رواية إعادة تأهيل معقدة - بقلم زهرة عصام - اقتباس - الفصل الرابع
رواية إعادة تأهيل معقدة
بقلم الكاتبة زهرة عصام
اقتباس
الفصل الرابع
رواية
إعادة تأهيل معقدة
أيمن جري وراهم على الحبس لقاهم وقفين بره
أيمن:- عملتي ايه يا دولت خليتي الحكومة تدخل بيتي
دولت:- و النبي ما عملت حاجه يا ايمون دا انا كنت لسة بسخن عشان أقوم أ.هز شوية
أيمن بسخرية:- تهزي طب اخرسي يختي لحد ما نشوف حل
بعد شوية الشاويش جه و قال لـ زيزي و دولت يدخلوا عن الظابط
أيمن كان هيدخل معاهم لقت الشاويش منعه و قال:- مش هينفع اتفضل اقعد هنا
أيمن قعد و هو مش عارف يعمل اية و الدنيا اللي بايظة فوق دماغة دي و هيحل المشاكي دي إزاي
❈-❈-❈
زيزي و دولت دخلوا عند الظابط و شافوا أم أشرف قاعدة و أم عبده جمبها
الظابط:- اية يا مر.ا منك ليها مستقوية على الحاجة أم أشرف لية
زيزي بتمثيل مكشوف :- إحنا برضوا يا سعادة البشا دا هي اللي في الطالعة و النازلة تشتم فينا
الظابط بسخرية:- لية و انتي بقالك كام يوم قاعدة في الشقة أصلا
زيزي بتوتر :- ها أصل يا سعادة البيه بنتي متجوزة هناك و إحنا كنا رايحين زيارة ليها لقنيها بتشتـ ـمها
الظابط:- آه طبعا واضح معني كلامك إنك معترفة إنك عملتي كدا و ضر'بتها
دولت:- أنا معملتش حاجة يا سعادة البيه انا من ساعة ما جيب البيت و الاتنين دول و شاورت على أم أشرف و أم عبده و كملت علطول جايين عليا في الطالعة و النازلة و بيدخلوا في اللي ملهومش فيه و في الآخر يجي يشتكوا كدا زي العيال الصغيرة
الظابط بسخرية:- أها واضح واضح اللي إنتي متعرفوش إن الحاجة أم أشرف بس هي اللي مقدمه بلاغ أما الحاجة أم عبده جاية معاها كدا و كمان فية شاهد على كلامهم
زيزي:- حصل يا سعادة البيه إحنا جينا عليها و مستعدين نبوس رأس الست أم أشرف عشان تسامحنا مش كدا يا بنات
البنات في صوت واحد:- كدا طبعاً يا أبلة زيزي
الظابط باستفهام:- ها اية رأيك يا أم أشرف
أم أشرف :- لا يا حضرة الظابط أنا مش هتنازل على المحضر اللي غلط ياخد جزاءة أنا مش هتنتزل عن حقي ابدا
دولت من بين سنانها:- لية يا خالتي أم أشرف أنا اهو بعتذرلك و أمي اللي مش بتعتذر لحد هتعتذرلك أهو مش كدا يا أما
زيزي بغيظ:- أيوة طبعاً حقك علينا يا أم أشرف و أدي رأسك أهي
راحت عشان تبوس على رأسها لكن أم أشرف رجعت لـ ورا و قالت :- هو انتي متخيلة إني أخلي واحدة زيك تلمستي أنا متوضية يا حبيبتي
زيزي كانت كاتمة في نفسها لحد ما طهقت و قالت بردح:- جرا اية يا ولية انتي مش هتجبيها لـ بر وإلا اي ما اتنيلنا و قلنا آسفين وإلا شكلك كدا واقعة على ودتك
الظابط:- مينفعش كدا خديها قلـ ـمين أحسن
زيزي:- و الله يا حضرت الظابط لو حضرتك مكنتش قاعد كنت عملتها بس الواحد عملك إحترام يا راجل يا كبرة أنت
الظابط:- لا والله فيكي الخير
دولت بهمس:- مش قادره تمسكي لسانك شوية أهي هتعند و مش هترضي تتنازل
زيزي باستحلاف:- أخرج من هنا بس و ربنا لكون معلماها الأدب بنت الصر'مة دي و مش بس كدا دا أنا هفرج عليها الحته كلها بقي أنا زيزي مديرة كبار'ية قد الدنيا اتجرجر كدا على الأقسام
دولت:- بالعقل يا ولية مش كدا دا إحنا هنروح في أبو حديد
زيزي:- ولا حديد ولا حاجة شوية ما'ية نار و واحد معدي بـ مكنة و هيتم كل حاجه من غير ما حد يدخل
دولت :- يا جبروتك يا شيخه بتخططي للولية و الظابط قاعد و هي عاندة و مش عاوزه تتنازل
زيزي لسة هترد الظابط قال بصرامة:- ما اعملكم كوبيتين شاي أحسن انتي وهي ما تقفي عدل يا ولية منك ليها و بص لـ أم أشرف و قال:- ها يا أم أشرف هتتنازلي و نصلح بينكم وإلا نمشي المحضر
أم أشرف بعند :- اتكل على الله و مشي المحضر يا سعادة البشا
الظابط:- اكتب يا إبني:- أمرنا نحن ضياء راشد بحبس المتهمين على أربعة أيام و رن الجرس و قال:- خدهم على الحبس يا عسكري
أم أشرف بصت ليهم بشماتة و قالت:- يلا يا أم عبده نمشي من هنا
أم عبده بفرح:- يلا يختي
زيزي و دولت بصوا لبعض بشر و قالوا:- انتوا اللي جبتوه لـ نفسكم يا عالم يا عر.ر
يتبع