الفصل الأول- زواج مثالي
الفصل الأول
الزواج الرابط اللي بين اي اتنين ايه بيخليه ناجح ؟
ايه اللي يخليه مثالي ؟
ويا تري العلاقات الي بتبان قدام الناس مثاليه وناجحة هي كدة فعلا في الحقيقه ؟
ولا قدام الناس حاجة واللي جوة البيوت ومقفول عليه حاجة تانيه ؟
ليه بنحاول نظهر أما أننا ناجحين جدا في علاقتنا بالطرف الآخر أو نظهر أننا مظلومين جدا معاه ؟
كل دي تساؤلات هنشوفها في حكايتنا حكايه الزواج المثالي اللي قدام الناس بيبان ناجح وبيلمع لكنة في الحقيقه ضعيف وهش ومن اول مشكلة بينهار بالكامل
حكايات موجودة في بيوت كتير مقفوله علي صحابها جواها اسرار مبتتحكيش ولو اتحكت الحياة بعدها احيانا بتكون صعبه تتكمل
في عمارة في أحدي المناطق الراقيه بيسكن ابطال حكايتنا
في الدور الأول العم الكبير محسن الدمنهوري و زوجته ايمان
و في الشقة المقابلة ليهم زوجة الراحل محمود الدمنهوري ابتسام
في الدور التاني الابن الأكبر ل محسن عدي الدمنهوري وزوجتة هايدي وابنها من زوجها الاول كريم
والشقة المقابلة ليهم الابنة الصغري لمحسن مكة الدمنهوري وزوجها (ابن خالتها) انس العامري وبنتهم تالا
في الدور الثالث الابن الأكبر ل محمود وابتسام عمار وزوجتة زهرة
اما لمار الاخت الصغري ل عمار عايشة مع جوزها معتز في بيت عائلة في مكان قريب من مكان عيلتها
و كعادة كل يوم جمعة لازم يتجعمو علي الغدا
اجتمع الستات من بعد صلاة الجمعة في المطبخ عشان يحضرو الاكل ، و الرجاله منهم اللي دخل نام ومنهم اللي قاعدين يتسامرو سوا ،
عند الستات
ابتسام بوجه بشوش
_ يلا يا بناتيت يا حلوين همو شوية عشان نلحق نخلص انا مش عارفه المحشي دا كان شورة مين بالظبط
ايمان بضحك
_ شورة عمار ابنك يختي هو اللي قال نفسي في المحشي قدام عمة و عمة طبعا أصدر فرمان أن الغدا يوم الجمعة يكون فية محشي ما انتي عارفة عمار عندة حاجة تانيه خصوصا انة لسة راجع من مهمة كبيرة حبيبي ربنا يحمية لشبابة وهو وكل الظباط اللي زيه يارب
ابتسام
_يارب يا ايمان يحفظهولي يارب و ربنا ما يحرمنا من لمتنا دي ابدا ( انتبهت ل سرحان زوجة ابنها ) مالك يا زهرة سرحانة و مكشرة كدة ليه ؟
زهرة حاولت تبتسم
_ ابدا يا ماما مفيش حاجة .. احم هو هو لمار هتيجي انهاردة ولا ايه ؟
ابتسام فهمت سر لخبطتها
_ لاء يا حبيبتي قالت معتز مرضيش بس هتحاول تيجي اخر النهار شوية تسلم وتمشي علي طول
زهرة اكتفت بهز راسها وحاولت ترسم ابتسامة بسيطة علي وشها عشان محدش يحس بحاجة
بعد حوالي ساعتين اتجمعت العيلة كلها علي الغدا
محسن ... الله الله ايه الاكل الحلو دا تسلم ايديكم
ايمان ... تسلم يا حج بصراحة المحشي دا عمايل هايدي و زهرة و المكرونه بالبشاميل عمايل مكة وانا و ابتسام الفراخ والسلطة
محسن ... تسلم ايديكم كلكم
عمار ... تسلم ايديك يا زهورتي المحشي تحفة وكان نفسي اوي فيه
زهرة ببتسامة ... تسلم يا حبيبي بالهنا والشفا
انس .. تسلم ايديكي يا حبيبتي
مكة ... تسلم يا قلبي
هايدي ... وانت يا عدي مفيش تسلم ايديكي يا مراتي يا حبيبتي ولا ايه هه
عدي ببتسامة .... لا طبعا تسلم ايديكي يا ست البنات
ايمان ... شوفي يختي كل واحد عمال يحب في مراتة ازاي ال ما حد قال تسلم ايديكي يا ماما يا حبيبتي ولا عبرونا
ابتسام ... خلاص بقا يا ايمان راحت علينا
عمار ... دا كلام دا انتم الخير و البركة كله تسلم ايديكم يا حبايبي
عدي ... تسلم ايديكم يا قمرات انتم الأساس طبعا
الغدا خلص في جو جميل كله حب وهزار وبعده اتلمو كلهم يشربو الشاي سوا و يأكلو الحلويات
انس بصوت واطي ل مكة ... اومال فين تالا مش سامع صوتها
مكة بصوت واطي ... نايمة من بدري خلي بالك لو صحيت انت اللي هتشيلها انا ضهري وجعني من الوقفه في المطبخ طول اليوم ومش هقدر اقعد اعافر مع بنتك عشان متجيش قدامهم وتحرجني
انس بضيق ... حاضر حاضر يا مكة لما تصحي هخدها مع اني مهدود من امبارح في المستشفي ومنمتش ساعتين علي بعض
مكة ... مليش دعوة بالحوار دا لان طلبت منك مليون مرة تبطل موضوع النبطشيات دا وانت اللي عامل نفسك شجيع السيما و رايح تجامل صحبك
انس ... يعني الراجل باباه تعب فجاة ودخل العناية ولازم يقعد جمبة وقصدني اكون مكانة في المستشفي المفروض اني ارفض عشان حضرتك عايزاني ارجع بدري اقعد بالبنت دا كلام ناس عاقلة
مكة ... قصدك اني مجنونة ماشي يا دكتور لما نتطلع شقتنا نبقي نتكلم
انس بضيق ... ولا نتكلم ولا منتكلمش انا هشيلها هي اصلا وحشتني مش طلبة نكد الله يبارلك
و في ركن تاني كان في حوار تاني داير
هايدي ... مالك يا عدي ساكت من اول اليوم وبتحاول ترسم ابتسامة علي وشك فيك ايه ؟
عدي ... مفيش يا هايدي ضغط الشغل بس وداخلين صفقة جديدة ف دماغي مشغولة شوية كريم فين ؟ بقالي شوية مش شايفة
هايدي ... نايم هو تالا من بدري قربو يصحو خلي بالك انت وعدتة تخرجو بكرة اوعي تخلف وعدك بقا انا مبسوطة بالتطور اللي حصل في علاقتكم
عدي ... متقلقيش انا كمان طاير من الفرحة أنه اخيرا تقبلني وبدء يقولي يا بابا بدل كلمة عمو اللي كانت مبتنزليش من زور دي وهخدو بكرة افسحو كمان
هايدي ... ربنا يخليك لينا يا حبيبي
عدي ... ويخليكي لينا يا ست البنات انا مش مصدق اني اخيرا سمعت كلمة بابا اصلا بعد ما كنت فقدت الامل اني اسمعها الحمد لله
هايدي ... انت احلي بابا في الدنيا
❈-❈-❈
وفي ناحية تانيه
عمار ... مالك يا زهرة اوعي تكوني ضغطتي علي نفسك في المطبخ ونسيتي انك حامل ؟
زهرة ... لا يا حبيبي انا تمام انا بس
زهرة مكملتش كلامها بسبب جرس الباب اللي رن وطلع اللي جه اسوء مخاوفها فعلا لمار اخت عمار الصغيرة
لمار ... السلام عليكم جميعا وحشتوني كلكم اوي
محسن ... وعليكم السلام يا حبيبتي مش كنتي اتغديتي معانا انتي و جوزك يا بنتي
لمار ... معلش يا عمي اخوات معتز جايين بكرة عند حماتي علي الغدا فكنت بساعدها في البيت والاكل عشان مسبهاش لوحدها خلصت وجيت علي طول
ايمان ... ربنا يجعله في ميزان حسناتك يا بنتي
لمار ... اللهم امين يا طنط
عمار ... وحشتيني يا لولو بقالي كام يوم مشفتكيش
ابتسام ... دا ع اساس مش كل يوم تتكلمو مرة واتنين في التليفون
لمار ... الله وانتي مضايقة ليه يا ست ماما اخويا حبيبي وبيكلمني يطمن عليا لتكون زوزا هي ال مضايقة لا لا متقوليش
زهرة بهدوء ... لا طبعا ربنا يخليكم لبعض
لمار ... امين يا رب عتريس اللي جوة دا عامل ايه حبيب عمتو
زهرة ... الحمد لله
لمار ... انتي متأكدة يا بت يا زهرة أنه واحد بس مش تؤام
زهرة ... لا واحد بس أن شاء الله
لمار ... اومال مالك منفوخة اوي كدة ليه ( ضحكت جامد )
عمار بضحك ... والله لسه بقولها دا مش حمل طبيعي دا اللي يخليكي تضربي كدة
ابتسام ... ما خلاص ياختي انتي وهو خليكي في بطنك اللي مش باينة دي كانك حامل في زيتونة
لمار كشرت ... انا يا ماما حامل ف زيتونة عشان سمبتيك ومتخنتش زي مرات ابنك يبقي بنتي زتونة
ايمان بتفهم ... يختي ربنا يقومكم انتم الاتنين بالسلامة يارب .. ( ثم التفت ل مكة ) ما تجيبي الرز بلبن اللي عملتية يا مكة ولا هتدوقي انس وبس
مكة ... حاضر يا حبيبتي حالا
عمار بصوت واطي لأمة ... مكنش لازم تحرجي لمار كدة قدامنا هي مش بتحب الهزار دا وانتي عارفه
ابتسام بضيق ... وانتم لما كنتم هتبدؤ وصلة التريقة علي الغلبانة دي كان عادي ؟
عمار بتبرير ... بس زهرة مبتزعلش وعارفه أن بنضحك معاها
ابتسام ... اسكت يا عمار عشان مترفعليش الضغط اسكت
تلفون هايدي رن باسم ماماتها استأذنت منهم ودخلت ترد في البلكونة وعيون عدي كانت عليها
هايدي ... أيوة يا ماما عاملين ايه ؟
هدي ... الحمد لله انتي عامله ايه وكريم و عدي
هايدي ... الحمد لله مال صوتك يا ماما ؟
هدي ... بصراحة يا هايدي ابوكي محرج عليا اقولك بس انا شايفة انك لازم تعرفي يا بنتي
هايدي بقلق ... في ايه يا ماما قلقتيني بابا كويس ؟
هدي ... كويس يا حبيبتي بس اصل وليد طليقك اتصل بيه امبارح وقالو إنه هيرجع قريب و و يعني كان
هايدي ... وايه يا ماما الله يخليكي قولي
هدي ... بيقول راجع ياخد كريم معاه ومش هيسيبو تاني ابدا
هايدي بصوت مخنوق ... كريم مين اللي ياخدة هو متنازلي عن حضانتة اول ما أطلقنا هو لعب عيال ولا ايه ؟
هدي ... ابوكي مسكتلوش والله وقالو لو قربت منهم جوزها مش هيسيبك ربك يستر بقا ابوكي شايف أنه ولا هيجي ولا حاجة وانة بيقول اي كلام لأجل يعكنن عليكي وخلاص
هايدي .. وافرضي جاي فعلا اعمل انا ايه
هدي ... اهدي يا حبيبتي الحضانة معاكي قانونا وجوزك بيحب ابنك وعوضة عن حرمانة من العيال اكيد مش هيقف يتفرج يعني اهدي بس كدة وقولي يارب
هايدي ... يارب يارب استر انا مقدرش ابعد عن ابني يارب
هايدي قفلت مع ماماتها وحاولت تبان عادية بس عدي حس انها متغيرة قرب منها وكلمها براحة
عدي .. مالك ؟ بابا وماما كويسين ؟
هايدي ... اه الحمد لله كويسين .. لما نطلع هقولك علي كل حاجة بس بلاش كلام دلوقتي ممكن
عدي ... ماشي يا هايدي بس فكي كدة بلاش التكشيرة دي
ابتسمت هايدي ابتسامة بسيطة و حاولت تندمج في الكلام مع البنات ...
في المطبخ كانت زهرة بتعمل قهوة ل محسن لما دخلت عليها لمار و عمار وهما بيهزرو وبيصبو بيبسي لنفسهم
لمار بضحك ... بس بقا يا عمار مش قادرة ابطل ضحك هموت منك حرام عليك
عمار بضحك ... انا جيت جمبك انا بقولك اللي حصل بس
لمار بصت ل زهرة ... بس سيبك انتي ايه اللون الجامد اللي ضربتيه في شعرك دا ( ضحكت بتريقة )
زهرة .. ماله ع فكرة عجب عمار
لمار بصت ل اخوها ... دا عجبك ازاي دا دي كأن صفار بيض طافح في شعرها
عمار بضحك ... يخربيت عقلك بس بقا عشان بعد كدة كل ما هبصلها مش هشوفه غير كدة بجد
زهرة بضيق ... دا ع اساس أنه مكنش عجبك ؟
عمار ... ما هي اللي خلتني اشوفو كدة
لمار ... طالما مش بتعرفي تختاري الوان صابغة بتعملي لوحدك ليه ابقي قوليلي وانا ابقي اقولك تحطي ايه يليق عليكي يا زوزا يلا كله عشانك يا كبير
عمار ... قلب الكبير والله يلا بقا نشرب بيبسي ف بلكونة ع رواقة سوا
لمار ... يلا لاني قربت اروح كمان
عمار ... متقلقيش يا قلبي هوصلك
وخرجو من غير ما يبصو علي اللي دموعها علي خدها بسبب هزارهم التقيل اللي بيهد ثقتها بنفسها وبيخليها كارهه اللمة دي كل يوم عن اللي قبلة
برة بدءت اللمة تنفض من بعد ما عمار خد لمار يوصلها عدي كان اول اللي مشي عشان يعرف هايدي مالها استأذن منهم وخد كريم وهايدي وطلعو شقتهم و بعدهم زهرة استأذنت و طلعت شقتها وبعدها ابتسام ومكة وانس
❈-❈-❈
في شقة انس ومكة
انس بضيق ... ممكن اعرف قابلة وشك عليا ليه ؟ ما كنتي كويسه تحت وعماله تضحكي
مكة ... يعني انت مش عارف عملت ايه تحت ؟
انس بنفي ... انا معملتش حاجة طلبتي مني اخد تالا لما تصحي و عملت كدة في ايه بقا ؟
مكة ... يا سلام مخدتش بالك انك طفحت طبقين رز بلبن ومطلعتش منك حتي تسلم ايديكي يا حبيبتي وكل واحد كان عمال يشكر في عمايل مراتة وانت قاعد ساكت كان القطة كلت لسانك
انس بانفعال ... ما تحترمي نفسك شوية بقا يا مكة ولا عشان بسكت واعدي هتسوقي فيها
مكة برفعه حاجب ... لا والله بتسكت علي ايه أن شاء الله انت غلطان وبتقاوح كمان ايه البجاحة دي
انس بغضب ... والله ما في حد بجح غيرك انتي يا شيخة انا هسبلك الشقة كلها وهغور في اي داهيه اوعي كدة من وشي
مكة بصوت مرتفع ... ماااشي يا انس براحتك اوي بس والله اللي حصل دا ما هعدية لما ترجع بس اووف عيشه تقرف الواحد مستحمل الأرف دا وهو كمان اللي مش عجبه
أما في شقه عدي وهايدي
هايدي حكت ل عدي كل حاجة وهي دموعها نازله ونبرة صوتها كلها خوف وبعد ما خلصت اتكلم عدي بكل هدوء
عدي .. طب ممكن اعرف سبب الدموع دي كلها ايه ؟ وليه نبرة الخوف اللي بتتكلمي بيها دي ؟
هايدي ... انا خايفة فعلا يعملي مشاكل يا عدي
عدي ... نعم حضرتك خايفه من ايه ومشاكل ايه دي اللي يقدر يعملهالك انتي مش متجوزة سوسن يا هايدي متزعلنيش منك وخدي بالك من كلامك
هايدي ببتسامة ... متقفش طيب انا مقصدش بس انا مش حبه اعملك مشاكل خصوصا الفترة دي انا عارفه انك داخل علي مشروع مهم الايام دي ومحتاج كل تركيزك و وقتك
عدي وهو بيمسك ايديها ويوقفها قصادة ..
مفيش حاجة اسمها مشغول أو ورايا شيء مهم لأن ببساطة مفيش حاجة اهم منكم عندي يا حبيبتي
هايدي ... ربنا يخليك لينا يارب
عدي ... ويخليكو ليا وتفضلو منورين حياتي ديما
هايدي .. ياسلام لو تفضل هادي كدة علي طول
عدي ... نعم ! قصدك ايه بقا ؟
هايدي ... ولا حاجة بهزر معاك متقفش بقا
ابتسم لها وحضنها
هايدي وهي بتبادله الحضن ... بحبك يا عدي
عدي بشرود ... وانا بحبك يا ست البنات
غمضت عينيها بحزن علي اللقب اللي مصر يندهلها بيه واللي عرفت بالصدفة أنه نفس اللقب اللي كان بيقولو لطلقيتة زمان حاولت تطرد كل الشكوك اللي بقالها مدة بتطاردها من دماغها ورددت جواها جملة واحدة (( هو بيحبني انا وبس ))
في شقه عمار كانت زهرة قاعدة قدام مرايتها بتسرح شعرها وهي سرحانه في حياتها مع عمار محستش بلي دخل ووقف وراها وبصلها باستغراب شديد علي سرحانها دا
عمار بصوت عالي ... ايييي زهرة روحتي فين لحد كدة
زهرة بخضه ... بسم الله الرحمن الرحيم حرام عليك يا عمار خضتني بجد
عمار ... سلامتك من الخضه ياقلبي كنتي سرحانه في ايه كل دا انا بقالي شوية واقف وراكي وانتي مش حسه بيا خالص
زهرة بتهرب ... ولا حاجة بفكر في البيبي بس
عمار بشك ... زهرة مالك انا بقالي مدة حاسس انك متغيرة في ايه ؟
زهرة ببتسامة ... مفيش حاجة يا حبيبي انا كويسه هو قلق علي البيبي بس مش اكتر
عمار ... لا متقلقيش هيطلع اسد زي أبوة ويبقي ظابط كمان زي كدة ويبقي معاكي في البيت اتنين ظباط اد الدنيا
زهرة ... لا ظابط لا كفايه عليا واحد
عمار ... نعم يختي مالهم الظباط مش عجبينك ليه بقا هه ؟
زهرة .. انا اقدر اتكلم انا بس بقول كفايه ظابط واحد في حياتي يا حبيبي
عمار ... تؤ هنبقي اتنين أن شاء الله انا حاسس أنه هيبقي ظابط زي
زهرة ... يجي بالسلامة ويعمل اللي هو عاوزة
عمار ... متقلقيش حبيبتي احم هو هو لازم ننزل نشتري حاجات الشهر دا مينفعش تتاجل للشهر الجاي
زهرة ... ليه تتاجل الفلوس كدة هتتصرف منك واحنا لما صدقنا مسكنا مبلغ ع بعضه من فلوس المعرض اللي عمي محسن جابها
عمار ... اصل بصراحة معتز جوز لمار معهوش فلوس يجيب لبس للبيبي وانا مش هعرف انزل اجيب ل ابني واختي في ظروفها دي
زهرة ... اومال تنزل تجيب بالفلوس كلها ليها هي وانا ابني يتولد من غير هدوم ولا مستلزماتة ؟
عمار .. لا طبعا انا مقلتش كدة بس الشهر الجاي هتصرف أن شاء الله
زهرة بضيق ... كدة ميرضيش ربنا يا عمار بص الحل الوسط عشان مزعلكش ولا انت تكسر بخاطري وتزعلني اقسم الفلوس ال موجودة دلوقتي بيني وبينها والشهر الجاي يحلها ربنا
عمار بعصبيه ... نعم ؟ وانتي ايه يزعلك في حاجة زي كدة اصلا ال جاي دا ابني انا حر اجبلو الشهر دا ولا الشهر الجاي ولااااا مجبش خالص انا حر زهرة مليون مرة اقولك لما اقرر حاجة تخص لمار بلاش تقفي قصادي فيها عشان انتي اللي بتزعلي ف الاخر تمام عن ازنك هسبلك الأوضة كلها عشان تعيطي بقا وتعيشي دور المكسور بخاطرها كويس سلام
يتبع