رواية جديدة تز وجني متملك قا سي لصباح عبد الله - الفصل 6
قراءة رواية تز وجني متملك قا سي كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية تز وجني متملك قا سي
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة صباح عبد الله
الفصل السادس
عند عمر وملكه في السيارة
ملكه بدموع: خلاص يا عمر انا اسفة والله ماهقراره تانى.
ينظر إليها عمر بغضب وهو يقول: إني قولتلك اي يا ملكة من قبل ما تروحي الزفت الكليه مش قولتلك كلام مع أي زفت ولا زفتة ماتعرفهاش ممنوع..
ملكه بحزن: والله يا عمر ماتكلمت ولا قلت حاچه هو الچدع كان عاوز يخد نسخة من المحاضره من نور صاحبتي بسي من حظي الزفت انت چيت
عمر بضيق: من حظك الزفت يا ملكة
ملكه ببراءة: لا والله مش قصدش اكده يا عمر
عمر بغضب.. أسمعي يابت عمي تقصد ماتقصديش إني قرارت نعمل فرح الشهر الجاي إني خلاص زهقت بقي لي أربع سنين خاطبك وكاتب عليكي كفاية اكده.
ملكه.. بسي يا عمر انت عارفة أن المتحنات قربت ومش حينفع نعمل فرح دلوقت.
عمر.. مالي في هو إني بعرفك مش بخد باذنك الفرح حيكون الشهر الجاي كلمة وقولته
ملكه. بياس.. ماشي ياعمل اللي تشوفه صح أعملوا واللي في الخير يقدموا ربنا
❈-❈-❈
في المنزل..
في غرفة الحاج عطيه يدخل أسر وهو يقول بحترام.. كنت تعوز حاچة مني يابوي
الحاج عطيه بضيق.. والله لسه فكر تچي يابيه.
أسر وهو يضع يدي خلف رأسه .. معلش يابوي كان في حاجه كنت تعوز مني حاچه
الحاج العطيه... أقعد يا أسر عاوز أقولك علي حاچه.
يجلس أسر علي مقعد بجوار الحاج عطيه وهو يقول.. خير يابوي
الحاج عطيه من دون مقدمة.. قولي يا أسر من غير لف ودوران أي اللي حصل الصبح يخلي تنسيم تصرخ اكده.
أسر بتوتر. . ماقولت للكل الصبح أنها خافت من فار يابوي.
الحاج عطيه.. والله قلبي وعقلي مش يصدقوا أن واحدة تعمل اكده عشان شافت فار علي العموم أسمع يا أسر حقولك اي تنسيم لسه عيالها مش جتفهم اللي انت حتعوزة منها گ زوجها دلوقت وإني مش بمنعك من حچك ياولدي بسي تنسيم لسه صغيرة علي اكده والكل ملاحظ غيرتك الزايدة عليها عشان اكده إني بقولك خد بالك تقرب او تلمس تنسي قبل ماتم 18 سنه انت فاهم يا أسر كلامي مش اكده.
أسر بتوتر.. ايوه ايوه فاهم يابوي وماتخافش من حاچه.
الحاج العطيه .. عارف إنك راجل يا أسر ومش حتخيب ظني فيك ومش حتخذل أحمد الله يرحمه لم وصاك علي بنتها مش اكده يا أسر.
أسر وهو ينظر الي الحاج عطيه بشرود.. أن شاءلله يابوي إن شاءلله حتعوز حاچه مني قبل ماروح يابوي.
الحاج عطيه بتسأل.. حتروح فين ياولدي
أسر بخجل.. كانت تنسيم تعوز تخرچ عشان اكده حخارجها تشم هوا وتغير جوا.
الحاج عطيه بابتسامة. . ماشي ياولدي روح وخد بالك منيها بسي مش حتروح الشغل النهاردة.
أسر.. بصراحه لع يابوي مش حروح
الحاج عطيه.. والله غريبة انت من يوم موت أحمد الله يا رحمه وانت تطلع الفجر ماترجعش غير فى انصاص الليلي اي اللي حصل دلوقت.
أسر وهو يحاول أن يتخلص من اسألت ولدها
لع ولا حاچة يابوي بسي تنسيم دخلها علي أمتحنات عشان اكده قولت اخارچه تغير چوا قبل المتحنات.
الحاج عطيه دون إقتناع. . ماشي ياولدي روح الله يسعدكم؟
❈-❈-❈
عند نور وحاتم
تقف نور مع أحد أصدقائها اما حاتم فهو كان يقف بعيداً عنهم ويمسك الهاتف في يديه أردفت صديقة نور قائلة بهمس : يالههههوي يابت يا نور أبن عمك حتة چمر.
تنظر نور إلى صديقاتها بضيق وهي تقول : بقولك اي يا ندي مالقيش دعوة بحاتم إني بنقولك وبنحذرك اهو.
تضحك ندي بستفزاز وهي تقول. . ما هو چمر َمن حچك تغيري على مش أكده بردك.
نور بغضب. . ندي اكتمي خالص وماتفتحي خشمك بحرف أصلا انتي عارفه لم بضيق بعمل اي.
ندي بخوف .. خالص أهدي مش حقول حاچه تاني مش تضيقي إحنا بنهزر مش قصدي حاچه والله.
نور .. طب اسكتي عاوزه اركز في الآثار
ندي .. حتركزي على الأثر بردك.
نور بغضب.. تصدقي وتأمني بالله اني اللي غلطانه علشان ماشية مع واحدة مخها شمال زايك عن إذنك ياخيتي.
ندي بحزن مصتنع تمسك نور من يديها وهي تقول.. استنى يانور رايحه فين وسيبني لحالي اهنايه وبعدين إني شمال يانور انتي شايفين أكده عشان بنهزر معاكي.
تنتبه نور على ماقلت وهي غاضبة وان كلماته اجرحت صديقاتها.. لع ما قصدش اكده مش تزعلي أحب على يدك ماقصدش والله.
تحضن ندي نور وهي تقول.. خلاص مش زعلت منك بنهزر وبعدين ماتقولي اللي تقولي مايهمني إني عارفة إنك مجنونة وماتعرفي اي تقولي وقت چنانك.
❈-❈-❈
نور بغيظ من صديقاتها.. يابت المحروقه روحي ياشيخه منك الله حرقتي دمي
يقف أمام نور وندي مجموعة من الشباب لكن بعيد عنهم قليلاً أردف أحد الشباب قائلا.. تصدق ياض انت وهو أن انا ماكنتش أعرف أن الصعيد فيها قمرات كدا.
يرد عليه أحد اصدقائه قائلًا.. قصدك على مين
الشاب.. قصدي على القمر اللي واقف قدمي ده.
ينظر جميع الشباب الي ماينظر إليه صديقهم ليصدر أحدهم صفاره بصوت عالي وهو يقول.. لا قمر اي دي صروخ ماشي على لارض يابني.
وهنا ينتبه حاتم على نظرات الشباب على ندي ونور أردفت نور بقلق.. بقلك اي تعالى نمشي من اهنايه.
ندي.. ليه لسه ما تفرجني على كل حاچه
نور.. الله يخليكي يا ندي خلينا نمشي من اهنايه جلبي حسس أن حيصل نصيبه بعد شويه.
ندي بعدم فهم.. ليه تقولين اكده.
❈-❈-❈
وفجأة يلكم حاتم أحد الشباب بوكس في وجه وهو يقول بغضب راجل صعيدي.. انت تقول اي ياروح أمك انت وهو.
واحد من الشباب.. وانت مين ياروح أمك
الشاب الذي ضربه حاتم يمسك حاتم من لايقة قميصه ويظل يلكم حاتم في واجه دون توقف تركض نور بتجاه حاتم وهي تقول ببكاء.. سيبوا الله يخليك ياخوي
ينظر إليها الشاب بقزاره وهو يقول.. هو يخصك ياموزة
نور بخجل.. ايو ولد عمي
حاتم بغضب.. اطلعي بره يا نور وحسابك حيكون زفت
أحد الشباب بمغزله.. يا جمال نور وحلاوة نور
حاتم يغضب بشدة ودون تفكير يلكم الشاب الذي يغازل نور بقوه وهو يقول. . دي خاطبتي يابن الك*لب.
يذهب الشاب إتجاه حاتم يريد أن يضربه لكن تصدى إليه حاتم وقام هو بضربه لكن يذهب جميع الشباب الي حاتم ويقوم بضربه جميع لتصرخ نور بصوت عالي ليأتي الجميع من في المتحف الأثري ويبعدو الشباب عن حاتم الذي ينزف من أنفه والقدمات أصابت وجه بالكامل وبعد أن أنقذوا الناس حاتم تذهب نور بتجاه وهي تبكي أردف حاتم بتعب وهو يحاول أن ينهض.. بتعيطي ليه انتي دلوقت
نور ببكاء.. بعيط عشان خافت عليك
يجلس حاتم نصف جلسة وهو يقول.. بجد يابت عمي خافتي علي
نور بدموع.. ايو خافت عليك
ينظر إليها حاتم وهو يبتسم بينما قال..طب يابت عَمي مش تخافي إني كويس الحمد لله
نور.. كويس ايي بسي ده انت بقيت شكل الچموسه المدبوحة.
حاتم بضيق.. چموسه يا نور
نور.. ايوه
حاتم بغضب.. ما الحچ على إني عشان متعلق وبتنيل على عيني بحب جموسة زايك.
نور بغضب.. اني جموسة ياحاتم طب تصدق وتأمني بالله إني اللي غلطانه والحچ على عشان خايفة وقلقانة على واحد مايستهل زايك.
يرد حاتم قائلاً.. أعملك اي ما انتي اللي بطبشي زاي چموسة إني كنت حموت عشانك وانتي تقولي شكل الچموسة المدبوحه.
ترد ندي بضحك قائلة.. والله في ده معك حچ هي فعلاً بطبش.
تنظر نور الي ندي وهي تنفخ من شدة الغاضب.. إني بطبش زاي الچموسة يا ندي الكلب وربي لوريكي حعمل فيكي اي دلوقت
تنظر ندى الي حاتم وهي تقول.. وحياة ربنا ياولد عمي تمسكها ماتسبها غير لم تهدي
لكن كانت ركضت نور خلف ندى وهي تصرخ وتتوعد إليها ينهض حاتم بتعب وهو يقول بينما يحاول أن يلحق كلا من ندي ونور وهو يقول.. أهدي يابت المچنونه انتي وهي إني مش قادر اتخنق مع حد تاني عشان خاطر جمال أعيونك انتي وهي..
❈-❈-❈
وبينما يسير حاتم خلف نور وندي تاتي سيارة وهي تركض بأقسي سرعة وفجأة يحلق جسد حاتم في الهواء ويسقط على لارض أمام أنظار نور وندي الذين صرخوا بصوت عال باسم حاتم وهم يركضوا مثل المجانين نحو حاتم الذي سقط فوق لارض ولم ينهض مره ثانيه.. نور بصراخ حاتم لع
❈-❈-❈
في المنزل
يجلس كل من حنان ووفاء مع بعضهم وفجأة وضعت حنان يديها علي قلبها بينما أردفت وفاء قائلة.. بسم آلَلَهّ الرحمن الرحيم خير مالك يأم حاتم
حنان بقلق.. مش عارفه ياخيتي چلبي انقبض مره واحدة ليه اكده چلبي حسسني حيحصل حاچه مش كويسة.
ترد وفاء قائلة.. حاچة اي بس ياخيتي لا تخافي أن شاءلله خير.
حنان.. الله يسمع منك
وفاء. . أن شاءلله بسي قوليلي ياخيتي اي رايك في اللي بيحصل في البيت ده.
حنان باستغراب.. تقصدي أي يام عمر مش بفهمك.
ترد وفاء.. قصدي علي سلفي أسر وتنسيم إني شايفة أن عيون أسر مابقتش تشوف تنسيم بت ولد عموا.
حنان بفزع.. يامصبتي تقصدي أي ياخيتي تقصدي أن أسر ممكن يعمل حاجه في تنسيم
وفاء بخبث.. ايوه هو ده قصدي.
وفجأة يدخل أسر وهو يحمل حازم الذي يغط في نوم عميق وتنسيم يصمت كلا من حنان ووفاء عندما يرون أسر أردف أسر قائلاً.. السلام عليكم
ترد حنان ووفاء في صوات واحد.. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته حمدلله على السلامة
وفاء بخبث.. تعالي يا تنسيم ياحبيبتي أحكي لي عملتي أي النهارده وانتي بتتفسحي مع عمك أسر
تنظر تنسيم إلى أسر الذي قال.. طب روحي انتي اقعدي معهم اشوي وإني حطلع حازم على ماتجي
تهز تنسيم رأسها بالموافقة ويذهب أسر بتجاه الدرج وتذهب بتنسيم يتجاة كلا من وفاء وحنان أردفت وفاء قائلة.. تعالي ياحبيبتي اقعدي چنبي اهنايه وحكي لي أي اللي حصل
تبتسم تنسيم ببراءة وهي لا تفهم ماتنوي وفاء إلىه وتسرد إليهم كل شيء حدث أردفت حنان قائلة.. الله يسعدكم يابنتي ويفرح چلبك كمان وكمان.
ترد وفاء قائلة.. يسمع منك ربنا ياخيتي بسي احكيلي يا تنسيم يابنتي اي اللي حصل الصبح يخليكي تصرخي اكده.
تنظر حنان إلى وفاء بينما كانت تلوي شفايفها.. ما قال أسر أنها خافت من فار يام عمر
ترد وفاء بحنق.. ما قصدش حاچة ياخيتي بسي كنت خايفة أن يكون أسر زعل تنسيم في حاچة أصلها صرخت باسم ابوي عطية
ترد تنسيم بتوتر بينما تذكرت كل ماحدث بينها وبين أسر.. لا والله ياعمتوا عمو أسر ماعملش لي حاجه انا بس اللي خوفت لم شوفت الفار وكان عموا أسر نايم علشان كده صرخت باسم جدوا عطية بعد اذنكم هطلع علشان عاوزه أنام عندي مدرسة الصبح
حنان بابتسامة.. اطلعي ياحبيبتي نوم العوافي يابنتي
تنسيم.. الله يعفكي
❈-❈-❈
في غرفة أسر
يدخل أسر الغرفة وضع حازم على الفراش وذهب تجاه دورة المياء وغير ملابسه وارتدا ملابس بيتي وجلس على الفراش ينتظر قدوم تنسيم وبعد وقت ليسه بكثير تدخل تنسيم إلى الغرفة أردف أسر بتسأل قائلاً. اتاخرتي ليه أكده يا تنسيم؟
ترد تنسيم وهي تأخذ ملابسها من الخذانة..لا ولا تأخرت ولا حاجه ياعمو أقصد يا أسر
يذهب أسر بتجاه تنسيم وقام بأحض**انها من الخلف وهو يقول.. بسي وحشتني قوي يا تنسيم.
ترد تنسيم بخجل بينما تحاول أن بتعد عن أسر.. طيب عاوزه أروح أغير هدومي علشان أنام ممكن.
يبتعد أسر عن تنسيم وهو يقول.. ماشي ياچلبي بسي ماتغيبشي عشان حستنكي على ماتچي.
تنسيم بتوتر .. حاضر
وبعد وقت كانت تنسيم خرجت من دورة المياء لتجد أسر فارش غطاء على لارض مستلقي عليه أردفت قائلة باستفهام.. أسر هو انت هتنام على لارض ليه السرير كبيرَ وهاخدنا كلنا.
ينظر أسر إلى تنسيم وهو يقول.. ما أنتي حتنامي معاي أهنايه أطفي النور وتعالى يا تنسيم.
تذهب تنسيم بتجاه الفراش وتجلس عليه وهي تقول بعند طفولي.. انا مش هنام على لارض مهمه يحصل.
ينظر إليها أسر وهو يبتسم بخث.. يعنى مش حاتچي تنامي چمبي. اهنايه يا تنسيم
ترد تنسيم وهي تظهر بشجاعة.. أيوا مش هنام على لأرض خالص.
أردف أسر بصوت خشين وهو يتعمد اخافت تنسيم.. ماشي يابت أخوي حاچي إني بسي انتي المسؤولة عن اللي حيحصل لك إني ماليش في.
❈-❈-❈
تنهض تنسيم من علي الفراش بخوف قبل أن ينهض أسر من مكانه وهي تقول.. لا لا مش تتعب نفسك هاجي انا.
يضحك أسر بخفه على حركات تنسيم الطفولية وهي تنهض من على الفراش بينما قال.. ماكان من الاول يابت أحمد لازم يعنى أخوفك عشان تسمعي الكلمة.
تنسيم بضيق وهي تستلقي على لأرض بجوار أسر.. على فكره بقا انت رخم اوي
يضحك أسر وهو يقول.. بقا اكده إني رخم يا تنسيم.
ترد تنسيم بخوف.. ها مين قال كدا ده انت حتة سكره وكيوت اوي.
يضحك أسر بصوت عالي وهو يقول. انتي قولتي اكده مش حتكلي بعقلي حلاوة يابت أخوي وحتتعاقبي يعني حتتعاقبي.
تنسيم بخوف.. لا خلاص ياعمو قصدي يا أسر انا اسفة مش قصدي.
لكن يمنعها أسر عن ما تريد قوله وأخذها في عالم أخر لا يوجد في أحد غيرهم عالمهم الخاص..
❈-❈-❈
يوم الثاني
يستيقظ أسر وتنسيم على صوات عالي يأتي من الأسفل أردفن تنسيم بنعاس قائلة.. هو في اي؟
أسر وهو ينهض من جوار تنسيم.. ماعرفش حنزل أشوف في اي وحاچي.
تذهب تنسيم بتجاه الباب وهي تقول.. استنى هانزل انا كمان معاك.
يمسك أسر تنسيم من زطذراعة وهو يقول بغضب.. نعم ياروح أمك حتنزلي أكده كيف
ترد تنسيم قبل أن تنتبه على ما ترتدي..مالي يعني
ثم تنظر الى نفسها وهي تقول بخجل .. اوبس أسفة يا أسر والله ماخدش بالي.
يرد أسر .. طب غوري روحي البسي حاچ يادك القرف فيكي وفي حلوتك دي.
❈-❈-❈
في لاسفل
تبكي حنان بشدة بعد أن تصالت عليهم نور واخبرتهم عن الحادث الذي أصاب حاتم وأنهم في المستشفى من يوم أمسي أردفت حنان ببكاء.. إني عاوزة أبني هاتولي حاتم إني عاوزة أبني.
وفاء ببكاء هي أيضا.. اهدي ياخيتي أن شاء الله حيكون بخير بس قول يارب.
ينزل أسر من علي الدرج وهو يقول بقلق.. خير في أي چماعةوانتي يا أم حاتم تعيطي ليه أكده على الصبح.
يرد عمر على أسر بحزن قائلا.. حاتم ياعمي عربية خبطتوا وهو دلوقت في المستشفى وماحدش يعلم بحاله غير ربنا.
يرد أسر بدهشة. حادث كيف وهو فين دلوقت وفين نور؟؟.
يتبع
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية