رواية جديدة حرب نواعم (قواعد عشق النساء) لهالة محمد الجمسي الفصل 3 - 1 - السبت 2/3/2024
رواية رومانسية جديدة حرب نواعم
(قواعد عشق النساء)
من روايات وقصص الكاتبة
هالة محمد الجمسي
رواية جديدة
حرب نواعم (قواعد عشق النساء)
تنشر حصريًا
على مدونة رواية وحكاية
قبل أي منصة أخرى
الفصل الثالث
1
تم النشر السبت
3/3/2024
❈-❈-❈
منذر وقاسم في إحدى مولات البلدة الكبيرة التي تتكون من عدة طوابق بعد انتهاء العشاء مع المحافظ
منذر:
_المول دا فيه محل فيه لبس يجنن والأسعار خرافة تعرف أنا مبعرفش ألبس غير من هنا
قاسم وهو ينظر في المحل:
_والله شكلك جاي علشان اللبس مش عشان تقعد معانا أنا واختك
منذر وهو يختار قميص
_اهو من دا عل دا
جلس قاسم على أحد المقاعد وقال
_طيب بلاش تدوش دماغي اللي عجبك تاخده وتسكت وبلاش كل شوية تقولي اي رايك لأن رأي هو رايك خلصنا
منذر وهو ينظر له نظرة جانبية:
_ تعرف انت سالك في العمودية ليه؟
قاسم وهو ينظر له في مكر:
_علشان ماشي عدل
غمز قاسم بعينيه وتابع:
_ولو عوج محدش يعرف يغلطك
أبتسم قاسم وقال:
_قصدك تقول اني مكار؟
هز منذر رأسه علامة النفي وتابع:
_لا قصدي أنك عود صلب واعر اوي يا واد عمي
قاسم وهو ينظر في ملل إلى المكان:
_عايز أخرج اشرب فنجان قهوة في الكافية اللي ف الوش دا
منذر وهو يترك القميص جانباً:
_نشرب سوا خلاص انا هاخد القميص دا بألوانه وبكرة نجي نشوف الباقي
قاسم وهو يستعد للخروج:
_بكرة لسه في بكرة كمان هنا ؟
دفع منذر البطاقة البنكية إلى مسئول المتجر في حين انتظر قاسم حتى انتهى منذر من الدفع ثم
سار إلى جواره جنب إلى جنب إلى جوار قاسم:
_وحشني والله يا عمدة
توقف منذر فجأة ثم قال:
_بص كدا في محل هنا في المول فيه دهب
قاسم في نفاذ صبر:
_اي أنت عايز تتجوز ولا اي؟
منذر في لهجة مرح:
_هو علشان انت اتجوزت عماد عايزني اترهبن، ايوا هتجوز و هعيش حياتي واكون انسان جديد
قاسم في جدية:
_أنت ليه مأجل الموضوع دا؟ اي المانع يعني؟ خير يا شقيق
منذر وهو ينظر عبر الزجاج إلى الاطقم الذهبية المعروضة:
_اللي هرتبط بيها هتقدم لها في الصيف, ما أنت عارف دماغي واللي فيها
قاسم في لهجة تأكيد:
_رويدا
منذر في ثقة:
_هي الوحيدة اللي هتستحملني
قاسم في نفاذ صبر:
_هو انت عرفت غيرها أصلا ما هي حب من الجامعة
منذر في لهجة حزن تظاهرية:
_هو أنا عندي وقت أصلاً علشان اعرف حد ما انت سايبني أمانة وبعدين كل اللي شايفهم في مصر مخطوبين و متجوزين اعوط انا فين؟ ربنا عايزني اتجوز رويدا وتبقي هي الأولى والأخيرة يا لا رزق بردوا
قاسم وهو يجر يده حتى بجذبها بعيد:
_طيب يا لا
منذر في لهجة توسل:
-استني بس انا فعلاً عجبني هنا طقم وهشترية يا لا ندخل
دخل كل من قاسم ومنذر إلى المحل توقفت قدم قاسم نظر إلى الفتاة التي تجلس أمامه في حين قالت الفتاة:
_يا أستاذ حضرتك مشيت قبل ما اشكرك
نظر منذر الي قاسم ثم إلى الفتاة وقد فهم من تكون الفتاة في حين
هز قاسم رأسه:
_مافيش داعي للشكر دا واجب وأنا عملته وخلاص
الفتاة وهي تدعوه إلى الدخول:
_ أنا مبسوطة أن شفتك مرة تانية وبشكرك حقيقي
قاسم اكتفى بابتسامة هادئة التفت الفتاة إلى منذر ثم قالت:
_أقدر أختار لك تصميمات مناسبة للي انت عايزه لو فهمت ذوقك او طلبك
ألقى منذر نظرة إلى قاسم ثم قال
_ المعروض برا التالت اللي على اليمن اول صف
نظرت الفتاة إلى قاسم وقالت:
_وحضرتك!؟
أشار قاسم إلى منذر وقال:
_هو اللي هيختار ل عروسته أنا مش انا
هزت الفتاة رأسها وتابعت
_فهمت
ثم أخرجت الطقم أمام منذر وقالت:
_انفضل ذوقك جميل جداً كل التصميمات الدهب اللي هنا من تصميماتي أنا
أخرج منذر الفيزا البنكية تعاملت معها الفتاة جيداً
ثم قالت وهي تضع القطم الذهبي في علبة من الخشب:
_مبروك
خرج كل من قاسم ومنذر في سرعة انفجر منذر ضاحكاً وهو يقول:
_اي دا اي الصدف دي؟ آخر حاجة أتوقعها أن بنت زهران يكون لها محل دهب في المول هنا
لا واضح أن البنت شخصية مستقلة جداً
عمليه كمان وذوق
قاسم وهو ينظر إلى منذر :
_ أنا توقعت أنك تخرج برا المحل أول ما فهمت هي مين
وضع منذر الصندوق الخشبي أمام عينيه ثم تابع :
_اسمها ميرال، اسمها مطبوع على العلبة الخشبية
ثم انتبه الى كلمات قاسم وقال:
_مش عارف يا قاسم أنا اتكتفت فجاة كدا وبعدين في لحظة فكرت أنه مش هيكون بينا تعامل تاني ورجلي دخلت خلاص وبعدين هي لسه مش عارفاك
واللي انا شفته أنها جاية هنا وبتتعامل زي فرنسا انت عارف نظام الخواجات ومنطق الخواجات لما كل واحد فيهم كدا يأكد للكل وهو شغال في مطعم بيغسل صحون وأبوه هو صاحب المطعم عارف نظام ايوا أبويا غني وعنده مصانع بس بحب نظام الشقا علشان محدش يقول عليا مدلع وفي الاخر هورثه وادلع بعد ما يموت علشان أثبت
حاجة اللي هي اي بقا؟
كل الفلوس رجعت لي تاني
نظر له قاسم في حيرة وتابع:
_ايوا فاهم فاهم
منذر في مكر:
_أنت بتفكر في ايه؟
قاسم وهو يدخل إلى الكافية:
_عايز اشرب قهوة
منذر:
_هتعرفك على فكرة، اوعي تكون فاكر أنها هتفضل هنا وهي مش عارفة انك العمدة، هتعرف بحكم شغلها هنا واضح انها ناوية على الاستقرار هنا
هز قاسم كتفه في لا مبالاة:
"ولما تعرف اي يعني؟ هتيجي تقول ساعدتني ليه وأنت وأبويا على خلاف؟
منذر نظر له في إهتمام ثم قال:
_ خلاف؟ انت بتقول خلاف؟ دا انت انضر بت بالنار دا انا كنت هموت يومها وكنت حاسس اني هموت وكنت حالف لاجيب أجله واخد تارك لو حصل لك حاجة وأنت جاي تقول خلاف، ياااه يا قاسم دا اليوم دا مشفتش اصعب منه في عمري كله, دا انا كنت حاسس اني تايه من غيرك
نظر له منذر في هدوء ثم قال:
_ اشوفك يا منذر واقول احمدك يا رب ادتني اخ وسند اخويا باقي العيلة رجالتها وشبابها مش قريبين زيك كدا, تعرف يا منذر أنا فكرت كتير في موضوع زهران دا شكل كدة الراجل دا بريء من حكاية ضرب النار دي, زهران دا أخره كلام كراهيته ليا دي علشان فكر يتنافس معايا وخسر بس حكاية يتخلص مني دي مش جواه الشر دا كله علشان يخلص عليا
منذر في مكر:
_الرأي دا جديد عليا
قاسم في هدوء:
_وانا راجل الدنيا علمتني ان مش كل اللي بيقول بيعمل ولا اللي بيعمل بيقول وافهم شخصية كل واحد على اي
وضع الجرسون اثنين من فنجانين قهوة أمام الاثنين قال قاسم وهو يستمتع بالقهوة
_منذر كفاية كدا كلام عنها أنا صدعت اليوم كان طويل وكله مجهود هنشرب القهوة ونروح ننام واكيد داليا مستنية
و قلقت كمان مش هتنام غير لما نرجع لها
منذر وهو يرتشف القهوة
_عندك حق انا حاسس أن تعبت أنا كمان ومحتاج أنام يوم قصاد التعب اللي أنا فيه