رواية جديدة تمر د عا شق الجزء الثالث (عشق لاذع) لسيلا وليد - الفصل 24 - 6 - الأثنين 29/4/2024
قراءة رواية تمرد عا شق
الجزء الثالث (عشق لاذع) كاملة
تنشر حصريًا على مدونة رواية وحكاية قبل أي منصة أخرى
رواية تمر د عا شق
الجزء الثالث
(عشق لاذع)
رواية جديدة قيد النشر
من قصص و روايات
الكاتبة سيلا وليد
الفصل الرابع والعشرون
6
تم النشر الأثنين
29/4/2024
استقل سيارته متجها للمشفى..ولج للداخل بعدما أذن له يونس
توقف يونس يستقبله
-مصدقتش لما قالت انك برة
ابتسم له يحيه
-عامل ايه يادكتور..جلس يونس وأجابه:
-الحمد لله..اخبار مدام جنى ايه دلوقتي ، بقالها شهر مش كدا
أومأ برأسه ثم استند على مكتبه قائلاً
-يونس ..اومأ منتظر حديثه
ايه رأيك في التحاليل والاشاعات اللي بعتها
تراجع يونس قائلاً:
-مش هخبي عليك ياجاسر، لازم مرحلة علاج علشان الموضوع مايتكررش، بس دا مش معناه أنه مرض .. إن شاءالله هكتبلها على علاج فترة وكله هيكون تمام
نقر جاسر على المكتب فتسائل:
-هو فيه دوا يوقف حمل بعد علاقة حصلت..ضيق يونس عيناه متسائلاً :
-تقصد ايه ؟!
حمحم جاسر قائلاً:
-عايز دوا يايونس يمنع حمل، يعني مثلا لو حصل علاقة ومأاخدتش مانع حمل، فهمت قصدي
هز رأسه متفاهمًا
-طبعا فهمت رأيك، بس دا مبيكونش تأكيد ..ممكن تكون البويضة اتلقحت بالفعل، والعلاج يعمل تشوه،
قاطعه جاسر
-عايز حاجة تمنع دا ..صمت يونس لفترة ثم أردف:
-تمام ..بس زي ما قولتلك ممكن متكونش ضامن
مسح على وجهه يرجع خصلاته للخلف قائلاً
-شوفلي حاجة موثوق فيها الأول، ثم طالعه وأردف:
-وعايز حاجة تمنع الحمل للأبد، يعني ماينفعش تحمل بعد كدا
ذهل يونس ينظر إليه بصدمة
-بتقول ايه ..ليه ؟!
بمنزل جاسر
انتهت من إرتداء ثيابها واتجهت للأسفل ..قابلتها عاليا
-إنتِ خارجة ..اومأت لها قائلة:
-مشوار نص ساعة وراجعة بإذن الله
سلام علشان متأخرش
❈-❈-❈
وصلت بعد قليل لمنزل فيروز..سحبت نفسا وصعدت للأعلى قابلها أحد الضباط
-حضرتك محتاجة حاجة يافندم
نظرت إليه متسائلة:
-إنت مالك ، أنا طالعة لشقة مدام فيروز ..توقف أمامها قائلاً :
-ممنوع يافندم..أشارت بسبباتها
-لو مامتحركش من قدامي هتصل بالشرطة، قول للي موقفك هنا أوامره متمشيش عليا ..قالتها وتحركت للأعلى
رفع هاتفه وقام الاتصال بجواد
كان يجلس بجوار صهيب بغرفة العناية، ينتظر إفاقته، تحرك للخارج بعدما استمع لرنين هاتفه
-أيوة يابني
-مدام جنى جت هنا ياباشا وطلعت لمدام فيروز
اتسعت حدقتيه يسب جاسر بداخله ثم أردف:
-اطلع وراها متسبهاش لوحدها..قالها وأغلق :
-حمار ياجاسر حمار..ياترى ناوية على ايه يابنت صهيب
بالأعلى فتحت فيروز تنظر إليها بصدمة ..دفعتها جنى وولجت للداخل
-هتفضلي تبحلقي كدا، وسعي وبعدين اتصدمي بعدين
تحركت فيروز خلفها وابتسامة ماكرة تجلت بملامحها قائلة:
-شكل جسور قالك اللي حصل بينا، بس ياترى قالك كدا ندمان ولا خاف انك تعرفي مني مثلا
جلست تضع ساقًا فوق الأخرى تطالعها بإشمئزاز:
-لا ياروحي قالي أنه ندمان وعايز يروح يحج علشان ربنا يسامحه على المصيبة اللي عاملها، ماهو اللي يتجوز شيطانة زيك لازم يحج سبع مرات يشيل ذنوبه
رغم كلماتها التي احرقتها إلا أنها ضحكت بصخب تصفع كفيها
-مين اللي قالك كدا ياجنجون، مش يمكن هو كان عاجبه الموضوع وعمل حوار تأنيب ضمير مش اكتر ..دنت تنحني لها هامسة:
-قولتلك قبل كدا، جاسر دا ملكي انا وحبيبي أنا ومستحيل أتنازل عليه وهو كمان بيحن متقوليش لا..وتقنعي نفسك بكدا،..جلست تضع ساقًا فوق الأخرى مثلها بقميصها القصير حتى ظهر جسدها أمام جنى التي طالعتها مشمئزة وهتفت
- جنجون انا وجاسر بينا كيميا حبيبتي متقدريش تفهميها ..تراجعت واستأنفت وهي تغرز عيناها بمقليتها
-يعني زي ماانا محتاجه هو بيحتاجني ممكن ملقاش عندك اللي عندي، وخصوصا اللي زي جاسر دا أفهمه من نظرة عينيه ..ولو بيحبك زي مابتوهمي نفسك مكنش بات في حضني امبارح وعيشني ليلة ألف وليلة كأنه كان محروم
ارتعش داخلها من كلماتها التي شقت صدرها..نهضت من مكانها واقتربت منها ونظرات نارية ودت لو خرجت من عيناها لتحرقها فهتفت محذرة إياها
- أسمعيني ياسلطعون البحر، انا مجنونة وبشهادة أطباءمصر كلها هتقربي من جوزي هشربك سم فيران..وحياة جسورة عندي مستعدة اقت..لك ومخدش يوم واحد فيكي..اقتربت تلف خصلاتها حول معصمها وجذبتها تهمس لها
-جاسر مش جوزي بس، دا كل حاجة حلوة ومرة في حياتي، فهو لو كان غلط واتجوزك ، اهو صحح الغلط، أما تحاولي تقربي بقذارتك وتعملي شو هحرقك اقسم بالله أموتك ومايرفليش جفن ..جذبتها من خصلاتها بقوة حتى صرخت فيروز..تتحرك بها ببهو الشقة، لتصل لغرفتها، دفعتها بقوة حينما توقفت تنظر لفراشها، وتخيلات تضرب عقلها لينشق قلبها ويدمي بصمت دون نزيف..نظرت فيروز لنظراتها وهتفت مستشفية للحزن الذي تجلى بملامحها
-هنا امبارح كان معركة ياجنجون كان نفسي أصورهالك، بس مخبيش عليكي الحاجات دي اخدت عليها من جاسر
كتمت صرخاتها بداخلها ورسمت ابتسامة قائلة:
-أيوة ماانا عارفة ياروحي، علشان كدا جاية احرق أي حاجة جوزي يلمسها بعيد عن حضني..لم تستوعب فيروز ماقالته سوى بعد خروج جنى لزجاجة من حقيبتها واقتربت من الفراش تسكبها صرخت فيروز متجهة إليها لكي تمنعها
أشارت لها
هتقربي هدلوقها عليكي، وحياة جاسر عندي اقلبها عليكي وأولع فيكي ومتهزنيش شعرة.. ابتسامة واسعة وأشارت على نفسها
-مش قولتلك مجنونة..سكبت الزجاجة بالكامل وهي تستمع لطرقات بالخارج
-عارفة لو حاولتي تفتحي الباب هحبسك في الاوضة قبل ماتوصلي للباب ..أخرجت القداحة وبدون تفكير ألقتها على الفراش حتى اشتعلت النيران بالفراش بالكامل، هنا انسابت عبراتها وهوت بمكانها ترتفع شهقاتها بخروج فيروز كالمجنونة لباب شقتها تفتحه ولكنها توقفت مستمرة عندما وجدته يقف بطوله المهيب أمامها
-فيه ايه مالك..أشار عليها
-مش هتسيبك من القرف دا وتخرجي بقمصان النوم، استمع لطرقات على باب الغرفة فتسائل:
-مين جوا، اشتم لرائحة الحريق
-ايه النار دي ..أشارت تبكي وجسدها يرتجف
-جنى حبست الراجل اللي كان بيحرسني، ودخلت ولعت في الاوضة جوا
-انعقد لسانه وانحشر الكلام بحلقه، ناهيك عن نفسه الذي انحبس بصدره ونبضاته تتسارع، وكأنه أصيب بجلطة شُلت أعضائه ولم يستطع التحرك ..ارتجفت خلاياه بالكامل وعيناه على الغرفة التي ملأت بالدخان، تحرك بخطى متعثرة رغم خطاه الواسعة الا أنه شعر بطول المكان ..تحرك للداخل وقف مصدوما وهو يراها تجلس بمنتصف النيران وعيناها تسكب الدمع بالدمع ..هرول إليها يحملها ويخرج بها رفعت نظرها وعيناها الدامية إليه وهمست له
-"هنا دبحتني ياجاسر"..
يتبع...