتي انا سايبهم في الشارع ومش عارفة حصل لهم اي دلوقتي.


يرد جاسر بهدوء:

  _ماتخفيش يانسه اخواتك في امان الله انا لاقتهم واخدهم عندي البيت.


كنوز بفرحه:       

_بجد اخواتي مع حضرتك


جاسر بهدوء:  

_ايوا ياانسه اخواتك معي وفي امان الله


كنوز برتياح:   

   _ بجد انا بشكر اوي مش عارفه والله ارد جميلك ده ازاي بس حضرتك مين انا اول مره اشوفك 


ينظر اليه جاسر ولا يعلم ماذا يقول هل يخبرها لان انه هو السبب في كل مايحدث اليها لان وانه هو من كان السبب في موت والديها لكن ظل صامت الي لحظات وبعد تفكير يرد قائلا:  

   _انا اعاوز اقولك حاجه.


"في منزل عصام"


جلس عصام وهو يتألم بشدة ورجاله يتألمون أيضاً خلفه ولن ينجوا احد من غضب ذلك المتوحش  جاسر عندما اغضبوا يردف عصام بغضب:    

_هو فين ابن الكلب ده ابراهيم انا عاوزه قدام مني عاوز اشرب من دم امه والفجرها كنوز انا هاعرف ازاي اربيها.


وفي هذه اللحظة يدخل فوزي ورجاله وهو يقول بغضب:   _وانت مين ياروح امك علشان تربي بنت اخويا.


ثم يذهب بتجاه عصام ويقوم بلكمه بقوه وهو يقول بصراخ:    

_فين كنوز واخواتها ياعصام الكلب بتلعب بشرفي ياعصام وتخون الصحوبي والعيش والملح اللي بيني وبينك ياعصام.


عصام بخبث وكذاب وهو يدعي بالوفاء:    

  _الله يسمحك ياصاحبي انا بردك هاخونك والعب بشرفك.


فوزى بغضب:      

_نعم ياروح امك امال اي اللي انت عملتوا في بيت الزفت محروس ومراته.


يقف عصام وهو يخطط مثل ابليس بينما قال بكذب:   _انا بردك هعمل كدا انا انقذت كنوز يافوزي بس للاسف وصلت متأخر وكانت بنت اخوك عملها علاقه مع شاب في السر وحتى لم انا عرفت جابتها بيتي وكنت مستنيك لم توصل علشان تتصرف انت معها بمعرفتك بس وصل الجدع مع شوية صيع وزاي مانت شايف كسروني وكسروا الرجاله بس كل ده يهون علشانك وعلشان العيش والملح اللي بني وبينك بس شوف انت بتقول اي علي دلوقتي.


فوزي بشك:

_أنت بتخرف بتقول اي ياعصام كنوز مين اللي عملها علاقه في السر.


عصام ينظر اللي مرفت وزوجها محروس بتحذير وهو يقول:      

_لو مش مصدقني ياصاحبي اسال محروس ومرفت.


ينظر فوزى الي محروس ومرفت بينما فهم كلا منهم ماينوي اليه عصام ترد مرفت بكذب: 

  _الباشا عصام بيقول الحقيقه ياباشا بنت أخوك كانت بتجي عندنا البيت مع شاب بس انا ومحروس ماكنش نعرف هي مين كون مفكرنها زبونها زاي اي حد بيدخل البيت بس لم انا بعت صورتها بالغلط للباشا عصام هو اتصال علي وزعقلي وفكر زاي حضرتك ان انا ومحروس عملنا حاجه فيها ولم وصل الباشا كانت بنت اخوك في حضن راجل تانى واخدها بس لم حضرتك وصلت وكنت مضايق انا ومحروس خوفنا نقولك حاجه ماتصدقناش مش كدا بردو يامحروس.


يرد محروس بمكر الثعالب:  

  _ايوا ياباشا ده اللي كان بيحصل كل يوم وانا ومرفت فضلنا سكتين علشان يحكي لك الباشا عصام علي اللي حصل بنفسوا.


فوزي بغضب: 

_ومين ابن الكلب اللي كان مع الفجرها كنوز


عصام:    

_ماعرفهوش هو واد محزق وملزق كده بس تعالي انا مراقب كاميرات  فى البيت تعالي وشوف بنفسك علشان تصدق اللي حصل.


وبالفعل ذهب فوزي مع عصام لكن كتم عصام الصوت وقطع مشاهد من الفديو قبل ان يعرضوا على فوزي دون ان ينته فوزي علي ذلك وعندما يري فوزي جاسر هو من يظهر في الكاميرا يجن جنونه ويصدق كل شيء قالها عصام وهذان الكذبان مرفت وزوجها محروس يردف قائلا بفحيح الأفعى:


_ماشي يابن الكلب انا هعلمك انت والفجرها دي الادب من اول وجديد وحياة رحمة وامي وابوي واخويا لدفنك بالحي ياكنوز ولا كلاب هايعرف لكي مكان بس اصبري علي وشوفي انا هاعمل فيكي اي.


ثم ينظر الي رجاله وهو يقول:      

_عاوز الاتنين دول قدامي قبل طلوع الشمس كلامي واضح. 


الرجال في صوت واحد: _امرك ياباشا.


❈-❈-❈


تقف كنوز هي وجاسر في هذة الغرفة المظلمة بينما يقول جاسر بتوتر: _كنوز كنت عاوز اقولك علي حاجه مهما.


تنظر كنوز الي جاسر نظرات مليئة فضول  من أجل أن تعلم ما هذا الشيء المهم؟ الذي يريد جاسر قوله:_ خير يا.


يقول جاسر:  _جاسر أسمي جاسر يا كنوز.


ترد كنوز بخجل قائلة وهي تضع يديها على وجهها تبعد خصلات شعرها المبعثرة من عليه:  _خير يا أستاذ جاسر اي هي الحاجه المهمه الي حضرتك عاوز تقول لي عليها؟


يرد جاسر قائلاً، و علامات القلق لا تفارق ملامح وجه: _هو بصراحه يا أنسه كنوز انا كنت عاوز أعترف لك أن انا الي كنت السبب فى  موت.


وفجأة يري جاسر نور سيارة يقترب منهم يرد قائلاً.  على أستعجال قبل أن يكمل ما كان يريد قوله:  _تعالي إحنا لازم نمشي من هنا بأسرع وقت قبل مايوصل حد.


يقول جاسر كذلك و هو يسحب كنوز من يديها ويركض بها بين الأشجار 


❈-❈-❈


"في السيارة"


ينظر شخص من نافذة السيارة وهو يقول:  

  _بين كدا مافيش حد هنا.


يرد شخص اخر قائلا:_ أمال راحوا فين انشقت الأرض وبلعتهم يعني أكيد مستخبين هنا ولا هنا خلينا ننزل ندور عليهم علشان مش ناقصين كلمة من فوزي بيه.


يرد الشخص الأول قائلاً، بحنق و هو يفتح باب السيارة.:  _طيب يلا لم نشوف أخرتها اي في اليلة السوده دي.


ينزل الأشخاص الآخرين ويذهب كلا منهم يبحث عن كنوز و جاسر. بينما كان يقف كلا من كنوز  و جاسر خلف أحد الأشجار. بينما قالت كنوز بخوف ، وصوت واطي وهي تنظر الى الرجال المسلحين:  _هنعمل اي دلوقتي؟ انا خايفة اوي لو مسكوني عمي مش بعيد يقتلني بعد الى حصل ده كله.


ينظر جاسر الي كنوز و هو يقول بينما يحاول أن يجعل قلب هذة الصغيرة يطمئن من كلماتها:  _ما تخافيش يا أنسه طول ما انا موجود معاكي صدقني مش ها سمح لحد يلمس شعرها من شعر رأسك بعد كدا.


ثم يبحث بعيناه على مخبئ او مكان يذهب اليه بعيداً عن هذا المكان الذي أصبح خطير، بنسبة لهم لكن لم يجد اي مخبئ او اي مكان يذهبون إليه ورجال فوزي ما نتشرين في كل مكان ينظر إلى أعلي الشجرة، التي يختبئون خلفها وهو يقول:_تعرفي تطلعي على الشجرة دي.


تنظر كنوز الي أعلي الشجرة وهي تقول بدوون فهم:    _قصدك اي مش فاهمه؟


❈-❈-❈


يرد جاسر قائلاً وهو يحاول ان يشرح وجهت نظرة الي كنوز:  _ بصي انتي ها تطلعي على الشجرة دي وانا هحاول اعمل اي حاجه علشان يمشوا من هنا.


ترد كنوز بخوف وهي تمسك جاسر من قميصه الأبيض، الذي يظاهر عضلات ذراعيه وصدره العريض:  _ لا ما ترحش في اي مكان بالله عليك ما تعرض حياتك للخطر دول ناس ما يعرفَوش حاجه عن الرحمه.


ينظر جاسر الي كنوز و هو يقول بينما يحترم قلق وخوف كنوز في هذا الوقت الصعب:  

_ما تخافيش يا أنسة ان شاء الله مش ها يحصل حاجه بس لازم نعمل حاجة علشان نقدر نخرج من هنا و طول ما ناس دي هنا مش ها نعرف نعمل حاجة ولا ها نعرف نروح لمكان وما فيش وقت كتير والنهار هيطلع.


يتبع..

إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله من رواية معركة بين عاشق ومغـ ـتصب، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية


رواياتنا الحصرية كاملة