رواية عشق الليل دوامة انتقام- بقلم الكاتبة- سحر خالد -الفصل الثاني
رواية عشق الليل دوامة انتقام بقلم الكاتبة سحر خالد
رواية عشق الليل دوامة انتقام
الفصل الثاني
نزل ليل الى الاسفل سريعا وجد ان الصوت من غرفه جده الذي في الاسفل وجد الجميع يقفون خارج غرفه الجد والحزن يعم المكان
ليل: في ايه يا ماما ايه اللي حصل
لم تستطيع الرد عليه لانه خرج الطبيب
الطبيب بحزن : البقاء لله
انصدم الجميع من هذا الخبر الغير متوقع كان الجميع يبكي على هذا الرجل فهو كان طيب جدا مع الجميع كانت الدموع تنزل من عيون لينا وعشق اما ليل فهو كان يبكي ايضا فهو كان ولده التاني
ولكن في هذه اللحظه ايضا كان هنالك من انتزعت من قلبهم الرحمه لم تنزل من عيونهم ولا دمعه واحده منهم كل ما يهمهم هو الاموال وكيف يستطيعون الحصول عليها
أنتهي اليوم سريعا وتم مراسم الدفن في اليوم التاني وبعد ذلك مره الايام و كل شخص في حزنه منهم من كان حزين علي ومنهم من كان يخطط كيف يستطيع ان يستفيد من موته وبعد شهر تحديدا اجتمعو جميعا ليخبرهم المحامي وصيه الجد الذي تركها بعد وفاته لاحفاده جلس الجميع
المحامي: فؤاد بيه توفى بس ترك لكم الوصيه لاحفاده عشان يحافظوا علي العائله هو موزع بين احفاد الخمسه التركه بالتساوي ولكن قبل ذلك يطلب منكم أن يتزوج احفاده من حفيداته وخصوصا ليل يتزوج من مرام وجاسر يتزوج من عشق
جن جنون الجميع فكيف يريد الجد فؤاد ان يتزوج احفاده بهذه الطريقه اما ليل كان مثل الوحش فكيف يريد جده ان يتزوج من مرام وهو يعرف انه يحب عشق بل يعشقها ولا يستطيع ان يتزوج من فتاه اخرى اما عشق كانت تنظر الى ليل تخاف من ان يوافق على هذا الزواج لا تريد ان تخسره ولكن قلبها اطمئن عندما حاسه انه لن يوافق على هذا الزواج
ليل: مستحيل الوصيه دي تتنفذ
المحامي؛ انا عارف ان الموضوع صعب عليكم بس انا هسيبكوا فتره تفكروا عشان ما فيش احد هياخد حاجه من الورث الا لما الوصيه تتنفذ ثم تركهم وخرج وصعد كل شخص الى غرفته ،في غرفه
والد ليل (علي): ليل انت ايه اللي قلته ده انت فاهم اللي قلته معنى كده ان احنا مش هناخد اي حاجه من الورث
ليل : انت عارف كويس انا مش موافق مستحيل اوافق على حاجه زي كده حتى لو كنت هتخسرنى الورث كله
علي: يبقى اكيد اتجننت انت عارف الأملاك اللي ممكن جدك يكون سيبهالنا هتبقى بالملايين ده انا طول عمري يا ليل شغال في املاك جدك مستحيل بعد السنين دي كلها اخسرها
ليل بجديه: وانا مستحيل اتجوز مرام وانت عارف كده كويس
ولكنه فجاه: وضع والد ه يده على قلبه وتعب كثيرا
ليل بيخوف بابا بابا انت كويس دخل الجميع علي الصوت ليل يصرخ فيهم ليل يخبرهم ان يتصلوا بالطبيب بعد فتره خرج الطبيب من غرفه والد ليل ليركض اليه ليل سريعا
ليل بقلق: هو كويس
الطبيب: هو كان داخل على ازمه قلبيه لو احنا ما لحقناهوش في اخر لحظه لازم يا جماعه مايتعبش تاني والا هتتكرر الازمه دي مره تاني وممكن منحلقوش
ثم تركهم ورحل وبعد ذلك دخل ليل الى والده وجلس معه
ليل بوجع ودموع تنزل: هاعملك كل اللي انت عايزه يا بابا بس انت خليك كويس
❈-❈-❈
وبعد ذلك خرج من الغرفه بل من القصر كله لانه لم يستطيع ان يمسك دموعه بعد الان على خسارته لحبيبته اخبر والد ليل والد مرام ان ليل موافق على الزواج من مرام فرح ادهم كثيرا والد مرام انه اخيرا سوف يحقق ما يريد وسوف ينتقم و ياخذ اموال ليل ووالده جميعا عندما يتم الزواج من ابنته سوف يجعل ليل ووالده يمضون على الاملاك جميعا وبعد ذلك يرميهم الى الشارع فرح اكثر عندما عرف ان امر الوصيه المزيفه لم تكشف لان هذه كانت خطته انه سوف يكتب في الوصيه المزيفه على هذا الزواج من اجل ان يقبل ليل على الزواج من ابنته لان هذه هي كانت الوسيله الوحيده لجعل ليل يترك عشق و يتزوج مرام ذهب ادهم واخبر مرام موافقه ليل فرحت مرام كثيرا ثم ذهبت الى عشق فهي اول من يجب ان يعلم بهذا الخبر دخلت الى غرفه عشق مرام وهي تصنع الاهتمام :.......انا عارفه يا عشق أن إحنا علاقتنا مش حلوه زي علاقتك انت ولينا بس انا قلت يا حبيبتي انتي اول واحده لازم تعرف بخبر جوازي انا وليل
نظرت لها عشق وظننت انها تكذب ثم قالت بسخريه ........وليل بقى يعرف ان انتي بتنشري اشعات جوازكم ولا منك لنفسك كده بتقولي حسب علمي ليل رفض جوازه منك
نظرت لها مرام بغيظ ثم قالت: .......والله يا حبيبتي الكلام صح ولو مش مصدقاني اسالي ليل اكيد مش هكذب عليك واكيد تقريبا هنوزع بطاقات فرحنا انا وليل حبيبي
وقفت عشق تنظر لها بصدمه وهي تكذب الذي سمعته فاكيد لن يتركها ولن يتزوج مرام هو وعدها وهو قال لها انه يحبها ولن يتركها ابدا تركتها مرام ورحلت اما عشق سرعان ما خرجت من صدمتها واخرجت الهاتف وضغطت بعض الارقام ووضعت الهاتف على اذنها بيديها المرتعشه من الصدمه وبعد قليل من الوقت
ليل :الو يا عشق انا بره شويه وراجع البيت عشان عايزك في موضوع مهم
عشق وهي تحاول ان تبقى ثابته وتحاول عدم خروج دموعها و بصوت مهزوز: ليل انا اسالك سؤال وترد على بصراحه انت صحيح هتتجوز مرام
اغمض ليل عيونه باالم فهو لا يريد ان يجرح حبيبته: عشق حبيبتي اما اما اروح هنتكلم
عشق وقد نزلت دموعها هي على وشك تصديق ما قالت مرام : هي كلمه واحده هتقولي انت وافقت تتجوز مرام ايوه او لا
ليل :عشق ....انا
عشق بدموع:ايوه او لا
ليل باالم وخوف من ان يفقد حبيبته ولكن هو ايضا لا يستطيع ان يكذب عليها : ايوه بس صدقيني غصب عني انا جاي في السكه و اول ما اجي هنتكلم وافهمك كل حاجه
نزل رد ليل كصاعقه علي عشق التي وقعت على الارض تبكي كثيرا على حبيبها الذي يفضل عليها المال هي لا تعرف ان والد ليل هو من اجبره على الزواج
عشق : ليه يا ليل دمرتني كده انا حبيتك ليه تقولي بحبك وبعديها تسيبني عشان الفلوس انت ما عندكش قلب انا بكرهك يا ليل بكرهك ااااااه وضعت يديها على قلبها وهي تتالم ليس وجع الجسد ولكن هو وجع الروح وجع القلب عشق بالم ليه ليه كل اللي بحبهم يسيبوني ليه يا بابا بعدت عني انت وماما ودلوقت كلهم بيبعدوا عني حتى الانسان الوحيد اللي حبيته خدعني وباعني في اول الطرق عشان الفلوس
بعد وقت من الالم والبكاء وقفت عشق ومسحت دموعهاوقد عزمت امرها على ترك هذا القصر لن تعيش في هذا القصر مره اخرى هي لا تريد أن تعرف هذه العائله الذي كل هممهم الاموال ولا تريد ان تعرف ليل بعد ان كسر قلبها من اجل الاموال خرجت عشق من الغرفه ومن القصر كله وصارت تمشي في الشوارع بدون هدف فهي بنظرها الشوارع افضل لها من هذا القصر المليء بالسواد والكره وحب المال كانت تمشي ودموعها لم تتوقف عن النزول عشق بدموع وصوت عالي:ااااه يارب ساعدني انسي ......وخرجه من قلبي ......يا رب ماليش غيرك
(( عشقتك وخدعتني عشقتك بكل كياني وبايديك ضيعتنى ودلوقتي راجع تاني بعد جراحى واحزانى بدموعك تترجاني جرحك ليه خلاني كرهت اللي عشته معك بعد جروحي واحزاني بدموع تترجاني جرحك لي خلاني كرهت اللي عشته معااااااااااك زمان كان عندي قلب يوم ما ملكته جئت في ثانيه نسيته ماعتش في قلبي حب وانا بعد اقسوتك ايوه اه قسيتوا زمان كان عندي قلب حب الحيااااااااه))))
❈-❈-❈
اما في القصر فكان يبحثون عنها جميعا عندما علم ليل بانها مختفيه وقع قلبه خوفا عليها وصار يبحث عنها مثل المجنون
عوده من الفلاش باك
وها هو الان يجلس في سيارته بعد ان بحث عنها في كل مكان ليل بالبكاء على حبيبته نعم الشيطان يبكي علي قلبه الذي غاب عنه
ليل وهو يمسك صورتها
ليل::عشق انت فين يا حبيبتي عشان خاطر رجعلي و هاعمللك اللي انتي عايزاه عشق انا ما اقدرش اعيش من غيرك رن هاتفه في هذه اللحظه ليه يخرجه اليل سريعا ويرد علي أمل أن يكون هناك خبر عن عشق ولكن..................
❈-❈-❈
بعد مرور عام على ابطالنا كامل لا يوجد فيها احداث جديده عند ليل كان مازال يبحث عن عشق في كل مكان لم يفقد الأمل لم يعد الى القصر من بعد هذه الليله المشئومه فهو اقسم على عدم العوده الى القصر بعد هذه الليله الا ومعه حبيبته
لا يفعل شيء في حياتي فهو اصبح شخص اخر تماما عاشق يبحث عن محبوبته في كل مكان مثل المجنون
الي الان لم يفقد الامل حتى بعد ما اخبره عنه صديقه زين في تلك الليله
فلاش باك
رنه هاتف ليل اخراج سريعا على امل ان يكون خبر عن حبيبته وكان زين هو المتصل
ليل...........: ايه اللي حصل لقيتها هي فين هي كويسه
ولكن اخبره زين بما صدموا زين............: انا اسف يا صاحبي بس في ناس شايفه صورتها وقالوا لي انهم شافوها على الطريق في عربيه خبطتها
جن جنون ليل في هذه اللحظه علي حبيبته وقلبه وقاد السياره مثل المجنون اذهب الى اقرب مشفى يبحث عنها هو اصلا لم يترك ولا مشفي في البلد الا وبحث عنها فيه من قبل ولكن سيظل يبحث ويبحث حتى يجدها ولكن كل مره يخبروه انها ليست هنا وصل فين هو الاخر الى المستشفى
زين............: ايه اللي حصل
ليل وهو يضع يده على راسه التي تكاد تنفجر و دموع التي تهدد بالنزول في اي واحده على حبيبته
ليل............: مش عارف مش عارف انا انا تعبت انا مش عارف هي راحت فين انت بتقول لي ان هم شافوها و عربيه خبطتها ودورنا في كل المستشفيات البلد ومش لاقينها كان يتكلم وهو يا كان يموت خوفا عليها ثم واقع على الارض وهو يضع يده على قلبه الذي يلموا من هذا الفراق هو كان يعشقها منذ الطفوله
ليل.............: ليه ليه يا عشق تسبيني وتمشي صدقيني ما كنتش هاسيبك صدقيني ما كنتش هتبعد عنك صمت قليلا و دموعه كانت تنزل ثم تكلم ارجعيلي ارجعيلي صدقيني عمري ما هبعد عنك ولا لحظه ارجعيلي انا تعبت انا قلبي بيوجعني
وقف زين في مكانه فهو لا يعلم ماذا يفعل لصديقه لكي يخفف عن ما هو اكثر شخص يشعر به في هذه اللحظه هو جرب الم الحب واعلم ان الحب لعنه وقد وقع صديقه في هذه اللعنه عوده من
الفلاش باك
ولكن غيابها ايقظ الشيطان في داخله لا يجرؤ احد على الوقوف في وجهه والذي يتجر على الوقوف في وجه يكون نهايته الموت كبرات شركه الازياء الخاصه بها اصبحت اكبر شركه في مصر يهلك نفسه في العمل ليلي نهار اصبح الجميع يخافون من لا يقدر احد على التقرب ولا الوقوف في وجهه
❈-❈-❈
اما عند عشق فلاش باك في هذه الليله
فهنالك شاب كان يجلس في سيارته هو ونارين عائدين من احد حفلات العمل التي افسدتي نارين بغيرتها المجنون مثل العاده
نارين وهي تنظر........................ له طب زعلان ليه انت دلوقت
نظر لها ايهاب.................. والله يعني ما تعرفيش انا زعلان ليه بوظت الاجتماع كله وكمان ما تعرفيش انا زعلان ليه فيها ايه يعني اما عرضت على واحده ان رقص معها
نارين وهي تنظر له بغيره.................: والله اسيبك خمس دقائق و اروح الحمام ارجعلي الاقيك بترقص مع واحده ليه امال لو سبتك ساعه كنت عملت ايه
ايهاب بسخريه وهو ينظر لها.............: كنت اخلف منها يا جميل
نارين بغيظ وخجل............: انت قليل الادب
ايهاب وهو ينظر لها..............: انا قليل الادب طب وريني مين اللي هيقول لي طنط ان انت هتسافر معي السفريه الجايه
نازلي بسرعه وهي تقول............: لا لا انا هاروح معك
ايهاب...... ....: لا مش هتروح
نازل ..........:لا هاروح
رنه هاتف ايهاب في هذه اللحظه حاول ان يخرجه ليجيبه ولكن خرجت عشق في هذا اللحظه امام سيارته حاول ان يا فداها ولكن لم يستطيع ليصطدم بها لترتفع عشق في الهواء ثم تقع على الارض و بركه من الدماء نزل ايهاب سريعا من السياره هو نارين حاول ان ينقذوها ولكن كانت في عالم اخر حملها ايهاب وضعها في السياره ثم انطلق بها اقرب مشفى وصلوا الى المستشفى واخذها الى غرفه العمليات وبعد فتره
خرج الطبيب
ايهاب ...........:ايه اللي حصل هي كويسه
الطبيب .............:هي كانت جايه حالتها حرجه والخبط اللي في دماغها كبيره احنا حاولنا معها بكل الطرق بس للاسف دخلت في غيبوبه وما نعرفش هتفوق امتى
ايهاب وهو ينظر الطبيب بحزن.............: والعمل ما فيش اي طريقه تساعدها
الطبيب بعمليه............ لا بس في دكتور خارج البلد هو مختص في الحالات دي
ايهاب طيب هسافر بها اي حته المهم تكون بخير اخذها ايهاب و اسافر ومن هذا الوقت وهي نائمه على هذا السرير الابيض في مستشفى
كان ينظر من الزجاج على هذه الجميله النائمه نظر لها ثم اخذ يا تلمس ملامحها عبر الزجاج
وهو يقول..............: يا ترى مين انتي وايه حكايتك ولا كنت بتجري و بتعيطي في اليوم اللي شفتك ثاني ثم اخذ نفس عميق ثم قال شكلك ملاك بريئه وعايشه بين البشر بس انتي اصحى و صدقيني هساعدك و عمري ما اخليك ترجعي لاي حاجه توجعك تاني
قطع حبل افكار صوت وهو ينادي من خلفي..................: ايهاب
الصداره ايهاب لينظر الى الواقف اخلف
ايهاب...............: نارين انت جيتي امتى
نارين............: انا لسه جايه ايه ما فيش جديد الدكاتره قالوا لك ايه
ايهاب بصوت حزين مقالوش حاجه زي ما هي نائمه لسه في غيبوبه وما يعرفوش هتفوق امتى
نارين............: طب ما عرفتش حاجه عنها او اهلها نظر
نظره ايهاب الى نارين ثم استدار لينظر لها من خلف الزجاج مره اخرى ثم قال...............: لا لسه ما عرفتش بس اكيد قريب قوي هنعرف
نارين............: طيب هنعمل ايه دلوقتي يا ايهاب دي لها اكثر من شهر وهي في غيبوبه وما نعرفش عنها حاجه او عن اهلها
ايهاب .............مش عارف......... كان سوف يكمل كلامه ولكن تفاجئ بها تحاول ان تفتح عيونها
نارين باستغراب.................: ايهاب في ايه
ايهاب وهو لا يصدق عينه انها تفتح عيونها................. صحيت نادي للدكتور بسرعه يا نارين هي صحيت ركضت نازلي سريعه لتنادي للطبيب
اما ايهاب تدخل اليها ايهاب ............انت بخير يا انسه
عشق...............: وهي تنظر له انا فين ايه اللي حصل
ايهاب.............: ما تخافيش الحمد لله هو انت اسمك ايه
نظرت له عشق باستغراب ثم قالت............. :انا انا مش فاكره حاجه مش عارفه ثم امسكت دماغها وكانت تتالم.............. انا مين انا مش فاكره حاجه
يتبع ....