قراءة رواية جديدة أنا ووشمي وتعويذة عشقك لهدى زايد - الفصل 31 - 2 - الإثنين 12/2/2024
قراءة رواية أنا ووشمي وتعويذة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية أنا ووشمي وتعويذة عشق
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة هدى زايد
الفصل الواحد والثلاثون
2
تم النشر الإثنين
12/2/2024
ردت " رقية" أخيرًا نافية
- لا مش بالظبط كدا هو بس حصل
- إيه يا بت احكي لي بدل ما اموتك و اشرب من د مك دلوقت
- مختاوفنيش يا دعاء منك أنتِ طول عمرك صاحبتي مش خالتي جاية دلوقتي و تخوفيني منك وترعبيني أكتر من أنا مرعوبة !
تنهدت " دعاء" بعمق و هي تتطالعها بنظراتٍ حائرة ثم حدثتها بنبرة هادئة عن ذي قبل قائلة بحنو و حب بعد أن ضمتها:
- احكي لي يا حبيبتي أنا أمك اللي بتحبك و بتخاف عليكي لو مكنتيش هتحكي لدودو حبيبتك هتحكي لمين يعني !
تابعت بنبرة مرحة قائلة:
- لـ نبيلة مثلا !!
تبسمت " رقية" بمرارة لذكر والدتها التي لم تفعل شئ في حياتها سوى حضور لأرقى بيوت الازياء و الموضة، لا تعرف عن ابنتها قدر ما تعرفه " دعاء" لو شئنا الدقة في وصف علاقتهما فهي كل ما تعرفه عن ابنتها أنها ابنة عبد الكريم الذي تجرعت على يـ ـده مرارة الحياة .
❈-❈-❈
في مساء نفس اليوم
مددت " دعاء" جـ ـسدها جوار ز وجها بتعبٍ و إنهاك نظر لها و قال:
- نامت رقية خلاص ؟!
- اسكت يا فضل دي طلعت عيني
- له عملت إيه مع يوسف ؟!
ردت بكذب:
- هتعمل إيه يعني اللي تعرفه أنت اعرفه أنا كالعادة ماسكين في شعور بعض و وصلت بينهم للطلاق
تابعت بجدية :
- بس يومين و يتصالحوا زي العادة
ابتسم لها و قال بغمزة من عينه
- حلو دور الخالة اللي بتداري على بنت أختها دا عجبني و بصراحة لا يق عليكي على العموم حقك تحتفظي بأسرارها و دا يفرحني
ختم حديثه قائلًا:
- نفسي علاقتك بـ تميمة تاخد نفس المنحى دا زي ما هي اخدت مع دعاء و ساجد كدا
ردت " دعاء" بجدية قائلة:
- متزعلش مني يا فضل بس أنا اللي عاملة حدود بيني و بين تميمة و دا مش تكبر مني و العياذ بالله بس أنا عارفة تميمة بنتك من النوع اللي بيحب يعمل مشاكل كتير و أنا بصراحة مبحبش المشاكل ووجع القلب لكن دعاء و ساجد كانواغيرهاخالص بالعكس هما اللي اخدوا خطوة القرب مني و اتعاملوا معايا على اني واحدة منهم مش مرات ابوهم اللي جت خدت مكان أمهم بالعكس خالص دول حسسوني إني أمهم فعلا و أنا مبسوطة بدا اوي و شال من على قلبي حِمل كبير من تأنيب الضمير أما تميمة هتيجي هتيجي مش مستعجلة علىيها و بكرا أفكرك اننا هنبقى اكتر من رقية كمان !
رد " فضل" و قال برجاء
- ياريت يا دعاء احسن تميمة واخدة عقلي و مافيش حاجة بتقلقني غيرها طول ما أنا برا لما خلاص تعبت .
❈-❈-❈
بعد مرور يومين
كان " يوسف" داخل شقته القديمة في أحدى المناطق السكنية، ظل يلملم صورهم المعلقة في كل مكان ثم دخل الغرفة المجاورة لغرفة النوم وضعهما خلف الأريكة الخشبية، القى نظرة تفقدية ليتأكد من كل شئ، جلس على المقعد و هو يقلب أحد البومات الصور الخاصة بها ابتسم على هذه و تنهد لرؤية تلك، ملس بيـ ـده برفق تمتم بخفوت قائلًا:
- عحبك يا رقية و مهبكسيش واصل حتى لو چدي و العيلة كلتها اتبرت مني، بكفاية عليّ أنتِ يا أم مخ تاخين و جلب كيف الحچر الصوان .
انتبه أخيرًا لصوت ناقوس الشقة، طبع قُبلة خفيفة على صورتها ثم وضعه جنبًا، وقف عن مقعده متجهًا حيث باب المنزل، فتحه ليجد جدهُ و أخبه ماثلان أمامه، أشار بيـ ـده للداخل و قال بترحاب:
- أهلًا يا چدي اتفضل اتفضل
رد الجد و قال بجدية:
- دريت إنك هتبيع الشُجة ديه صُح يا يوسف ؟!
جلس " يوسف" مقابلة جده و قال بعقلانية
- مين جال كِده يا حبيبي أبيع حاچة من ريحتك ؟!
- هملنا من حديدتك المعسول ديه ماهتكلش عجلي بحلاوة أني چاي دلوجه عشان اعرف هتعمل إيه مع عبد الكريم و بته !
سكت " يوسف" مليًا ثم قال بهدوء:
- هتمم چوازتي يا چدي
رد الجد بعصبية مفرطة و قال:
- أنت بعد كل اللي عمله عبدالكريم و بته لستاك ماسك فيهم كيف الكلب اللي ماسك في رمة !!
رد " يوسف " بضيق و قال:
- يا چدي طول عمرك حجاني ليه دلوجه بتحود عن الحج ؟! أني ضربت الراچل في بيته و الراچل ديه مريض و أني مكنتش في واعي وجتها من حجهم يجولوا اللي جالوا ديه و بزيادة قمان !
- يعني من الآخر هتكمل الچوازة ديه ؟!
- يا چدي يا چدي الچوازة ديه أني لو مكملتهاش متچوزش حد غيرها واصل
تابع برجاء و قال:
- الله عنيك يا چدي وافج و خلونا نكملوها بجى
- اني مكنتش واجف في طريجك يا ولدي اللي واجف ابوها أبو مخ تاخين ديه !
- معلاش يا چدي معلاش خليها عليك المرة دي
رد الجد بهدوئه المريب
- على كيفك يا ولدي أنت اعمل اللي يلد عليك و أني قمان هعمل اللي يلد عليّ
- جصدك إيه ؟!
- بعدين يا ولدي بعدين تعرف جصدي
وقف الجد عن المقعد و قال :
- هم بينا يا فايز ورا مصالح
تفقد الجد الشقة جيدًا حتى و قع عيناه على صورة نسى تمامًا أمرها حفيده تبسم و قال:
- بت البندر كلت بعجلك حلاوة بس معلاش الصبر حلو برضك يا ولدي أني راچع دلوجه و لما اوصل رايد اسمع منيك الخبر الزين
- حاضر يا چدي .
❈-❈-❈
بقى بنتي أنا تتحوز الصعيدي دا !! مستحيل حتى لو متجوزها يطلقها مش ممكن بنتي تتجوز الجر بوع دا
اردفت " نبيلة" عبارتها مستنكرة زيجة ابنتها من ابن " خيرية" كما توصفه، بينما جلس
ز وجها يقرأ الجريدة كعادته اليومية، رد دون أن يرفع بصره و قال:
- الجر بوع اللي مش عجبك دا مقدم في الداخلية و له مركزه في بلده و الصعيد اللي مش عجباكي دي بلدي وبلد ابويا انا كمان يا نبيلة
- شهاب من فضلك مدخلش المواضيع في بعضها انا بسببك اتنازلت عن بنتي وراحت لابوها اللي سابها تتجَ ـوز واحد زي الجر بوع دا لا و ابن مين ابن خيرية. الست اللي بتبقبل العمى ولا تقبلني أنا وبنتي
احنا نسيبنا من البنت اللي بتموت ونمسك فيكي أنتِ و خيرية قلنا يا نبيلة هنلم الموضوع وهنقول انها كانت متجـ ـوزة من زمان وخلاص و نمم الموضوع لكن ازاي تتدخلك أنتِ و أبوها و كل واحد فيكم لازم يحط تحكماته
نظر لها و قال بحزنٍ لتلك المسكينة التي لا حول لها و لا قوة:
- اللي مش قادر افهمه أنتِ ازاي كنتي
هتمو تي على بنتك و دلوقتي بتتحكمي. فيها و الكارثة الأكبر إن كل واحد منكم بيعاند عشان ينتصر سوى أنتِ أو عبد الكريم !!
إيه لازمة اللي بتعملوا دا ما تجـ ـوزها اللي بتحبه ولا إنتوا حابين تشوفوها حزينة ؟!
- لازمته إن اللي غلط يتحمل نتيجة غلطه وجـ ـواز من يوسف مش هيحصل لو اتقلب راسه تحت و رجله فوق و إن كان على بنتي هعرف اربيها من أول وجديد
بعد إيه يا نبيلة بعد ما فات اوان الكلام !!
لسه مافتش يا شهاب و بنتي دلوقتي في حضني و يوسف مش هيلمح طرفها حتى
بنتي مش هجـ ـوزها وهخليها جنبي و دا هيكون اكبر عقاب ليها انها تتعلم ان الغلط نتايجه كبيرة مش صغيرة ابدا
اللي زيها مايستحقش غير الموت وموت كمان كدا رحمة ليها
اما دعاء لو جدعة تقرب لبنتي و انا هعرفها مقامها كويس اوي هي وابنها
ابتسهم بتهكم و قال :
-أنا مش عارف أنتِ بتعاملي دعاء أختك زي ما تكون عدوتك ليه كدا ؟! مع إنها و من وجهة نظري هي الوحيدة اللي قدرت تنقذ بنتك من ضايعها بينك و بين ابوها
ردت " نبيلة"قائلة:
- قصدك خطفت مني بنتي !
- خطفت !!
- ايوة خطفت و لا أنت فاكر جوا المحلسة و القرب و إن الخالة والدة اللي دايرة تعمله دا هو دا الوش الحقيقي لدعاء لا يا حبيبي دعاء عاوزة تقولي بصي و شوفي كويس يا نبيلة ولادك بيجيوا و بيحكوا لي عشان أنا الصـ ـدر الحنين انما أنتِ زي رجل الكرسي ملكيش لازمة و كفاية عليكي بيوت الازياء و حفلاتها
رد " شهاب" بأسف و قال:
- للأسف يا نبيلة أنتِ قلتي اللي كان نفسي اقوله من زمان أنتِ فعلًا بقيتي واحدة تانية خالص واحدة كل اللي يهمها المظاهر و بس ولادك آخر همك انما دعاء نجحت في انها تكون الخالة و الأم، وقفت ابنها على رجله و بعدها فكرت في نفسها و لولا إصرار ابنها على جوازها من فضل مكنتش خدت الخطوة دي انما أنتِ كنت أنا بالنسبة لك طوق نجاة من الفقر .
❈-❈-❈
بعد مرور عدة أسابيع
لم يحدث شيئًا جدير بالذكر سوى محاولات
" يوسف" التي باءت جميعها بالفشل و في إحدى زياراته لمنزل والدته تقابل مع " رقية"
أخيرًا حاول أن يعتذر مرة و أن يثور مرة و بين هذا و ذاك تمت المثالحة و عفت عنه، و عادت المياه لمجارها الطبيعي بينهما، انتظر
عبد الكريم كثيرًا حتى أتى، قبل رأسه و اعتذر له أمام عائلته، جلس من جديد و طلب
أن يتمم الزيجة و بين شد و جذب وافق أخيرًا على أن يوم الخميس القادم هو ليلة زفاف ابنته تعالت الزغاريد في المكان و صافح كلامنهما الآخر تبادل المباركات ثم غادر المكان
ليخبر عائلته بالصعيد عن موعد الزفاف .
❈-❈-❈
لآخر مرة بسألي تميمة أنا و لا شغلك ؟!
سأل " بهجت "سؤاله بصوتٍ هادئ و نبرة تغلفها الرجاء لكن غرورهُ كرجل أبى الاعتراف بذلك، بينما نظرت هي له بذقن مرفوع بشموخ حد الغرور و أجابته بهدوء وثقة قائلة:
- شغلي محدش في الدنيا دي كلها يقدر يخليني اسيبه
حرك " بهجت" رأسه علامة الموافقة على قرارها نزع خاتم الخطبة من بنصرهُ ثم وضعه فوق سطح المكتب الخشبي وقال:
- زي ماتحبي يا تميمة و بما إنك اخترتي شغلك يبقى أنامليش مكان في حياتك .
نظراتها كانت ضائعة بين خاتم الخطبة و بين بهجت و أبيها لم يعد عقلها قادرًا على ترجمة إشاراتٍ كهذه رد والدها بهدوء و قال:
- اعقل يا ابني مش كل حاجة تشيل الد بلة و تقول مش مكمل
نظر بهجت له ثم عاد ببصره لحبيبته و قال بحزنٍ دفين :
- بنتك يا عمي اللي بتحطني في مقارنة كنت فاكر إن مهم عندها فعلًا بس يا خسارة يا الـ
قاطعته تميمة بنبرة مترفعة قائلة بحدة و غضب شديدان :
- الخسارة دي أنت اللي تعرفها أنا مبخسرش حد نهائي.
ابتسم بمرارة قبل أن يخرج من غرفة مكتبه لكن هذه المرة هي الأخيرة، لم تتقبل هزيمتها تلك اندفعت بجسدها تجاه خارج الغرفة محاولة إيقافه لكنه لم يستجيب هدرت بصوتها حتى برزت عروق رقبتها حين قالت:
- سمعني يا بهجت أنا مبخسرش أبدًا و لو كان في حد هايندم يبقى أنت الحد دا
كورت قبضتها لتضرب بها المرآة المثبتة على الجدار انجرحت يدها لكن ماذا عن جُر ح قلبها متى يشفى و كيف ؟!
❈-❈-❈
عادت دعاء وهي تحمل بين يدها القهوة وضعتها على سطح المنضدة ثم قالت:
- القهوة يا جسور
-تسلم يا ماما
-تسلم يا حبيبي
نظرت لأبيها و قالت بتساؤل:
- إيه يا بابا مشربتش الشاي بتاعك ليه ؟!
- بصراحة يا دعاء مش قادر يا بنتي هموت و انام بعد الأكل التمام اللي أكلتها دي
ابتسمت بحنو ثم قالت:
-الف هنا يا حبيبي
تابعت بإقتراح
- قوم نام في الأوضة دي
- لا ينام إيه احنا هنمشي يا ماما مش كدا يا جدو؟!
- اه يا حبيبي يلا
ردت دعاء بهدوء قائلة:
- ريحوا دماغكم محدش هيمشي في حتة فضلبايت عند ولاده النهاردا و انتوا زي ما عارفين بخاف اقعد لوحدي
رد والدها بفضول و قال:
- هيبات ليه هناك في حاجة و لا إيه ؟!
- ابدًا مافيش لسه مكلمني و قالي إن بهجت ساب تميمة بنته
هو نفذ اللي في دماغه و عملها؟!
اردف جاسر جملته المتسائلة و هو ينظر لوالدته هزت دعاء رأسها علامة الإيجاب و قالت بأسف:
- للأسف يا جسور سابها
-احسن و الله أمه داعية له
- بس احسن تسمعك و تطلعنا من البلد
تابعت بجدية قائلة:
- أنا عن نفسي بتلاشها أصلًا من وقت ما دخلت هنا مش خوف منها لا تكبير دماغ بس اخواتها دول حاجة كدا قمرات و مسكرات و الله يا جاسر عكسها تماما سبحان الله .
ختمت حديثها وهي تقف عن مقعدها
- قوم يا بابا عشان اوريك اوضتك و تريح لك ساعتين
تابعت و هي تنظر لابنها قائلة بحنو وحب
- أنت بالذات متنامش تفضل صاحي عشان نرغي لحد الصبح هنفضل نتكلم لحد ما الكلام يخلص أنت سامع ولالا ؟!
- علم و جاري التنفيذ يا فندم.
يُتبع..
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة هدى زايد، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية