قراءة رواية جديدة معركة بين عاشق ومغتـ ـصب لصباح عبد الله - الفصل 5
رواية معركة بين عاشق ومغــ تصب
بقلم الكاتبة صباح عبدالله
رواية معركة بين عاشق ومغــ تصب
قصه ورواية جديدة من روايات وقصص الكاتبة
صباح عبد الله
الفصل الخامس
تنظر كنوز الي الأشخاص بقلق والخوف يسيطر على قلبها الصغير ثم تنظر الى الشجرة و هي تقول.: _ طيب انا عندي حل أحسن اي رايك نطلع إحنا الإتنين على الشجرة دي وأكيد لم مش ها يلاقونا هايمشوا وبعد ما يمشوا نشوف لنا حل ونخرج من هنا اي رأيك؟
ينظر جاسر الي أعلي الشجرة، وهو يقول:_طيب اطلعي.
بعد وقت من جلوس كلا من جاسر و كنوز فوق الشجرة بينما مزال رجال فوزي يبحثون عنهما، واشرقت شمس الصباح تعلن بالبداية يوم، جديد أردف أحد رجال فوزي وهم يقفون تحت الشجرة التي يقف فوقها كلا من جاسر وكنوز: ـ ما في رأي نرجع بين عليهم مش هنا.
يرد شخص ثاني قائلاً بتعب:_ انا تعبت طول الليل ندور عليهم زاي الي بيدور علي أبره في كوم قش.
يردف شخص آخر قائلاً ، و هو يخرج الهاتف النقال من جيبه: _طيب انا ها تصل على فوزي بيه واعرفوا ان إحنا بندور على البنت والواد طول اليل و مافيش لهم اي إثر!
وبالفعل يطلب الشخص رقم فوزي، وبعد لحظات كان أجيب المدعو فوزي على الهاتف يردف الشخص قائلاً عبر الهاتف النقال:_صباح الخير يا فوزي باشا.
في الجانب الاخر يرد فوزي بصوت خشين:
_وهايجي منين الخير يا أخويا أخلص عملتم اي لاقيتوا الك*لب ده والبنت ولا اي؟
يرد الشخص قائلاً وهو يحاول أن يثبت صدق كلامه: _والله يا باشا إحنا فضلنا طول اليل ندور عليهم مافيش لهم إثر وبصراحه انا الرجاله تعبنا وعاوزين نرتاح لو خمس دقايق ونرجع ندور عليهم تاني.
في الجانب الآخر يرد فوزي بغضب: _يعني اي تعبتوا وازي مافيش لهم آثر انت عارف لو رجعتوا لي ايد وراء وايد قدام انا هعمل فيكم اي.
ينظر الشخص الي أصدقائه وهو يقول بيأس: _أمرك ياباشا.
يرد فوزي عبر الهاتف المحمول قائلاً بتحذير:
_يلا روح شوف شغلك وحسك عينك ترجع انت اوحد من الي معك من غير كنوز و الك*لب الي معها كلامي مفهوم.
يرد الشخص بخوف: _مفهوم يا باشا.
ثم يغلق الهاتف، و هو يقول بيأس وعلامات الضيق لا تفارق ملامح وجه:_يلا يابني انت وهو خلينا نشوف الزفت ده راح فين هو والأنسه كنوز.
❈-❈-❈
"في منزل عصام"
يجلس كلا من عصام و فوزي مع بعضهم، يردف عصام قائلاً بخبث بعد أن أنهي فوزي المحادثة مع أحد رجاله: _خير يا فوزي طمني الرجالة عرفوا حاجه عن كنوز ولا مسكوا الك*لب الي معها؟
يرد فوزي بغضب وصوت عالّ: _لا لسه مش لاقينهم بس ورحمة أمي ما انا سايبهم غير أعلمهم الأ*دب واربي*هم من اول وجديد.
يود عصام بخبث: _طيب اسمع انا عندي فكرة، ومتاكد ان كنوز هاتجي عند رجلك بنفسها.
ينظر فوزي الي عصام، وهو يقول بتسأل: _اي هي.
يقف عصام وهو يقول بمكر:_هقولك بس مش تفهمني غلط.
فوزي بضيق: _أخلص يا عصام مش في أعصاب للف والدوران بتاعك ده الي في مكفني مش ناقصك انت كمان.
ينظر عصام الي فوزي وهو يقول بحنق:
_طيب اهدي يا خويا هو انا الى قولت لبنت أخوك تهرب من البيت ولا انا الي قولت لها تعمل علاقة مع حتيت ولد زاي ده.
يقف فوزي وهو يقول بغضب: _بقا كدا يا عصام طيب انا ماشي سلام عليكم.
يقول كذلك و هو ياخذ مفتاح السيارة من علي الطاولة و يريد ان يذهب لكن يمسكه عصام من ذراعه، و هو ينظر بخبث:_خلاص اهدي يا فوزي خلاص آسف مش قصدي بس انت الي بتتكلم زاي الي انا السبب في كل حاجة.
ينظر فوزي الي عصام بنفاذ صبر، بينما يقول عصام: _اقعد بس يا فوزي واهدي علشان تفهم انا ها قول لك اي.
يجلس فوزي و هو يقول بنفاذ صبر:_اهو قعدنا أخلص، هات اللي عندك علشان تعبان وعاوز أرتاح لي شوية علشان افوق للك*لاب دول اربي*هم.
يجلس عصام بجوار فوزي و هو يقول بمكر الثعالب:_لو عاوز تصطاد لازم تحط طعم في الصنارة، علشان السمكة الغبية تقع في الفخ من غير ماتحس.
فوزي دون فهم:_ قصدك اي مش فاهم!
عصام بخبث اكثر: _هفهمك بس انت ركز معايا علشان تفهم انا عاوز اقول اي.
فوزي بانتباه: _قول الي عندك يا عصام.
عصام: _حلو اي اكتر حاجه كنوز مستعدة تتنازل علشانها.
فوزي بتفكري: _خواتها.
عصام بخبث:_حلوا يبقي إحنا هانستعمل خوات كنوز ونحطهم الطعم المناسب الى هيكون في الصنارة علشان نخليها تجي لحد عندنا من غير مانتعب نفسنا!
ثم يبتسم عصام بخبث وهو يقول:_اي رايك يا صاحبي في الخطه الجهنمي دي.
يبتسم فوزي بخبث هو أيضا بينما يقول بشرود:_ حلوا وخطة إبليس ذات نفسه مافكرش فيها بس في حاجه أخوات كنوز انا ما عرفش هم فين؟
عصام بتفكير:_ اتصال انت بس على رجالتك وخليهم يرجعوا وانا خلال ساعة هيكون أخوات كنوز معنا.
فوزي بتحذير: _نوي تعمل اي يا عصام دول مهم كان عيال أخويا ومش عاوزهم يتئذوا حتى لو ختش قد كدا انت فاهم.
عصام وهو يدعي البراءه:. _عيب عليك يا صاحبي عيال أخوك عيال أخويا انا كمان.
❈-❈-❈
"في مكان مجهول"
يبحثون رجال فوزي علي كنوز وجاسر، يقف أحدهم و هو يقول بينما يلهث من شدة التعب ويتسارب العرق علي وجه:_ انا خلاص ما بقتش قادر على أم الشغل الز*فت ده.
يرد شخص آخر وهو يلهث أيضاً، ويضع يدي الإثنين على خصره وهو يقف أمام زميله في العمل: _ وانا كمان تعبت والجو حر وغير كدا عملينا نلف طول اليل من غير نتيجة مش بنخد غير وجع القلب والتهزيق كل شوية.
يرد لآخر قائلاً:_أكل العيش مر يا صاحبي.
وفجأة يرن الهاتف رن رن رن يخرج أحدهم الهاتف النقال من جيبها وهو يقول ، بينما ينظر إلى الرقمَ:_ ده فوزي باشا.
شخص آخر: _ طيب رد على بسرعه شوفوا عاوز اي.
يفتح الشخص الإتصال و هو يقول:_أيوا يا فوزي باشا.
في الجانب الاخر يرد فوزي بتسأل:
_انتم فين؟
يرد الشخص عبر الهاتف:_إحنا لسه بندور على الأنسه كنوز بس خير في حاجه يا باشا.
في الجانب الاخر يرد فوزي قائلاً:_لا مافيش هات الرجاله وارجع.
ينظر الشخص الى الذين يقفون أمامه، وهو يقول بقلق ممزوج بدهشة: _خير يا باشا في حاجه!؟
في الجانب الاخر يرد فوزي بغضب وصوت عال:_ انت لسه ها تحقق معايا انت تنفذ اللي بقولك علي من سكات انت فاهم.
الشخص بخوف واعتذار: _انا اسف يا باشا مش قصدي والله أمرك هنرجع انا والشباب ذاي ما حضرتك عاوز.
❈-❈-❈
وفجأة ينقطع الاتصال، دون ان يرد فوزي علي الشخص بينما يقول شخص آخر من رجال فوزي:_خير في اي يا عم يوسف عاوز اي الباشا فوزي وفي حاجه حصلت ولا اي علشان بيزعق كدا.
يرد المدعو بيوسف قائلاً: _مش عارف اي اللي حصل بس طلب مننا نرجع.
الشخص: _طيب الحمد لله أنه حس بينا وقال ارجعوا يلا طيب خلينا نرجع اصلا انا هموت وأنام.
يرد يوسف، وهو ينظر يمين ويسار:_طيب يلا وربنا يستر من الي جاي.
وبالفعل ذهب الجميع الي السيارة بينما ينظر كلا من كنوز وجاسر من أعلي الشجرة التي يقفون عليها ، الي إثر الرجال وهم يرحلون بينما تقول كنوز بأرتياح: _الحمدلله مشيوا ها نعمل اي دلوقتي؟
يرد جاسر قائلاً: هننزل نشوف إحنا فين؟ ولا نشوف حد يساعدنا حتي..
وبالفعل نزل كلا من جاسر وكنوز من فوق الشجرة. وبعد ساعة ونص،
يسير كلا من كنوز و جاسر على طريق لا يوجد أحد غيرهم تحت أشعة الشمس الحارقة في عز الظهر وكلا منهم لا يقدر على السير وينقل قدميها بملل شديد تقف كنوز و هي تقول بينما تلهث بشدة وتضع يديها الاثنين على خصرها وتنظر الي جاسر بطف عين:_انا خلاص مابقتش قادرة اتحرك حتي.
يقف جاسر مثل ما وقفت كنوز، وهو يقول بتعب: _وانا كمان تعبت اوي بس مافيش حتي عربية نركب فيها و مش عارف اي الطريق ده.
كنوز بشك، هي تنظر يمين و يسار:_مش غريبة شوية أن طريق زاي ده مافيش علي عربية واحدة ما أنه كبير وبين علي جديد مش قديم يعني.
جاسر:_مش عارف بس في يافطه تعالي نشوف مكتوب اي عليها؟
تنظر كنوز الي ماينظر اليه جاسر، وهي تقول بيأس:_دي بعيده وانا مش قادرة أدوس على راجلي حتي.
يرد جاسر قائلاً:_معليش يا كنوز تعالي علي نفسك شويه، علشان نعرف إحنا فين ولا هنرجع ازاي.
ترد كنوز بملل قائلة و هي تنظر الي ما ينظر اليه جاسر: _طيب يلا و ربنا، يقوينا على ما نوصل
❈-❈-❈
يبتسم جاسر على منظر كنوز وشعرها المبعثر وهو يقول بمرح يحاول أن يخرجها من هذا الجو المرهق:_ يارب يا أختي تعرفي أن إحنا عاملين زاي السردين المسلوق.
ترد كنوز بنفس الطريقه:_سردين اي ده لو السردين كان هايكون أفضل مننا ده الشمس بتقلي وتحمر وتشوي فينا.
يضحك جاسر بصوت عالي وهو يقول:_إحنا غلبنا اللي تايه في الصحراء بعيد عنك.
تضحك كنوز وكما لو كانت نسبت كل ما في دخلها من هموم واحزان وهي تقول:_ايوا والله معاك حق دي الصحراء بعيناها بس والله مهما كان أرحم بكتير من اللي انا كنت فى
ثم تقف كنوز ورجعت اليها الدموعها كما لو كانت تنتظر هذه الفرصه منذ وقت، تذكرت هذة الصغيرة كل شيء حدث معها أمس ف تنفجر فى البكاء وهي تقول:_انا خلاص إنتهت مش عارفه هاعيش ازاي بعد اللي الزفت عصام عملوا في ولا هواجه النااس والعالم ازاي ولا أقول لهم اي.
ينظر إليها جاسر بحزن، وهو يقول بهدوء:
_اهدي يا كنوز انا معاكي مش هسيبك وانتي مش عملتي حاجه غلط علشان تخافي من حد اللي غلط هو اللي لازم يخاف.
يكمل حديثه بغضب ،وصوت أشبه بصوت الأفاعي:_وانا بوعدك يا كنوز اني مش هسيب الك*لب ده من غير ما يتحاسب و ده وعد منى لكي
تنظر كنوز الي جاسر، وهي تقول بتسأل:
_انا مش فاهمه ولا عارفة انت ليه بتعمل ده كله، وليه بتعرض حياتك للخطر بشكل ده، علشان بنت انت ما تعرفهاش.
يرد جاسر بتوتر قائلاٍ وهو يتجاهل النظر الي كنوز، وينظر الي الأتجاه المعاكس:_صدقني لم يجي الوقت المناسب ها تفهمي كل حاجه بس كل اللي انا بتمني انك مش تفهمني غلط يا كنوز وتقبلي أعذاري على اللي حصل وتعرفي ان انا مش كنت قصدي اللي حصل والله ده كان قضاء الله وقدره وماكنش حد بايدي حاجه يعملها.
❈-❈-❈
لكن كانت كنوز هادئة عكس ماتوقع، جاسر ينظر جاسر الي كنوز وهي يقول بستغراب:
_مالك ساكتها ليه كدا
ثم يصمت جاسر عندما، وجد كنوز تنام على لارض ويظهر _ان مغشي عليها أردف بفزع قائلاً: كنوز!!
يجلس جاسر بجوار كنوز ويضع رأسها علي قدميه وهو يقول بينما يحاول ان يجعل كنوز تستيقظ وهو يضرب علي وجها بلطف:_كنوز كنوز ردي عليا انتي كويسه كنوز.
تفتح كنوز عيناها بضعف وهي تقول:_هو اي اللي حصل؟
جاسر بقلق:_ مش عارف انتي وقعتي فجأة أنت كويسه؟
كنوز و هي تضع لسانها على شفتيها تحاول ان ترتبهم من الجفاف الذي سيطر عليهم:_ايوا انا كويسه الحمدلله ماتخفش.
وفجأة تقول كنوز بدهشه وهي تنظر الي السيارات التي تتقدم اتجاهم:_هم رجالة عمي فوزي رجعوا تاني ولا اي!؟
جاسر بستفهام وهو ينظر الي ماتنظر اليه كنوز:_انتي بتقولي ايه؟
ثم يقف جاسر وهو ينظر الي السيارة بشك:
_ده مراد أبن عمتي.
كنوز بفرحة:_ده بجد.
جاسر بفرحه بعد أن تأكد من شكوكه:_ايوا بجد والله ده مراد.
كنوز:_الحمد لله يارب العالمين.
❈-❈-❈
ثم تقف السيارة أمام كلا من جاسر، وكنوز وينزل منها مراد وهو يقول بلهفة ممزوجة بالقلق والخوف على صديقه:_جاسر انت كويس خوفتني عليك لم مارجعتش البيت ولا حتي بترد على التلفون.
يقول كذلك و هو يحضن جاسر بشدة بينما يبدله جاسر الأحضان و وهو يقول:_انا الحمد لله بخير يا صاحبي, بس عرفت مكاني ازاي.
يرد مراد قائلاً:_عن طريق التلفون من إمبارح وانا بدور عليك وبراقب رقم تلفونك, بس العربية بظط مني وخدات وقت على ما شغلتها تاني.
ثم ينظر إلى كنوز و هو يقول: انتي كويسة يا أنسة.
ترد كنوز بخجل و هي تحاول ان تلم من حالتها المبعثرة: _ايوا انا الحمد لله بخير بس خواتي عاملين اي وهم فين.
يقلع مراد الكنزة التي يرتديه فوق القميص ويعطيها الي كنوز، تستر جسدها التي يظهر من ملابسه الممزاقه:_خواتك الحمد لله بخير انا سايبهم في البيت مع الخادم والحراس ما تخافيش.
يردف جاسر قائلاً و هو ينظر إلى كنوز:
_ يلا خلينا نرجع قبل ما يحصل حاجه تاني.
❈-❈-❈
ثم يذهب كلا من كنوز جاسر و مراد الي السيارة، وتجلس كنوز في المقعد الخلفي من السيارة ويجلس كلا من جاسر ومراد في المقعد الأمامي ومراد هو من يقود السيارة وبعد أربع ساعات من القيادة، يقف مراد أمام بيت صغير من الخشب و يوجد على الشاطئ تنظر كنوز الي المحيط بفرحة وهي تقول:
_الله جميل اوي المنظر ده.
يرد مراد قائلاً بمغازلة:_ده انتي الجمال كله يا ست البنات.
ينظر جاسر الي مراد، ولو كانت النظرات تحرق كانت نظرات جاسر أحرقت مراد وهو يقول بضيق:_احترام نفسك يازفت، بدل ماخليك ما تعرفش تتكلم طول عمرك.
يرد مراد بخوف:_ هو انا قولت حاجة.
جاسر بنرفزه:_ مراد ماتنرفزنيش يكون احسن لك.
كنوز بتوتر:_خلاص يا أستاذ جاسر حصل خير.
ينزل مراد من السيارة و هو يدمدم بالكلمات الغير مفهومة بضيق:_انا والله مش عارف إيه الناس دي علي الصبح مش طايقين نفسهم استغفرالله العظيم ياربي.
يقف جاسر خلف مراد و هو يقول ببرود:_بتقول حاجه يا مراد.
مراد بضيق:_ لا بكح اي بلاش اكح كمان.
يتبع..
إلى حين نشر الفصل الجديد للكاتبة صباح عبد الله من رواية معركة بين عاشق ومغـ ـتصب، لا تنسى قراءة روايات و قصص كاملة أخرى تضمن حكايات وقصص جديدة ومشوقة حصرية قبل نشرها على أي منصة أخرى يمكنك تفقد المزيد من قصص وروايات و حكايات مدونتنا رواية وحكاية